23948sdkhjf

Oliegigant har meldt sig ind i klimaklub

Nye medarbejdere hos Bunker Holding følger med i rederiernes grønne omstilling og virksomheden har meldt sig ind i storstilet klimaalliance
Hos Bunker Holding er en overvældende del af indtjeningen bundet op på salg af fossile brændstoffer til rederierne.

Så hvad tænker topchef Keld R. Demant om, at samtlige toneangivende rederier er i fuld gang med at forberede sig på en fremtid, hvor skibene sejler på fossilefrie brændstoffer, og dermed arbejder på at gøre sig helt fri af det produkt, som Bunker Holding tjener sine penge på at sælge?

Tag f.eks. containergiganten Mærsk, der vil have sit første CO2-neutrale skib i drift inden 2030.

- Vi arbejder naturligvis med på skibsfartens grønne omstilling. Vi er således medlem af klimaalliancen Getting to Zero Coalition, forklarer Keld R. Demant.

- Vi er begyndt at ansatte tekniske eksperter til at hjælpe med dette arbejde og har også ansat en udviklingsdirektør. Så vi spiller ind i omstillingen med vores viden, og betragter helt entydigt fremtidens grønne brændstoffer, som noget vi kan levere, og noget, som vi kan tjene penge på.

Hjælp til omstilling
Har Bunker Holding en klimastrategi?
- Vi er i gang med at omstille vores forretningsmodel i en sådan retning, at vi kan hjælpe vores kunder med deres grønne omstilling. Vi ved rigtig meget om forsyningskæder og infrastruktur, og her vil vi gerne være bindeleddet til rederierne, når disse stiller spørgsmålene om, hvordan de nye brændstoffer kan gøres tilgængelige i havnene. Jeg er ikke sikker på, om jeg vil karakterisere det som en decideret klimastrategi for virksomheden, men vores ambition er at hjælpe rederierne.

Betragter du fremtidens fossilfrie drivmidler som en trussel mod jeres forretning?
- Nej, Vi tror på, at vi kan levere de drivmidler, som rederierne efterspørger, og at vi kan tjene penge på det. Både i dag og om 25 år. Men jeg vil også sige, at det er lidt en hypotetisk diskussion. En ting er, at der måske er enkelte skibe, der kan sejle på biobrændstoffer i 2030, men den overvældende del af skibsfarten vil fortsat have brug for traditionel bunkerolie. Så olie vil være det betydeligste drivmiddel i mange år fremover.

2800 tankstationer
Hvad kan I bidrage med i rederiernes grønne omstilling?
- Der findes 2800 bunker-lokationer på kloden. Vi er til stede over hele kloden og kender dette netværk bedre end de fleste andre. Vi har for alvor noget at byde på, når det handler om, hvordan man kan opbygge et netværk, som fungerer over hele kloden, og hvad det kræver at opbygge det. Vi kan også bidrage med informationer om, hvor meget brændstof der skal produceres for at gøre det tilgængeligt over hele verden så det kan blive et realistisk alternativ.

Store usikkerheder
Synes du, at der for meget hype om diskussionen omkring fremtidens grønne brændstoffer?
- Jeg synes ikke skibsfartens grønne omstilling er hypet. Den er et faktum, som er højt prioriteret på rederiernes agenda. Det eneste, som jeg kan være lidt bekymret over, er at man kan komme til at træffe forhastede beslutninger. Det er uendelig vigtigt, at man tænker sig godt om, og få tingene gennemarbejdet ordentligt. Det værste der kan ske, er, at man alt for hurtigt drager en konklusion om fremtidens brændstof. LNG har tidligere været ført frem som ’fremtidens brændstof’, men i dag kan alle jo se, at et fald i CO2-udslippet kan risikere at blive modsvaret af en stigning i metan-udslippet. Og så er vi jo lige vidt, siger Keld R. Demant.

Han fortsætter:
- Jeg synes, at vi skal være ærlige og slå fast, at det rigtige alternativ til olie endnu ikke er klar. Vi kan opstille, hvad der i øjeblikket ser mest realistisk ud, men vi ved jo endnu ikke, hvordan de virker på lang sigt, i hvilken skala det i givet fald kan produceres i, sideeffekter mv. Jeg tillader mig at gøre opmærksom på, at ca. 80 pct. at de investeringer, der skal gøre et nyt brændstof tilgængeligt i langfarten, skal foretages i infrastruktur på land. Jeg vil opfordre til, at man i fællesskab er tålmodige og får undersøgt tingene til bunds. Det vi vælger, skal ikke bare være holdbart de næste fem år, men også om 25 år eller 50 år.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11