23948sdkhjf

Seacabin vil forebygge de helt store renoveringsprojekter

Tre år efter iværksættervirksomheden Seacabin så dages lys i Esbjerg, er der nu ansat flere folk til at forfølge forretningsideen om forebyggelse frem for reparation

Vedligehold handler i bund og grund om forebyggelse. På et skib om at forebygge driftstop, men også om, at et skib sejler bedst muligt til lavest mulige driftsomkostninger gennem dets levetid – eller gennem den tid, rederiet driver skibet frem mod et planlagt salg. Fokus på forebyggelse fylder også meget hos Esbjerg-virksomheden Seacabin, der som navnet antyder er specialiseret i apteringer – både på skibe, rigge og på offshore installationer.

– Jeg oplever tit, at man er kommet til et punkt, hvor man siger, at nu bliver vi altså nødt til at gøre noget. Ude på en olierig er det ofte alt muligt andet end beboelsesapteringen, der er i fokus. Det er nok snarere sådan noget som produktivitet og effektivitet, der fylder hos olieselskabet, som så pludselig står med et kæmpe projekt foran sig, når beboelsesapteringen endelig skal renoveres, forklarer Allan Hundrup, adm. direktør i Seacabin.

Selv om det ikke er forebyggende projekter, der har fyldt mest i ordrebogen indtil nu, så er det den type af opgaver, Allan Hundrup gerne ser, at mere af virksomhedens fortsatte vækst kommer til at basere sig på.

Input fra kunderne

– Vi har i det seneste halve års tid været i et scale-up forløb, hvor vi også har nydt godt af et advisory board med personer fra både marine- samt olie- og gasbranchen.  De fortæller os, at olieselskaberne og skibsejere faktisk gerne vil udlicitere drifts- og vedligeholdelsesopgaverne på beboelsesområderne i større udstrækning, end de gør i dag, forklarer Allan Hundrup.

Dermed er det ikke bare udførelse af de konkrete renoveringsprojekter, men også i højere grad det forebyggende arbejde; pedel-funktionen, om man vil - der skal placeres uden for egen organisation. Denne konsulentrolle har for Allan Hundrup hele tiden været en af forretningsideerne bag Seacabin, som han stiftede sammen med iværksætterpartneren Allan Sejerup Kristiansen i 2017.

Arbejdsfordelingen mellem de to stiftere er groft sagt, at Allan Hundrup, der har en fortid hos bl.a. Maersk Olie, har fokus på offshore-området, mens Allan Sejerup Kristiansen, som tidligere har drevet egen skibsapteringsvirksomhed, har fokus på marine-området. De er begge oprindeligt uddannede bygningskonstruktører.

Der skal forebygges

– Jeg har været ude på platforme sammen med vores samarbejdspartnere for at lave tilstandsscreeninger af beboelsesapteringer. Der har vi fundet fugt i væggene, der har bredt sig til gulvene. I de tilfælde ville det kræve noget, der ligner en totalrenovering at rette det op, fortæller Allan Hundrup, og fortsætter:

Læs også: Erfarne apteringsfolk blev selvstændige midt i krisetid

– Med det ville det havde været muligt at forebygge, at det kom dertil, hvis der havde været en vedligeholdelsesstrategi. Man kunne holde øje med VVS- og HVAC-installationerne, og man ville havde kunnet konstatere, at gulvoverfladen vist var ved at se lidt træt ud, inden den var kørt helt ned.

En anden grundtanke bag Seacabin er, at den meget projektorienterede virksomhed skal være så agil som overhoved muligt. Det fortalte Allan Hundrup til Søfart tilbage i august 2018, hvor iværksættervirksomheden blev portrætteret. Og det princip fastholdes stadigt. Det vil sige, at Seacabin samarbejder med eksterne outfittere, når der skal udføres større apteringsarbejder.

Flere medarbejdere

Der er dog siden august 2018 blevet ansat yderligere én montør, så der nu er to, Og derudover også en tredje projektleder med mange års erfaring fra Norisol i Munkebo, ud over de to stiftere, samt en administrativ medarbejder.

Endelig er Seacabin også flyttet ned i de gamle Lysholdt-bygninger i Fiskebrogade centralt på havnen i Esbjerg, og dermed også i midten af den store sydvestjyske maritime klynge, der er en af de største inden for offshore i Nordeuropa.

For halvanden år siden befandt Seacabin sig stadig i et ret svagt offshoremarked, men det bedrede sig sidenhen, hvormed det også kastede flere opgaver af sig, fortæller Allan Hundrup.

Men det var faktisk marine-området, altså apteringsarbejde på skibe, der bidrog mest til et i øvrigt godt driftsår for Seacabin i 2019. Og som for så mange andre danske maritime underleverandører sidste år, så var krydstogt også en vigtig driver i Seacabins omsætning.

Hurtigrutens skibe

– Vi var sidste år bl.a. med på både ombygning- og nybygningsprojekter på Hurtigruten-skibe i Norge. På nybygningsprojektet kom vi meget sent ind, da det viste sig, at projektet manglede manpower og ekspertise for at blive færdigt til tiden. Vi fik ansvaret for at færdiggøre lounge-områderne, fortæller Allan Hundrup.

Han oplyser i øvrigt, at det norske marked generelt fylder meget hos Seacabin, både på offshore og marine-området. Faktisk arbejder Allan Sejerup Kristiansen lige nu i Norge – noget, der dog ikke er helt let midt i coronakrisen, fortæller Allan Hundrup:

– Allan måtte i 14-dages karantæne efter ankomsten til Norge. Det foregår på et hotel, som vores kunde også anvender, og så har han selvfølgelig hele hjemmearbejdspladsen med sig, så der næsten kan arbejdes normalt. Men han må ikke møde op på sitet før karantænen er gennemført.

– Vi har heldigvis også en ekstern projektleder fast bosat i Norge, som også har fået flere forespørgsler på mulige projekter deroppe. Men som situationen er lige nu med corona, så forventer jeg ikke, at vi booker nye opgaver på den her side af sommerferien. Ud over usikkerheden med varigheden af coronakrisen, så er der også risikoen for at stå med et projekt, hvor folk så pludselig må melde sig syge

.Ifølge Allan Hundrup er Seacabins to fastansatte montører lige nu sendt hjem med støtte fra regeringens hjælpepakke.

Mere om: Seacabin
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Online Avis Arkiv

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.172