23948sdkhjf

DFDS rundbarberer forventninger til 2020

Udsigten til, at DFDS kan nå at indhente det tabte i løbet af året, er forsvundet

DFDS løfter nu sløret for, hvor hårdt corona-krisen forventes at ramme det kombinerede passager- og fragtrederi. Hvor driftsresultatet sidste år endte på 3,6 mia. kroner, kommer driften efter alt at dømme til at give et markant lavere overskud i år.

- Ebitda før særlige poster (driftsresultatet, red.) for 2020 vil sandsynligvis blive reduceret ned mod to mia. kroner. Forventningen der er behæftet med betydelig større usikkerhed end sædvanligt bygger på en række forudsætninger, skriver DFDS i det netop fremlagte regnskab for første kvartal i år.

De vigtigste elementer i forhold til resten af året er ifølge DFDS udviklingen i fragtmængderne og påvirkningen af passagerruternes drift og antal passagerer fra rejserestriktioner.

- Den nuværende suspendering af passageraktiviteter indebærer en betydelig økonomisk påvirkning, der vil kunne udgøre op til omkring 60 pct. af den potentielle nedgang i ebitda (driftsresultatet, red.) i 2020 sammenlignet med 2019, skriver DFDS.

Stor nedgang i april

Grundlaget for den forventede nedgang er tallene for fragtfærger og logistik i marts og april. I marts var voluminerne nede med 11 pct. i forhold til samme periode sidste år, men i april var godsmængderne på færgerne nede med 24 pct., imens logistikvoluminerne var 38 pct. lavere end i samme periode sidste år. 

DFDS forventer en gradvis bedring i markederne fra juni og frem mod udgangen af året. Rederiet gør sig dog ingen forhåbninger om, at det vil blive muligt at indhente det tabte i løbet af efteråret, og forventningen er, at fragtmængderne på færgerne for hele 2020 ender med at være 15 pct. lavere end i 2019. Det samme gælder logistikmængderne. 

For passagerforretningen gælder det, at den i 2019 udgjorde 16 pct. af den samlede omsætning i DFDS. Her er sommermåneder dog højsæson, og i det dugfriske regnskab løfter DFDS også sløret for, hvordan det kommer til at gå.

Ingen passagerer før august

De to af rederiets ruter, der primært henvender sig til passagerer – Oslo-København og Amsterdam-Newcastle – forventes i øjeblikket at genoptage driften i august med "en langsom, gradvis opjustering af kapaciteten". På Den Engelske Kanal, hvor fem ud af seks færger stadig sejler, men kun medtager passagerer i begrænset omfang, forventes passagertallene også at stige langsomt fra august. 

Ifølge DFDS giver det på nuværende tidspunkt udelukkende mening at tale om forventninger til driftsresultatet og de investerede midler i løbet af året. I forhold til investeringerne er forventningen nu sænket yderligere til 1,6 mia. kroner, fordi leveringen af den sjette mega-ro/ro med al sandsynlighed bliver skubbet til næste år.

Som Søfart tidligere har skrevet faldt DFDS' samlede omsætning i årets første kvartal med 1,5 pct. Driftsresultatet faldt dog med 10 pct. til 610 mio. kroner, imens resultatet på bundlinjen faldt til 81 mio. kroner fra 120 mio. kroner i samme periode sidste år – et procentuelt fald på hele 32,5 pct. 

Læs også: 12 ud af 50 DFDS-skibe er nu lagt op

DFDS A/S
mio. kr. 1. kvt. 2020 1. kvt. 2019
Nettoomsætning 3813 3870
Resultat af primær drift 310 377
Resultat før skat 96 144
Årets resultat 81 120
Egenkapital 10.362 9042
Bunkerforbrug pr. sømil (g/GT/sømil) 4,74 5,03
Antal ansatte 8577 8222
Regnskabsåret blev afsluttet 31. marts 2020.

Læs mere om: DFDS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.149