23948sdkhjf

Erfarne apteringsfolk blev selvstændige midt i krisetid

IVÆRKSÆTTERE: Fem spørgsmål til en af iværksætterne bag den halvandet år gamle Esbjerg-virksomhed Seacabin

– Vores baggrund er i olie og gas, men vores nuværende tilgang er meget bredere. Den erfaring, vi har fra apteringsprojekter på rigge og platforme kan vi konvertere til også at inkludere både vind- og marineområdet. Lidt populært sagt; er det noget, der foregår på vandet og har med aptering at gøre, så er det et marked for os, siger Allan Hundrup, administrerende direktør og partner i den kun halvandet år gamle virksomhed Seacabin A/S med adresse i Esbjerg.

Allan Hundrup er nu sammen med forretningspartneren Allan Sejerup Kristiansen inde i det andet hele driftsår med deres fælles iværksættervirksomhed med fokus på apteringsarbejde, Seacabin. Begge er oprindeligt uddannede bygningskonstruktører, og tilsammen repræsenterer de mere end 25 års erfaring fra et arbejdsliv, der på den ene eller anden måde har kredset omkring vedligehold eller konstruktion af beboelsesfaciliteter offshore.

– Vi var kollegaer hos et andet apteringsfirma i Esbjerg, hvor vi efterhånden fandt ud af, at vi delte tanken om at starte noget selv. Min egen baggrund var før dette otte år i Mærsk; De fire år med ansvar for apteringsvedligehold på offshore-installationerne i Nordsøen og dernæst fire år med lignende opgaver hos Mærsk i Qatar. Det er mig, der har det mere kommercielle ansvar, mens Allan, der tidligere har haft egen apteringsvirksomhed, har det mere praktiske med fokus på de specifikke projekter, forklarer Allan Hundrup.

Hvordan var opstarten, som jo fandt sted i et nærmest underdrejet olie-offshoremarked?

– Det var bestemt et hårdt opstartsår med det dårlige offshoremarked. Men alligevel må jeg sige, at vi er blevet modtaget positivt i markedet, hvilket vores foreløbige referenceliste hos flere af de helt store spillere jo også viser. Men det er klart, at det tager tid at komme ind i markedet og få den berettigelse, vi mener vi skal have, siger Allan Hundrup.

Blandt de to store spillere, han nævner, er A2Sea og Maersk Drilling fra henholdsvis den vedvarende og den fossile del af offshorebranchen herhjemme.
Noget af det, der kendetegner branchen for skibsaptering hos en lille virksomhed som Seacabin er et konstant behov for at være yderst fleksibel. Med andre ord at kunne mande op hurtigt - og ligeså hurtigt at kunne mande ned igen, så store opgaver kan løses med kort varsel, og perioder uden projekter omvendt ikke trækker tæppet væk under virksomheden.

Hvordan sikrer I, at jeres virksomhed har den fleksibilitet, det kræver for at være i det her marked?

– Ved i øjeblikket kun at have én ansat montør, der er vores mand ude på sited. Resten af arbejdskraften på montørsiden kommer typisk fra en masse små enkeltmandsvirksomheder, hvor erfarende montører er gået freelance, og som vi så hyrer ind i tidsbestemte perioder til de konkrete projekter, forklarer Allan Hundrup, og fortsætter:

– Samtidigt arbejder vi også tæt sammen med ingeniørvirksomheden BIIR i Aarhus. De arbejder bl.a. meget med MHI Vestas på offshore vind-området. Det betyder bl.a., at vi kan hyre projektlederassistance ind fra dem, når vi har behovet ved store opgaver. Men på længere sigt, når vi er vokset, vil vores faste medarbejderstab da sikkert også være lidt større – men vi skal hele tiden være meget agile og kunne skalere efter behovet.

Har I den nødvendige kapacitet til at byde ind på de mange store turnkey-projekter på værfterne, der hele tiden opstår som følge af boomet i krydstogtindustrien?

– Det er nok ikke os, der på den korte bane får turnkey-ordren på apteringen i 400 kahytter hos f.eks. Meyer Werft. Skal vi alligevel lege med tanken, så ville vi rent faktisk kunne løfte opgaven med assistance fra et polsk montørfirma, jeg har samarbejdet med gennem mange år. Men vi anser da krydstogtmarkedet for særdeles interessant med den vækst det har og de typer af opgaver, det kaster af sig, understreger Allan Hundrup, og fortsætter:

– Noget, som til gengæld kunne ligge godt til os, ville være at deltage i store moderniserings- og ombygningsprojekter på krydstogtskibe ved kaj i en havn. Så er det mindre vigtigt om det foregår her i Esbjerg eller om vi skal sende en container med materialer afsted til f.eks. Hawaii.

Seacabin har endnu ikke haft opgaver i det boomene krydstogtmarked, men Allan Hundrup har tidligere været i spidsen for store komplekse opgaver, der involverede 50 montører, som arbejdede i toholdsskift.

Hvilke projekter er I helt aktuelt i gang med?

– Lige nu er vi både i gang ude i Nordsøen og i Norge. På Nordsøen laver vi tilstandsvurderinger på de faste installationers apteringer, som bl.a. resulterer i, at vi laver anbefalinger til vedligeholdelser og ombygninger de næste mange år. Aktuelt mangler vi kun én platform for at havde været hele raden rundt på dansk sokkel. Det er klart, at dette her også kaster nogle fysiske projekter af sig. Ellers er vi lige nu også i gang med en inspektion for Maersk Drilling på en rig i Norge, opsummerer Allan Hundrup.

Hvad med fremtiden – hvad er jeres mål?

– Det er sådan set bare at holde snuden i sporet. Når man er en nystartet virksomhed er man sårbar, så vi skal vokse langsomt og sikkert mod det lys, der jo heldigvis tegner sig forenden af tunnelen på offshore-området, understreger Allan Hundrup, og forklarer:

– Vejen derhen er, at vi skal dyrke Norge som marked noget mere, end vi har gjort det først halvandet år. Vi er der jo lige nu og har også haft et par andre opgaver deroppe, bl.a. for Statoil. Derfor ved vi, at vi som en dansk virksomhed i Norge står stærkt både pris- og kvalitetsmæssigt.

Mere om: Seacabin
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Preparation is key in cable service

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Positionsbillede

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Celsius køber endnu en produkttanker

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Walney – the world’s largest offshore wind farm

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Livbåde til bygninger

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

Bunker Holding-direktør vinder pris

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Maersk Broker i opkøbsræs

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.256