23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ugens leder: Fest og forfærdelse hos rederierne



















Rederiernes regnskabssæson lakker mod enden, og det er blevet tid til at gøre status. Hvad vi har lært? Hvad er temperaturen i branchen? Lad os lægge ud med den ubetingede bedste nyhed først: Over en bred kam er de danske rederier slået omkuld af coronakrisen. Men krisen afslører også, at Danmark helt grundlæggende har verdens bedst ledede rederier. Rederier som Mærsk, D/S Norden og DFDS opererer i vidt forskellige segmenter og er hårdt ramt. Men hvis man sammenligner med konkurrenternes lidelser, står det klart, at de danske rederier praktiserer rettidig omhu og agerer på basis af en stor forståelse for markedet og de muligheder, som byder sig. De danske rederier er velkonsoliderede og har brugt de seneste år på at nå en størrelse, der betyder, at de er godt placeret i markedet. Size matters, når krisen kradser. At dømme efter udtalelserne fra topcheferne efter regnskaberne for årets første kvartal, har man spændt sikkerhedsbæltet til et par forfærdelige måneder her i forsommeren. Men der er håb om, at det finansielle dyk ikke bliver lige så massivt som styrtdykket i antallet af transporterede containere for Mærsks vedkommende eller styrtdykket i antallet af passagerer for DFDS’ vedkommende. Dette er lyset i mørket. Til gengæld er festen massiv hos Torm, der kan præstere det bedste kvartalsregnskab i mere end ti år. En helt fantastisk historie for alle os, der kan huske den lange, lange årrække, hvor det hæderkronede danske rederi var mere dødt end levende og tryglede kreditorene om hjælp. Det går som bekendt op og ned i show business. Historien om Torm fortæller os (hvis vi da måtte være i tvivl), at det gør det så sandelig også i shipping.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094