23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?













De store skibe til handelsflåden bliver bygget i Kina, Japan eller Sydkorea. Sådan har det været længe, og de færreste tror, at det kan være anderledes. Det hæderkronede Flensburger Schiffbau - som engang byggede skibene for danske DFDS - er nu kun en hårsbredde fra at bukke under. DFDS har for længst forladt værftet og bygger i dag sine skibe i Kina. Men er det mejslet i granit, at det også skal være sådan i fremtiden? Der er ingen rederier, der får bygget skibe i Kina, fordi kvaliteten er bedre. Men gør det, fordi det er billigst. Nu rammer coronakrisen værfterne for fuld kraft, og værfternes ordrebog er pludselig den tyndeste siden 2004, ifølge Clarksons Research. Når krisen ebber ud, vil verdenshandlen være under omstilling, og kravet til skibsfarten om en radikal, teknologisk omstilling vil være mere massiv end nogensinde tidligere. Måske vil efterspørgslen på standardiserede kæmpeskibe vige til fordel for mindre og teknologisk fleksible CO2-neutrale (og delvist autonome fartøjer). Kunne man forestille sig, at EU via sine omfattende forskningsprogrammer gik ind og støttede forskning og udvikling af nye teknologier og smarte produktionsformer på en måde, der fik pendulet til at svinge tilbage, noget der gjorde EU til et centrum for udviklingen og produktionen af både teknologier og fartøjer til fremtidens CO2-neutrale smart shipping. For nogle år siden udtalte daværende erhvervsminister Henrik Sass Larsen, at der igen skulle bygges store skibe i Danmark. Det grinte man meget af i branchen. Nu kan det være, at den nye verdensorden post corona skaber en realistisk mulighed. Man har da lov at drømme.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141