23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

De danske farvande endte som blodig krigsskueplads i krigens sidste dage

HISTORIE. Den 3. maj blev krigen håndgribelig dybt inde i Nakskov Fjord med et RAF-jagerbombeangreb på de tre oplagte ØK-skibe ’Java’, ’Falstria’ og ’Jutlandia’. Med list og snilde var det lykkedes at undgå tysk beslaglæggelse, og nu ventede de på at stå til søs igen












ØK-skibe i Nakskov Fjord























Tidligere ØK-medarbejder























Relativt små skader



























Da tyskerne kapitulerede i Danmark den 4. maj for 75 år siden, udløste det en sand befrielsesrus tilsat en enorm lettelse over, at det skete uden egentlige krigshandlinger på dansk jord - ingen kunne forestille sig Bornholms skæbne få dage ude i fremtiden. At de indre danske farvande i krigens sidste uge var blevet en veritabel og blodig luft-til-sø-krigsskueplads bemærkede kun få under nedtællingen til Befrielsen. Den 3. maj blev krigen dog håndgribelig dybt inde i Nakskov Fjord med et RAF-jagerbombeangreb på de tre oplagte ØK-skibe ’Java’, ’Falstria’ og ’Jutlandia’. Med list og snilde var det lykkedes at undgå tysk beslaglæggelse, og nu ventede de på at stå til søs igen. I bogen ’Bomber over Danmark’ har de tre historikere Henrik Skov Kristensen, Claus Kofoed og Frank Weber værkets forskningsmæssige status til trods givet en nærmest reportageagtig gengivelse af angrebet. Det blev gennemført af en RAF-formation, der passerede Holmsland Klit kl.19.05. Den nåede frem til Storebælt kl. 19.38. Den så mange skibe, hvoraf flere var i brand og angreb en konvoj på syv skibe. Ifølge bogen brød Squadron 144 af og fløj ind over Nakskov Fjord, hvor de tre ØK-skibe lå opankret side om side ved Slotø. Da skibene i flere år havde været lagt op, var de kun bemandet med en lille besætning til at vedligeholde dem. 144. Sqdn beskød skibene med raketter og 20 mm-granater, og da ’Java’ lå i angrebsretningen, fik det de største skader. I maskinrummet sad fem mand og spillede kort, da en granat kom susende gennem rummet og skar spillebordet midt over, hvorved to mand blev såret. Der udbrød brand i maskinrummet, som det tog Falck over en time at få slukket. I løbet af tre timer sank ’Java’ ned på bunden og hældede lettere over. ’Falstria’, der lå i midten fik en mindre oversvømmelse, men det lykkedes den fåtallige besætning at få lukket de vandtætte døre, så vandet ikke bredte sig. Skibets overbygning blev sat i brand, men ilden var ikke heftigere, end at den kunne slukkes med vand. Desuden var der omfattende skader forårsaget af 20 mm-granater. ’Jutlandia’ led mindst skade. Et lastrum kom i brand, men ilden blev hurtigt slukket’. Når de tre skibe efter Befrielsen kom ud at sejle igen, skyldes det, at angrebet blev afbrudt efter første bølges overflyvning. Ved et af historiens sære luner var lederen af angrebet tidligere ØK-medarbejder, nemlig Wing Commander Jørgen Kjeldbæk. Efter de første træffere opdagede han, at de opankrede skibe ikke var tyske, men ’kompagniets’ og afblæste det næste angreb, der skulle være gennemført fra fjordens modsatte side. Ved krigens udbrud arbejdede Kjeldbæk på en af ØK’s gummiplantager i Malaya og meldte sig som frivillig til RAF. Han slap væk inden halvøens kapitulation til japanerne, og resten af krigen var han kamppilot og avancerede til Wing Commander (oberstløjtnant). Den gamle kompagniets mand reddede de tre skibe fra undergang, og de kom alle ud på verdenshavene igen. ’Jutlandia’ som det berømte hospitalsskib under Korea-krigen. Skaderne var på skibene var relativt små, fordi det indledende angrebet blev gennemført med panserbrydende granater. Den intensive allierede luftaktivitet så tæt på krigsafslutningen kan i dag måske undre, men den skal ses i lyset af en frygt for, at tyskerne ville forlægge tropper til Norge for at føre krigen videre derfra. Hvad angår ubådene var bekymringen korrekt. De søgte i stort tal nordpå gennem Storebælt, hvor mulighederne for at dykke og undvige i flaskehalsen var begrænsede, og det blev skæbnesvangert for adskillige af dem. Koncentrationen af overfladeskibe skyldtes ikke forsøg på at oprette en søkorridor til Norge, men i stedet den igangværende evakuering af tropper og flygtninge fra østfronten. På krigens sidste dag i Danmark fandt det største søslag i kystnære områder sted sydøst for Helgenæs, hvor en tysk konvoj fra Oslo til Aarhus blev angrebet af en formation på 39 Mosquitos eskorteret af 18 Mustang-jagere under kommando af Wing Commander Foxley-Norris. Følg fortsættelsen i næste uge, hvor troppetransportskibene ’Angamos’ og fragtskibe ’Wolfgang L.M. Reuss’ kommer under angreb ved Aarhus. Bogen ’Bomber over Danmark’ er udkommet på forlaget Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094