23948sdkhjf

100.000 besætningsmedlemmer er fanget på krydstogtskibe

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Flere end 100.000 besætningsmedlemmer – primært fra fattige lande – er stadig om bord på krydstogtskibe verden over og venter på chancen for at komme hjem

Gæsterne er for det meste i sikkerhed. Men problemerne er langtfra overstået ombord på verdens krydstogtskibe.

Gradvist er skibene blevet tømt for passagerer, både syge og raske, som næsten alle er tilbage i deres hjemlande. Men så heldige er besætningerne ikke.

Flere end 100.000 ansatte er stadig fanget på langt over 100 krydstogtskibe, skriver avisen Miami Herald. I nogle tilfælde er der gået mere end syv uger, siden gæsterne gik fra borde, og på mindst 50 af skibene er der smittetilfælde ombord.

Og mange steder går det langsomt med at få folk hjem.

- Vi har alle familie, og vi vil gerne hjem, siger en anonym ansat på skibet 'MSC Seaview' til avisen The Guardian.

Læs også: Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

Skal isolere sig

Skibet har ligget for anker ud for Brasiliens kyst i en måned. De ansatte ombord har fået besked på at isolere sig, fordi et andet besætningsmedlem er testet positiv for covid-19.

- Vi har ikke fået noget at vide om, hvornår vi kommer hjem, eller hvad de gør. Vi er bare i kahytterne som fanger, siger medarbejderen til The Guardian.

Miami Herald, som følger branchen tæt, har talt op imod 1000 smittede besætningsmedlemmer og 11 døde på krydstogtskibene. 

Rederierne skændes med de amerikanske myndigheder om processen for at få folk hjem. Selskaberne mener, at der bliver stillet for strenge krav, og at det bliver for dyrt, rapporterer flere medier.

Læs også: Afmønstret Mærsk-styrmand: Jeg ville ønske, at vi alle sammen kunne komme hjem

- Det er en skam, at det bliver et spørgsmål om kroner og øre, siger advokat John Hickey fra Miami til The Guardian.

Ifølge ham er de fleste ansatte i branchen lavt lønnet og fra fattige lande som Filippinerne, Indonesien og Indien.

- De er som flygtninge nu. De er i en kattepine. Rederierne tror, at de kan gøre, hvad de vil med dem, og ikke behandle dem som mennesker eller få dem hjem, siger John Hickey.

Kan ende i konkurs

I USA er der udstedt et forbud mod krydstogtrejser. Det varer til 24. juli.

Hos et af de største rederier, Carnival, er der håb om en genåbning derefter. Det har netop sat billetter til salg med afgang 1. august.

Et andet af de største rederier, Norwegian Cruise Lines, lider til gengæld under krisen. Selskabet vil sælge aktier for 11 mia. kroner, men advarer investorer om, at det snart kan ende i en konkurs.

Læs også: Dansk krydstogtsagent ser ind i en uvis fremtid

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

Online Avis Arkiv
Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

1

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

E-Fuels og PtX
Grøn brint skal drive olieboringer

Nyt innovationsprojekt vil reducere CO2-udledningen fra offshore olie- og gasproduktion

Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

VIDEO: Her er de fem nye maritime stjerner

Dacoma, der netop har gennemført første prøvesejlads med sin bevægelige køl, er blandt fem håbefulde iværksættervirksomheder udpeget af Maritime Stars

Plus

Dacomas svingkøl bestod jomfrusejlads

Et fartøj har sejlet med luftfyldt køl for første gang, der automatisk bremser krængning. Dacomas svingkøl fik sin ilddåb under et Tuco-fartøj i Faaborg Havn kun med sin opfinder ombord

Plus

Sydkoreas kæmpeværfter køber gaspumper i Aalborg

2020 har været et historisk travlt år i Svanehøjs iøjnefaldende testtårn i Aalborg. Skibsfartens gradvise overgang til gas som drivmiddel skaber stigende efterspørgsel på de nordjyske pumpeløsninger

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

TEMA: NORDJYLLANDS MARITIME KLYNGE: Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Gatehouse Maritime: "Vi har meget lange kunderelationer"

For Gatehouse Maritime, der er en familieledet virksomhed i Nørresundby, er kontinuitet et nøglebegreb. De fokuserer på lange kunderelationer

Plus

Ingen fine fornemmelser hos Hirtshals-familievirksomhed

TEMA: NORDJYLLANDS MARITIME KLYNGE For den familieejede, maritime virksomhed Weesgaard Mechanical Support fra Hirtshals er det essentielt, at man er to til at drive virksomheden

Plus

Familievirksomheder står stærkt i Nordjyllands maritime klynge

De familieejede virksomheder står fortsat stærkt i Nordjyllands maritime klynge. Søfart bringer her et overblik over de maritime virksomheder, hvor det fortsat er grundlæggerfamilien, der sidder for bordenden

Hempel bygger ny fabrik i Kina

Hamborg Havn oplever stort fald i fragtmængder

Både på bulk og container var coronakrisen mærkbar for Hamborg Havn i første kvartal

Maersk Supply Service vinder kontrakt ved nedtagning

Rapport: Først efter 2021 vil USA's økonomi indhente det tabte

Tysk shipping nede med 30-40 pct. i corona-krise

Plus

HISTORISK: Slaget ved Helgenæs blev søkrigens voldsomme slutspil

HISTORIE & KULTUR: En tysk konvoj fra Oslo til Aarhus blev blot få timer før befrielsesbudskabet lød den 4. maj 1945 massakreret sydøst for Helgenæs af en sværm af jagerbombere fra RAF. Det sidste søslag i danske farvande blev det hidsigste

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Technoflex Koblinger

Carsten Holm A/S udvider sortimentet med vibrationsdæmpere

Undgå væske eller dampslag

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Log nemt på vores certifikatsystem EasyCert via fyns-kran.dk

Siemens - Industriel identifikation

Gratis online møde om ISO 27001

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer - ProMetal

IBIX- Miljø venlig blæsemiddel

Den hurtige og sikre omåde at designe kabelgennemføringer på

AVK Flow Control levere høj kvalitets spade ventiler

Dansk produktion af gummikomponenter i topkvalitet

10 År SolutionWeb - Tak!

MarineShaft udsender ny video

Giv dit input til den teknologiske udvikling

Ajos opgraderer sin salgsafdeling for skure

Send til en kollega

0.158