23948sdkhjf

IMO klar med guide til besætningsskift

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

FN's søfartsorganisation IMO har netop udsendt en grundig guide til lande over hele verden om, hvordan besætningsskift i praksis kan foregå.

Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse.

- Den vigtigste konklusion er, at man godt kan foretage besætningsskift under krisen, og det er der hårdt brug for. En del søfolk har været på havet meget længe, og der er behov for, at de bliver afløst. Med retningslinjerne i hånden bliver det forhåbentlig muligt at få flere hjem, siger Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier, i meddelelsen.

Brancheorganisationen har selv været med til at udforme retningslinjerne, da det er en hovedprioritet at hjælpe rederierne med at få skiftet besætninger. Lige nu er ca. 10.000 søfolk ombord på danskflagede skibe. Af dem er ca. 2.250 danskere. 

Må først anerkende

Guiden gennemgår trin for trin alle facetter af et besætningsskift fra før den søfarende, der skal påmønstre, rejser hjemmefra, til den afmønstrede søfarende er kommet sikkert hjem.

Læs også: Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

Guiden om besætningsskift er grundig og gennemgår trin for trin alle facetter af et besætningsskift fra før den søfarende, der skal påmønstre, rejser hjemmefra, til den afmønstrede søfarende er kommet sikkert hjem. Der er både gode råd til rederierne og anbefalinger til lufthavne og regeringer, der kan bidrage til at skabe en forsvarlig og smidig proces.

Guiden anbefaler for eksempel, at søfarende under på- eller afmønstring bør undtages fra nationale rejserestriktioner som indenrigsflyvninger og færger. Blandt anbefalingerne er desuden at lave dedikerede områder i havne, lufthavne og ved kontrolpunkter for at mindske rejsende søfarendes kontakt med andre, og at overveje at undtage søfarende, der følger guidens anvisninger, og som ankommer med fly fra andre lande, fra karantæne eller isolation.

En grundforudsætning for, at besætningsskifte kan lade sig gøre, er dog at myndigheder på tværs af landegrænser anerkender søfolkene som nøglemedarbejdere under coronakrisen og giver dem mulighed for at bevæge sig til og fra havnene.

- Udfordringen er de mange forskellige nationale forholdsregler, som bliver indført for at begrænse smitten med coronavirus. Der kan være gode grunde til, at de bliver indført, men vi er nødt til at betragte søfarende som nøglemedarbejdere, der har et særligt behov for at kunne rejse til og fra lande. Jeg krydser fingre for, at så mange lande som muligt vil bruge de nye retningslinjer fra IMO, siger Anne W. Trolle.

Læs også: Norden skifter besætning ved Skagen

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Online Avis Arkiv
Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

40 containere røg overbord fra APL-skib

Strandede fragtbreve forsinker containere

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Send til en kollega

0.234