23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Store dele af containerflåden ligger uvirksom hen

Ca. 10 pct. af den globale containerflåde er blevet oplagt under de seneste ugers coronakrise. Aldrig har så mange containerskibe ligget uvirksomme hen




















Millioner af teu

























Rater er paradoks

















Ekstremt slemt andet kvartal









Tilbage i drift













Der bliver kørt alt, alt for få containere ind gennem porten til de kinesiske containerterminaler. Så i stedet for at lægge til kaj og laste containere, ligger et stort antal containerskibe for anker uden for de store kinesiske havne og venter på bedre tider. Ca. 10 pct. af den globale containerflåde ligger uvirksomhen hen netop nu. 64 af de allerstørste containerskibe, ULCV’erne, med en kapacitet på mere end 12.500 teu - er nu taget ud af drift. At så mange kæmpeskibe er taget ud af drift, er aldrig sket før. - Containerrederierne har jo typisk de største containerskibe indsat på de volumenmæssigt største ruter mellem Kina og Europa. Og præcis her er den negative impact størst. Der er sket så mange aflysninger på disse ruter, at de store liner operators ganske enkelt har for mange skibe i forhold til efterspørgslen, siger chefanalytiker Peter Sand fra den globale skibsrederorganisation, Bimco, til Søfart. Det samlede antal oplagte skibe i industrien har en kapacitet på mere end 2,2 mio. teu, hvilket er ny rekord. Aldrig nogensinde har så megen containerkapacitet ligget ubrugt hen i containerindustrien. Ifølge Peter Sand har slaget fra Covid-19 pandemien dermed allerede ramt containerrederierne lige så hårdt som finanskrisen i slutningen af 00’erne. Siden finanskrisen er den globale containerflåde vokset med ca. 75 pct. i forventning om en støt stigende vækst i containertransporten mellem kontinenterne. Så det pludselige og hurtige fald i efterspørgsel slår hårdt. Peter Sand siger: - I containerterminalen i Los Angeles bliver der i øjeblikket løftet 30 pct. færre containere ind på land. Det er helt ekstraordinært med et så dramatisk fald på så kort tid. - De nordamerikanske forbrugere holdt ganske enkelt holdt op med at købe forbrugsgoder fra den ene dag til den anden. Der er sket et dramatisk fald inden for grupper som f.eks. beklædning, møbler og elektronik. Når der ikke bliver købt ind, så falder efterspørgslen på containertransport naturligvis også. Ifølge Peter Sand kunne det umiddelbart ligne et paradoks, at spotraterne i industrien på ingen måde har oplevet et tilsvarende styrtdyk. - Men det bygger jo altså på det faktum, at containeroperatørene har taget så mange skibe ud af drift, forklarer Peter Sand. - Et stort antal havnekald bliver aflyst i øjeblikket, hvilket betyder, at det lykkes for operatørerne at samle containerne på færre skibe. Desværre ser tingene ikke ud til at blive bedre i maj. Tværtimod, siger Peter Sand og uddyber: - Den globale krise som følge af Covid-19 slår nu igennem med fuld kraft mod det kinesiske produktionsapparat, som stort set ikke har fået nogle ordrer i løbet af den seneste måned. Dem, der skulle købe varer i Kina, har været ramt af lock-down i den seneste måned og har ikke placeret nye ordrer. Det betyder, at der stort set ikke vil komme industrivarer til udskibning i de kinesiske containerterminaler i maj. Det vil ramme hårdt og medføre endnu flere aflysninger og endnu flere oplægninger. Peter Sand vurderer på den baggrund, at andet kvartal af 2020 vil blive ekstremt slemt for containeroperatørerne, da operatørerne i dette kvartal vil blive ramt med fuld kraft at den styrtdykkende efterspørgsel på containertransport. - I øjeblikket kan man med god ret kigge på spotraterne mellem Asien og Europa og påstå, at det da slet ikke ser så slemt ud. Raterne er ikke styrtdykket fordi operatørerne har aflyst så mange havnekald og taget så mange skibe ud af drift. Men jeg tror desværre ikke, at det varer ved. Når containervolumenerne bliver ved med at falde i maj vil det også tvinge raterne nedad, lyder vurderingen fra Peter Sand. Peter Sand understreger, at de mange ledige containerskibe hurtigt kan komme tilbage i drift. - De fleste idle containerskibe ligger klar omkring de vigtigste havne og kan hurtigt træde tilbage i drift. Så man kan ikke tale om, at alle disse skibe er blevet lukket ned for en længerevarende periode. Samtidig benytter mange redere sig perioden med lav efterspørgsel til at sende skibene på værft for at få installeret scrubber om bord, siger Peter Sand. Han vurderer, at containerindustrien netop nu ser ind i et fald i det samlede antal transporterede containere på ca. 10 pct. Selvsagt et alvorligt fald i efterspørgsel, men på den anden side heller ikke værre end dét fald, man så i kølvandet på finanskrisen i 2009. - Det store spørgsmål er naturligvis, om det bliver værre endnu. Det kan man slet ikke udelukke. Hidtil har effekterne af Covid-19 pandemien kun overrasket negativt. Min vurdering er, at denne krise bliver meget dyb, men forhåbentlig også bare lidt kortere end det vi så efter finanskrisen, som var langt og sej. Jokeren i spillet vil dog være håndteringen af arbejdsløsheden især i Europa og USA - har folk intet job har de heller ingen penge til at købe contianerised goods for.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11