23948sdkhjf

Mærsk-konkurrent holder vejret frem mod næste kvartalsregnskab

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Tyske Hapag-Lloyd øgede både rater og mængder i første kvartal, men forventer effekt af corona-krise i nær fremtid

For det tyske containerrederi Hapag-Lloyd, der med en kapacitet i flåden på 1,7 mio. teu er verdens femte-største af slagsen, preller corona-krisen i store træk af på regnskabet for første kvartal, som er blevet offentliggjort i dag.

Både antallet af containere og raterne for at fragte dem endte på bedre niveauer end i første kvartal sidste år. Fragtmængderne steg med 4,3 pct. til 3,053 mio. teu, og de gennemsnitlige rater steg med 15 dollar til 1094 dollar pr. teu.

Overgangen til lavsvovlsholdigt brændstof gjorde dog, at den samlede regning for bunker steg mere end indtjeningen. Dernæst betød det store olieprisfald, at værdien af rederiets bunkerbeholdning måtte nedskrives, og derfor endte resultatet på bundlinjen med et overskud på 27 mio. dollar, som dog er væsentligt ringere end overskuddet på 109 mio. dollar i samme kvartal 2019. 

Men nu rammer stormen. 

- Selvom vi var i stand til at fange lidt medvind i begyndelsen af året, forventer vi, at corona-viruspandemien vil have en meget betydelig påvirkning i 2020 med begyndelse i andet kvartal, siger Hapag-Lloyds CEO Rolf Habben Jansen i en pressemeddelelse.

Læs også: Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Han tilføjer, at det nu primært handler om at sørge for besætningsmedlemmernes sikkerhed, og dernæst forretningens. 

- Vi har truffet en bred vifte af foranstaltninger, der har til hensigt at spare et beløb i et mellemstort tre-cifret millioninterval for at sikre vores rentabilitet og likviditet. Vi tilpasser vores servicenetværk til den lavere efterspørgsel og søger besparelser i alle omkostningskategorier, fra terminal-, transport-, udstyr- og til netværksomkostninger, siger Rolf Habben Jansen. 

I Hapag-Lloyd er forventningen, at pandemien topper i andet kvartal, hvorefter vejen vil være banet for en gradvis bedring i verdensøkonomien i andet halvår. Ud fra den betragtning, og de tiltag, som rederiet har gjort for at tilpasse omkostningerne, fastholder ledelsen forventningerne om et driftsresultat (ebitda) på 1,7-2,2 mia. euro for hele 2020. Heraf er de 469 mio. euro hjemme efter første kvartal. 

- Men med mindre, der kommer en bedring i efterspørgslen efter containertransport tidligere og kraftigere end forventet, (...) er den øvre ende af forventningsspændet næppe opnåeligt ud fra dagens perspektiv, skriver rederiet i pressemeddelelsen. 

Tidligere denne uge viste Mærsks regnskab for første kvartal, at det danske containerrederi oplevede et fald i fragtmængderne på 3,2 pct. i forhold til samme kvartal sidste år.

Læs mere: Mærsk laver milliard-overskud i første kvartal

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Online Avis Arkiv
Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

40 containere røg overbord fra APL-skib

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Strandede fragtbreve forsinker containere

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

Send til en kollega

0.188