23948sdkhjf

Grøn brint skal drive olieboringer

Nyt innovationsprojekt vil reducere CO2-udledningen fra offshore olie- og gasproduktion

Kan man drive offshore-produktionen af olie og gas med grøn energi fra vind- og bølgeenergi og brint. Det vil Total og en gruppe projektpartnere undersøge potentialet for med et nyt innovationsprojekt.

Det kræver meget energi at hente olie og gas fra undergrunden, og derfor sætter offshore olie- og gasindustrien nu fokus på at reducere energiforbruget og dermed CO2-aftrykket.

Total støtter en gruppe af videninstitutioner og selskaber i at undersøge potentialet for at anvende vedvarende energikilder til at forbedre klimaaftrykket fra den danske olie- og gasproduktion.

Innovationsprojektet ’O/G Decarb’ vil undersøge mulighederne for at opsætte en kombination af vindmølle- og bølgeteknologi på et flydende fundament for at lagre vind- og bølgeenergi, som via elektrolyse kan omdanne elektricitet til brint:

– Det er et spændende og innovativt projekt, som Total støtter, fordi det har potentiale til at løse en af udfordringerne ved at elektrificere produktionsplatforme med havvind produceret i nærheden af platformen, siger Ole Hansen, Head of Development, Business & JV Management i Total E&P Danmark, og uddyber:

Læs også: VR-briller har stort træningspotentiale

– Ved at undersøge hvordan bølge- og vindenergi kan omdannes til brint, kan studiet være med til at skabe en pålidelig grøn energiforsyning til platformene, som kan bruges på dage uden vind.

Mindre aftryk

Projektpartnerne i ’O/G Decarb’ tæller udover Total, Floating Power Plant A/S, Danish Hydrocarbon Research and Technology Centre, DTU Vind, Hydrogen Valley, Dansk Gasteknisk Center og Technip FMC.

Udover at sikre produktionsplatformen adgang til en stabil, vedvarende energikilde, skal projektet også undersøge muligheden for at integrere eventuel overproduktion af brint i den gas, som sendes til land.

– Kan vi reducere klimaaftrykket fra den energiintensive olie- og gasproduktion og samtidig integrere en større andel af brint i den producerede naturgas, så kommer vi nærmere en klimaneutral energiproduktion på havet. Derfor er det nye innovationsprojekt relevant for Danmark, siger Glenda Napier, CEO i Energy Innovation Cluster.

Afdække potentiale

De senere år har offshore vind udviklet sig meget positivt. Prisen er faldet, og man kan nu producere vindenergi på store havdybder og i barske miljøer – blandt andet ved at bruge flydende fundamenter. Anders Køhler, direktør i virksomheden Floating Power Plant, ser et marked:

– Det er ikke rentabelt at etablere traditionel havvind på de dybder, hvor offshore-produktion typisk befinder sig, men flydende havvind har et potentiale. Vi er taknemmelige for, at Total og Regionalfonden deler vores vision for at afsøge dette nye marked, siger han.

Læs også: Total hjemsender 150 arbejdere fra underleverandører

Projektet rummer også store teknologiske udfordringer.

CEO Morten Willaing Jeppesen fra DHRTC ser projektet som en oplagt mulighed til undersøge potentialet for at reducere CO2-emissioner fra olie og gasproduktionen offshore betydeligt.

– Det giver mulighed for at identificere teknologiske huller, som vi skal afdække på rejsen mod en anden energiforsyning med en større andel af vedvarende energi, siger han.

Samme potentiale ser CEO Thea Larsen, Dansk Gasteknisk Center:

- Power-to-gas-løsningen er et nøgleelement i det fremtidige energisystem. Derfor er innovationsprojektet en interessant mulighed for at afdække potentialet i at integrere offshore brintproduktion i den eksisterende gasinfrastruktur, siger hun.

OM O/G Decarb

  • I dag forsynes produktionsplatforme med strøm fra dens gasturbiner, som primært benytter naturgas som brændsel. Projektet skal se på muligheden for at elektrificere produktionsplatformene, og dermed erstatte naturgas med vedvarende energi og brint som strømforsyning, hvilket vil reducere CO2-udledningen fra produktionen. Ligeledes vil en overskudsproduktion af brint kunne tilføres den producerede naturgas.
  • Innovationsprojektet ’O/G Decarb’ (fulde navn ’Renewable energy-driven Integration of Hydrogen in the Danish Offshore O&G sector’) fokuserer på en undersøgelse af tre koncepter og business cases til integration af vedvarende energi i den danske olie- og gasproduktion.

  • At forsyne olie- og gasproduktionen med vedvarende energi.
  • At gøre energiforsyningen til produktion af olie og gas fossilfrit på længere sigt.
  • At tilføre 5 -15 pct. brint fra vedvarende energi til den producerede naturgas, så klimaaftrykket fra den danske nordsøproduktion reduceres.
  • Projektet løber frem til udgangen af 2020.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Online Avis Arkiv

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

40 containere røg overbord fra APL-skib

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Strandede fragtbreve forsinker containere

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Send til en kollega

0.502