23948sdkhjf

Corvus Energy skal levere batterier til ny Fanø-færge

Det vestjyske værft bag Molslinjens nye el-færge har valgt canadisk batterileverandør med lang referenceliste bag sig

Det bliver den canadiske batteriproducent Corvus Energy, der skal levere batteripakken til Molslinjens kommende nye el-færge mellem Fanø og Esbjerg.

Batteriproducenten, der var en af de første aktører på markedet for elektrificering af særligt mindre færger, oplyser således i en pressemeddelelse, at de er blevet valgt som underleverandør til Hvide Sande Shipyard.

Med den seneste ordre til Danmark har Corvus Energy’s referenceliste på hybrid og fuld-elektriske færger rundt i verden rundet 60 styk.

Det er f.eks. batterier fra den canadiske virksomhed, der er i verdens første fuld-elektriske nybyggede bil- og passagerfærge ’Ampere’, som blev indsat i Norge i 2015.

Et foregangsland

– Stor ros til Danmark for at vise, at miljørigtige løsninger og god forretningssans går hånd i hånd. Danmark har en stærk position i den maritime industri, når det kommer til innovation og som foregangsland for miljøbevidsthed. Det er derfor en stor glæde at være en del af det her projekt og dermed støtte op om reduktionen af emissioner ved at øge antallet af hybrid- og fuldelektriske skibe i vores farvande.

Det udtaler Corvus Energy’s salgsdirektør i Danmark, Tyskland og Benelux, Kim Strate Kiegstad, der selv er dansker.

Den nye Fanø-færge, der skal erstatte passagerskibet ’Sønderho’ og samsejle med færgerne ’Menja’ og ’Fenja’, bliver efter Ærøfærgernes ’Ellen’ Danmarks anden fuld-elektriske færge, når den leveres i september 2021. Corvus Energy’s leverance til byggeværftet i Hvide Sande er planlagt til at ske i første halvdel af 2021.

Den nye el-færge får samme ydre design og dimensioner som ’Menja’ og ’Fenja’, da de tre færger skal udgøre en samlet ”trafikmaskine” mellem Esbjerg og Fanø. Kapaciteten bliver på 396 passagerer og 35 biler.

Udover Hvide Sande Shipyard er de to danske skibsdesignvirksomheder J Johannesson Maritime Engineering og OSK-Ship Tech også med i udviklingen af den nye færge. Modsat ’Ellen’, der ikke har nogen som helst forbrændingsmotorer ombord, så får den nye Fanø-færge en dieselgenerator, der i nødstilfælde kan anvendes til backup.

Ruten mellem Esbjerg og Fanø er med årligt omkring 1,8 mio. passagerer en af Danmarks mest befærdede færgeoverfarter. Trafikken har i de senere år været i vækst, hvorfor ruten også i weekender og på helligdage med mange besøgende turister på Fanø, ofte oplever kapacitetsproblemer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096