23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Torm i stærkeste start på et år i ti år

Et "ineffektivt" oliemarked med udstrakt brug af flydende lagre sikrer Torm det bedste resultat i et første kvartal siden 2010

Oliemarkedet er ude af sin vante gænge med et dramatisk fald i efterspørgslen og en priskrig af dimensioner imellem de store olieproducerende nationer. Imens det gør ondt på olieselskaberne, betyder det kronede dage for et produkttankrederi som Torm, der netop har aflagt regnskab for første kvartal. 

Regnskabet byder på et overskud efter skat på 56,4 mio. dollar. Det er det bedste resultat i et første kvartal for Torm i ti år, og ifølge adm. direktør Jacob Meldgaard er der mere på vej.



– Jeg er meget tilfreds med vores resultat her i 1. kvartal. Udover det er jeg også rigtig glad for, at vi kan se ind i et andet kvartal, som også bliver rigtig stærkt. Det er rigtig positivt, siger Jacob Meldgaard og uddyber, at i 1. kvartal tjente Torm mere, end hvad rederiet gjorde i hele 2019, hvilket er stærkt historisk.

– Den stærke start er fortsat og blevet yderligere forstærket i andet kvartal, hvor Torm har afdækket 69 pct. af kvartalets indtjeningsdage til 29.188 dollar om dagen drevet af den nuværende logistiske ineffektivitet og en stigende interesse for flydende lagre blandt andet som følge af såkaldt contango i olieprisen, forklarer Jacob Meldgaard.

 

Rater slog rekorder

Den positive udvikling var ifølge Torm påvirket af et stærkt marked for transport af råolie, og af at op mod 53 pct. af den globale LR2-flåde opererede i råoliemarkedet, som var først til at nyde godt af de eksplosive ratestigninger.

Torm oplevede en stor eksport af olieprodukter ud af Kina på grund af lavere indenlandsk efterspørgsel som følge af covid-19, og markedet blev understøttet yderligere af betydelige forsinkelser i Panama-kanelen.

I løbet af april har flere tankskibe også ufrivilligt været brugt som flydende lagre, fordi det har været tidskrævende at få lasterne losset over i de så godt som fyldte lagre til lands. Ifølge Torm blev 7 pct. af den globale tonnage i produkttank brugt som flydende lager ved udgangen af april. Det førte til spotrater for LR2-skibe på 170.000 dollar – omtrent det dobbelte af den hidtidige rekord – og MR-rater på 70.000 dollar om dagen. 

Jacob Meldgaard fortæller, at særligt to ting har medført, at rederiet har kunnet sikre så stærke rater og øge overskuddet; Der er ifølge Torm-direktøren en ”konkurrencedytig omkostningsstruktur”, hvor rederiet har draget nytte af, at markedet stiger. Den anden - og ifølge Jacob Meldgaard - mest væsentlige ting - er, at ”markedet har været stærkt både før udviklingen omkring, at olieprisen har været meget volatil, men også allerede inden da.” 



I første kvartal så rederiet stærke rater - en god balance mellem udbud og efterspørgsel. Det er blevet forstærket af, at olieprisen i andet kvartal gik hen og faldt til det laveste niveau, som man har set i mere end 20 år. 

– Der har i første kvartal været et naturligt stærkt marked, og i andet kvartal er det blevet ekstra boostet af den ekstra efterspørgsel efter at anvende skibene til flydende lagre.

Søger afdækning

For Torm endte de gennemsnitlige rater i første kvartal på 23.643 dollar om dagen, hvor samme periode i 2019 indbragte 17.949 dollar om dagen. For både LR2, LR1 og MR er der tale om rateniveauer, der ligger 30-35 pct. over niveauet i første kvartal sidste år, imens raterne handysize opnåede en mere beskeden stigning på ni pct. til 20.649 dollar om dagen.

Den 11. maj 2020 havde Torm afdækket 69 pct. for andet kvartal 2020 til dagsrater på 29.188 dollar. For de enkelte segmenter er afdækningen henholdsvis 89 pct. af LR2-dagene 35.639 dollar, 65 pct. af LR1-dagene til 36.068 dollar, 65 pct. af MR-dagene til 26.511 dollar og 58 pct. af skibsdagene i handysize til 19.145 dollar.



På tonnagefronten tog Torm levering af tre nybygninger i første kvartal 2020. Det drejer sig om de to LR1-nybygninger ’Torm Elise’ og ’Torm Elizabeth’ samt MR-nybygningen ’Torm Splendid.’ Derudover har rederiet leveret et handysize-skib til den nye ejer og købt to LR2-nybygninger, der er forberedt til dual-fuel-installation med scrubbere.

Dermed bestod nybygningsprogrammet den 31. marts af to LR2-skibe til levering i fjerde kvartal 2021 samt et MR-skib, der blev leveret den 21. april i år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109