23948sdkhjf

Redere kan vende ryggen til ULCV'ere efter corona-krise

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Snakken om, at grænsen er ved at være nået for størrelsen på containerskibe, har verseret i årevis, men måske er vendepunktet nu for alvor ved at indfinde sig, når mere end 400 deep sea-afgange med store containerskibe ud af Asien er blevet aflyst.

Det vurderer professor i marine- og havneøkonomi Theo Notteboom over for Joc.com.

- Logikken på Asien-Europa har været at opnå de laveste omkostninger ved at investere i de størst mulige skibe og være del af en alliance. Men den nuværende krise kan være en game changer, siger han til mediet. 

HMM navngav i sidste uge 'HMM Algeciras' som den første i en serie af 12 nybygninger på 24.000 teu. Skibstypen har potentiale til at sikre nogle lave driftsomkostninger per container, når det er fyldt. Men eftersom det kun er nogle få europæiske havne, der har kapaciteten til at håndtere lodsningen af op til 10.000 teu per anløb, er fleksibiliteten begrænset set fra et operationelt perspektiv. 

Foruden corona-krisens understregning af, at forsyningskæden er sårbar med produktion koncentreret til Kina, henviser Theo Notteboom til, at handelskrigen mellem USA og Kina kan være med til at flytte produktion fra Kina til andre dele af verden. Derfor konkluderer han, at neo-panamax'ere med en kapacitet på op til 14.500 kan blive den dominerende standard for containerskibe i fremtiden. 

'HMM Algeciras' har en længde overalt på 399,9 meter, er 61 meter bredt og har en nøjagtig kapacitet på 23.964 teu. De 11 søsterskibe vil blive leveret løbende fra DSMI og SHI indtil september i år.

Læs også: Maersk-konkurrent bestiller 20 store skibe

Mere om: containerrederier | HMM
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Strandede fragtbreve forsinker containere

40 containere røg overbord fra APL-skib

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Online Avis Arkiv

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

E-Fuels og PtX
Grøn brint skal drive olieboringer

Nyt innovationsprojekt vil reducere CO2-udledningen fra offshore olie- og gasproduktion

1

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

VIDEO: Her er de fem nye maritime stjerner

Dacoma, der netop har gennemført første prøvesejlads med sin bevægelige køl, er blandt fem håbefulde iværksættervirksomheder udpeget af Maritime Stars

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

Plus

Sydkoreas kæmpeværfter køber gaspumper i Aalborg

2020 har været et historisk travlt år i Svanehøjs iøjnefaldende testtårn i Aalborg. Skibsfartens gradvise overgang til gas som drivmiddel skaber stigende efterspørgsel på de nordjyske pumpeløsninger

Plus

Dacomas svingkøl bestod jomfrusejlads

Et fartøj har sejlet med luftfyldt køl for første gang, der automatisk bremser krængning. Dacomas svingkøl fik sin ilddåb under et Tuco-fartøj i Faaborg Havn kun med sin opfinder ombord

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

TEMA: NORDJYLLANDS MARITIME KLYNGE: Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Gatehouse Maritime: "Vi har meget lange kunderelationer"

For Gatehouse Maritime, der er en familieledet virksomhed i Nørresundby, er kontinuitet et nøglebegreb. De fokuserer på lange kunderelationer

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Technoflex Koblinger

Carsten Holm A/S udvider sortimentet med vibrationsdæmpere

Undgå væske eller dampslag

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Send til en kollega

0.172