23948sdkhjf

Trods trafikfald: Scandlines er stadig en pengemaskine

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Et moderat fald i både fragt, passagerer og grænsehandel ændrer ikke på, at Scandlines har præsenteret et flot 2019-regnskab. Et svært år venter dog forude

Selvom der ikke var helt lige så mange biler, passagerer og fragtenheder med Scandlines trafikmaskiner på Femern Bælt sidste år, som der var i 2018, må det stadig være på sin plads at betegne den samlede forretning som en pengemaskine.

Driften af de i alt otte færger, hvoraf den ene er en reservefærge, og den anden er dedikeret til farligt godt, indbragte i fjor det kapitalfondsejede Scandlines et resultat efter skat på 115 mio. euro ud af en omsætning på 475 mio. euro. Det svarer til et oveskud på 857 mio. kroner ud af en omsætning på 3,54 mia. kroner. 

Ikke desto mindre er der tale om en tilbagegang i forhold til resultatet i 2018. Omsætning er faldet med to mio. euro, hvilket primært kan tilskrives en lavere omsætning i Scandlines' tre grænsehandelsbutikker, der går under navnet Border Shop.

Ferietrafik påvirket

Den svagt vigende grænsehandel hænger ifølge Scandlines sammen med, at den svenske krone lå lavt igennem 2019. Det afspejlede sig også i trafiktallene på færgerne, hvor ferietrafikken var den største årsag til en tilbagegang i antallet af biler og passagerer på tre pct. Tallet dækker sågar over en lille stigning på Gedser-Rostock, som altså ikke har kunnet opveje tilbagegangen på Rødby-Puttgarden.

Fragtmængderne faldt med fire pct., hvilket Scandlines forklarer med faldende forbrugertillid på grund af handelskriser og politiske spændinger. De to færgeruter omsatte tilsammen for 352 mio. euro. 

Læs også: Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Færgerne bidrog til driftsresultatet med 178 mio. euro, imens grænsebutikkerne gav et driftsresultat på 11 mio. euro. Tilsammenligning var driftsresultatet for færger og grænsehandel henholdsvis 180 mio. euro og 10 mio. euro i 2018. Ifølge Scandlines er det primært en skarp kontrol med omkostningerne, der er årsagen til det solide driftsresultat. 

Svært år i sigte

Meget tyder dog på, at 2020 på ingen måde kommer til at kunne måle sig med de foregående års store overskud. 

Det skyldes i særdeleshed corona-krisen, og i en pressemeddelelse fortæller Scandlines' CEO Søren Poulsgaard Jensen, at virusudbruddet og de efterfølgende rejserestriktioner medfører "en høj grad af usikkerhed og meget begrænset sigtbarhed for resten af året".

- Mens den private passagertrafik og Border Shop-aktiviteterne ventes at blive alvorligt påvirket af situationen, har vi opretholdt driften for at betjene vores fragtkunder og sikre kritiske leverancer af dagligvarer, medicin og andre fornødenheder, siger han. 

Læs også: Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

Søren Poulsgaard Jensen tilføjer, at corona-udbruddet forventes at få en "markant negativ effekt på trafiktallene og årets økonomiske resultater".

Desuden vil passagertallene blive mærket af, at al togtrafikken mellem Danmark og Tyskland nu bliver dirigeret igennem Jylland, imens der bliver anlagt nye spor som en del af forberedelserne til den faste forbindelse. 

Også den fortsatte uro omkring brexit-konsekvenserne og den verserende handelskrig mellem USA og Kina forventes at kunne mærkes i Scandlines' 2020-regnskab.

Fortsætter grøn linje

Ikke desto mindre fastholder Scandlines i sin årsrapport, at rederiet i 2020 vil fortsætte bestræbelserne på at gøre flåden stadig mere klimavenlig. Ambitionen er at introducere den første emissionsfrie færge på Gedser-Rostock på mellemlangt sigte. 

I år vil bestræbelserne blandt andet komme til udtryk i monteringen af et 30 meter højt rotorsejl på 'Copenhagen', og i at anlægsarbejdet til et syv kilometer langt elkabel i Rødby er påbegyndt. Når kabelarbejdet er færdigt, vil hybridfærgernes batterier kunne lades med landstrøm. 

Læs mere: Copenhagen sejler snart med rotorsejl

Scandlines
mio. euro 2019 2018
Nettoomsætning 475 477
Resultat af primær drift 188 191
Resultat før skat 121 128
Årets resultat 115 125
Rentebærende gæld 978 768
Egenkapital 219 445
Antal ansatte 1533 1534
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019.

Mere om: Færger | Scandlines
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Online Avis Arkiv

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

40 containere røg overbord fra APL-skib

Strandede fragtbreve forsinker containere

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

Panasonic eneloop pro vinder i test

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Send til en kollega

0.188