23948sdkhjf

Ny kæmpekatamaran øger søkrigen på Skagerrak

Fjord Line har solgt katamaranen HSC Fjord Cat efter 16 års tjeneste og indsætter en ny på ruten Hirtshals-Kristiansand

Kampen om passagertrafikken på Skagerrak mellem norske havne og Hirtshals har i mange år været en benhård søkrig mellem de to største norske rederier, Color Line og Fjord Line.

Fra august bliver den kamp skærpet, når Fjord Line indsætter en ny kæmpekatamaran på ruten Hirtshals-Kristiansand. Det er katamaranfærgen Fjord FSTR, som er ved at blive færdigbygget på et værft i Filippinerne.

Det skriver Nordjyske

Den nye katamaran får dobbelt så stor kapacitet som katamaranfærgen HSC Fjord Cat, som Fjord Line netop har solgt til det tyske rederi FRS, Förde Reederei Seetouristik, der er hjemmehørende i Flensborg. Prisen er parterne enige om at holde mellem sig.

Fjord Cat, som hver sommer siden 2006 har sejlet passagerer frem og tilbage mellem Hirtshals og Kristiansand, sejler sin sidste tur på ruten 23. august. To dage senere bliver færgen overdraget til sin nye tyske ejer.

Læs også: Over 100.000 gående på otte overfarter i juli

Fjord Cat blev søsat i 1998 og satte samme år verdensrekord i at krydse Atlanterhavet, da færgen med en gennemsnitshastighed på omkring 76 km/t (41 knob) var den første færge til at krydse Atlanterhavet på mindre end tre dage.

Kort overfartstid
Turen Hirtshals-Kristiansand klarer Fjord Cat på to timer og 15 minutter.

Det samme kommer den nye kæmpekatamaran til.

- Vi ved, at mange som rejser mellem Danmark og Norge, sætter stor pris på den korte overfartstid. Derfor bygges vores nye katamaran på strækningen Hirtshals-Kristiansand med henblik på at være akkurat lige så hurtig som vores verdensrekordindehaver, HSC Fjord Cat, skriver Fjord Line på sin hjemmeside.

Det er det australske værft Austal, der står for byggeriet af den nye katamaran på sit værft i Filippinerne. Her blev Fjord FSTR, som bliver færgens navn, søsat i februar, og den fordobler Fjord Lines kapacitet på Hirtshals-Kristiansand-ruten, som er den hurtigste søvej mellem Danmark og Norge.

Fjord FSTR er med sine 109 meter 18 meter længere end Fjord Cat. Den rummer 1200 passagerer og 410 biler, hvor Fjord Cat har plads til 676 passagerer og 200 biler.

Austal fik ordren på Fjord Lines nye "våben" i søkrigen med Color Line i 2017. Byggeriet gik i gang i 2018, og snart kan man altså se den lægge til kaj i Hirtshals.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.11