23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

























Bygget i 1914







Der er gang i arbejdet på Nationalmuseets Skonnerten Bonavista. - Vi er i fuld sving på Bonavista, dækket har været svært at holde tæt, så nu får hele dækket en rabatning og kalfatring. Der er mange, der spørger, hvorfor en nyrenovereret skonnert skal vedligeholdes og på værft? Men det er faktisk otte år siden, Bonavista blev søsat efter renovering af skroget i Marstal. Og som med alle andre træskibe, kræver Bonavista også konstant opmærksomhed og løbende vedligehold. Og for skibe godkendt af søfartsstyrelsen, som Bonavista er, kræves også årlige syn og godkendelser af skib og udstyr, skrev Nationalmuseets Facebook-gruppe ’Søfart og maritime Håndværk, Nationalmuseet’ i et opslag på Facebook den 6. maj 2020. I slutningen af april måned kom Bonavista op på land. - Op på land, godt med sandpapir og maling, eftersyn af søventiler, nye zinkkklodser, ny vandlinie sat og så i vandet igen. Fiskene får sig en overraskelse, når de ser farven på den nye bundmaling, skrev ’Søfart og maritime Håndværk, Nationalmuseet’ den 29. april 2020. Den 24. april 2020 kom Bonavista på bedding på Ring Andersens værft i Svendborg. Da skrev gruppen følgende på Facebook: - Så er det tid til syn, ny bundmaling og masser af vedligehold. Skibsbygmester Ludvig Johansen byggede Bonavista i Marstal i 1914 og skulle bruges til New Foundslandsfarten. Bonavista har også et søsterskib kaldt ’Fulton’. Bonavista er et godt og stærkt bygget skib med to master. Dengang var J.E. Christensen skibets reder og fører. Bonavista fik efter 1926 sin første motor. I 1960 blev skibet solgt, hvorefter den skiftede navn til ’Thomas’. I 1972 kunne den ikke blive brugt som erhvervsfartøj længere. Derfor blev den solgt til Per Thuesen. Han gav skibet sit gamle navn, ’Bonavista’, tilbage. Skibet blev indtil år 2000 brugt til sejlads med lystfiskere og chartergæster ifølge Nationalmuseets hjemmeside.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109