23948sdkhjf

Stena Line laver overblik over egen bæredygtighed

En intern bæredygtighedsoversigt viser, at færgerederiet nu er ti år foran de internationale mål for reducering af CO2 i søfart

På trods af en vanskelig situation for færgeindustrien på grund af COVID-19 fortsætter færgerederiet Stena Line sin bæredygtige rejse. I den netop offentliggjorte bæredygtighedsoversigt ”A Sustainable Journey 2019/ 2020” præsenterer Stena Line initiativer, forbedringer og udfordringer inden for bæredygtighedsområdet samt redegør for virksomhedens ambitiøse bæredygtighedsmål.

Det skriver rederiet i en pressemeddelelse.

I bæredygtighedsoversigten rapporterer Stena Line blandt andet om en reducering af både de samlede CO2-udledninger samt per transporteret ton ombord på skibene. Nye, større og mere energieffektive skibe og brug af kunstig intelligens er nogle af de vigtige foranstaltninger, der bliver fremhævet i dette års bæredygtighedsoversigt.

320 tiltag

I løbet af 2019 reducerede Stena Line de samlede CO2-udledninger med 1,7 pct., svarende til 24.000 ton CO2 i alt. Samtidig er udledningen af CO2 per transporteret ton faldet med hele 3,6 pct., hvilket viser, at fragt via skibene er blevet meget mere energieffektiv i 2019.

Stena Line har i alt reduceret CO2-udledningen med mere end 40 pct. siden 2008, og har dermed allerede opfyldt og er hele ti år foran IMOs internationale mål for reducering af CO2 i søfart. IMO’s internationale mål for energieffektiv transport er nemlig en 40 pct reducering af CO2-udledning fra 2008 til 2030.

– Vi har høje ambitioner for vores bæredygtighedsarbejde og vores mål er at være førende inden for bæredygtig søfart. I løbet af de sidste ti år har vi løbende implementeret mere end 320 energieffektivitetsforanstaltninger og investeret i nye og mere energieffektive fartøjer, hvoraf to har været i drift i år på Det Irske Hav i foråret, siger Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability i Stena Line.

– Vi har også løbende uddannet vores kaptajner til at operere brændstofeffektivt, og fra 2019 fik kaptajnerne en ny assistent – nemlig kunstig intelligens, forsætter han.

CO2-neutralitet i 2050

Den største udfordring for søfart generelt og for Stena Line er at opnå CO2-neutralitet inden 2050 i overensstemmelse med IMO’s internationale mål.

– At reducere vores samlede CO2-udledning er den største udfordring til dato for både Stena Line og søfarten generelt. Vi arbejder parallelt med at reducere vores fartøjers brændstofforbrug og udledning både til vands og i luften, samtidig med at vi undersøger og evaluerer fremtidens brændstoffer, siger Erik Lewenhaupt, og uddyber:

– Vi har i øjeblikket flere igangværende projekter inden for alternative brændstoffer – både verdens første methanol-drevne færge og et batteriprojekt med formålet om at lancere den fuldt batteridrevne færge Stena Elektra på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg inden 2030.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.141