23948sdkhjf

'Maersk Etienne' sætter tvivlsom migrant-rekord

I morgen er det en måned siden, at produkttankskibet 'Maersk Etienne' på anmodning af den maltesiske kystvagt redede 27 migranter fra at drukne i tunesisk farvand. 

Siden da har både Maersk Tankers og Danske Rederier forsøgt at råbe politikerne op for at finde en løsning på, hvor migranterne kan blive sat i land, men indtil videre er der stadig ingen nation, der har vist sig villig til at tage imod de skibbrudne migranter. 

- Det her er en ny og uheldig rekord for, hvor længe migranter kan holdes ombord på et handelsskib, siger Tommy Thomassen, teknisk direktør i Maersk Tankers, i en udtalelse. 

Han forklarer, at et tankskib hverken er bygget eller udstyret til at have andre ombord end skibets besætning, og derfor er forsyningerne hastigt på vej til at slippe op. Dertil kommer, at migranterne har brug for hjælp i en grad, som søfolkene på det dansk-flagede produkttankskib ikke kan imødekomme.

- Vores besætning fortsætter med at yde så meget støtte og assistance til den her sårbare gruppe, som de kan, men de mangler ressourcer til at tilbyde vedvarende humanitær og medicinsk omsorg, siger han. 

Læs også: Mærsk-bosser i krads kritik af EU efter migrant-krise på tankskib

Både FN-organet United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) og International Organisation for Migration (IOM) har givet udtryk for, at de er bekymrede over manglen på politisk handling. 

- Vi værdsætter støtten fra begge organisationer, for vi er dybt bekymrede over situationen ombord på skibet, siger Tommy Thomassen. 

Der er et enkelt dansk besætningsmedlem ombord. 

- Vi beder de relevante myndigheder om at sikre, at der øjeblikket bliver taget hånd om disse migranter. Når det sker, vil vores kaptajn og besætning desuden kunne fortsætte deres rejse og vende hjem til deres familier, lyder det fra Maersk Tankers. 

2004-byggede 'Maersk Etienne' ligger for anker ud for Malta.

Læs mere: Danske Rederier kræver løsning for migranter på 'Maersk Etienne'

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.126