23948sdkhjf

Erfarne apteringsfolk blev selvstændige midt i krisetid

IVÆRKSÆTTERE: Fem spørgsmål til en af iværksætterne bag den halvandet år gamle Esbjerg-virksomhed Seacabin

– Vores baggrund er i olie og gas, men vores nuværende tilgang er meget bredere. Den erfaring, vi har fra apteringsprojekter på rigge og platforme kan vi konvertere til også at inkludere både vind- og marineområdet. Lidt populært sagt; er det noget, der foregår på vandet og har med aptering at gøre, så er det et marked for os, siger Allan Hundrup, administrerende direktør og partner i den kun halvandet år gamle virksomhed Seacabin A/S med adresse i Esbjerg.

Allan Hundrup er nu sammen med forretningspartneren Allan Sejerup Kristiansen inde i det andet hele driftsår med deres fælles iværksættervirksomhed med fokus på apteringsarbejde, Seacabin. Begge er oprindeligt uddannede bygningskonstruktører, og tilsammen repræsenterer de mere end 25 års erfaring fra et arbejdsliv, der på den ene eller anden måde har kredset omkring vedligehold eller konstruktion af beboelsesfaciliteter offshore.

– Vi var kollegaer hos et andet apteringsfirma i Esbjerg, hvor vi efterhånden fandt ud af, at vi delte tanken om at starte noget selv. Min egen baggrund var før dette otte år i Mærsk; De fire år med ansvar for apteringsvedligehold på offshore-installationerne i Nordsøen og dernæst fire år med lignende opgaver hos Mærsk i Qatar. Det er mig, der har det mere kommercielle ansvar, mens Allan, der tidligere har haft egen apteringsvirksomhed, har det mere praktiske med fokus på de specifikke projekter, forklarer Allan Hundrup.

Hvordan var opstarten, som jo fandt sted i et nærmest underdrejet olie-offshoremarked?

– Det var bestemt et hårdt opstartsår med det dårlige offshoremarked. Men alligevel må jeg sige, at vi er blevet modtaget positivt i markedet, hvilket vores foreløbige referenceliste hos flere af de helt store spillere jo også viser. Men det er klart, at det tager tid at komme ind i markedet og få den berettigelse, vi mener vi skal have, siger Allan Hundrup.

Blandt de to store spillere, han nævner, er A2Sea og Maersk Drilling fra henholdsvis den vedvarende og den fossile del af offshorebranchen herhjemme.
Noget af det, der kendetegner branchen for skibsaptering hos en lille virksomhed som Seacabin er et konstant behov for at være yderst fleksibel. Med andre ord at kunne mande op hurtigt - og ligeså hurtigt at kunne mande ned igen, så store opgaver kan løses med kort varsel, og perioder uden projekter omvendt ikke trækker tæppet væk under virksomheden.

Hvordan sikrer I, at jeres virksomhed har den fleksibilitet, det kræver for at være i det her marked?

– Ved i øjeblikket kun at have én ansat montør, der er vores mand ude på sited. Resten af arbejdskraften på montørsiden kommer typisk fra en masse små enkeltmandsvirksomheder, hvor erfarende montører er gået freelance, og som vi så hyrer ind i tidsbestemte perioder til de konkrete projekter, forklarer Allan Hundrup, og fortsætter:

– Samtidigt arbejder vi også tæt sammen med ingeniørvirksomheden BIIR i Aarhus. De arbejder bl.a. meget med MHI Vestas på offshore vind-området. Det betyder bl.a., at vi kan hyre projektlederassistance ind fra dem, når vi har behovet ved store opgaver. Men på længere sigt, når vi er vokset, vil vores faste medarbejderstab da sikkert også være lidt større – men vi skal hele tiden være meget agile og kunne skalere efter behovet.

Har I den nødvendige kapacitet til at byde ind på de mange store turnkey-projekter på værfterne, der hele tiden opstår som følge af boomet i krydstogtindustrien?

– Det er nok ikke os, der på den korte bane får turnkey-ordren på apteringen i 400 kahytter hos f.eks. Meyer Werft. Skal vi alligevel lege med tanken, så ville vi rent faktisk kunne løfte opgaven med assistance fra et polsk montørfirma, jeg har samarbejdet med gennem mange år. Men vi anser da krydstogtmarkedet for særdeles interessant med den vækst det har og de typer af opgaver, det kaster af sig, understreger Allan Hundrup, og fortsætter:

– Noget, som til gengæld kunne ligge godt til os, ville være at deltage i store moderniserings- og ombygningsprojekter på krydstogtskibe ved kaj i en havn. Så er det mindre vigtigt om det foregår her i Esbjerg eller om vi skal sende en container med materialer afsted til f.eks. Hawaii.

Seacabin har endnu ikke haft opgaver i det boomene krydstogtmarked, men Allan Hundrup har tidligere været i spidsen for store komplekse opgaver, der involverede 50 montører, som arbejdede i toholdsskift.

Hvilke projekter er I helt aktuelt i gang med?

– Lige nu er vi både i gang ude i Nordsøen og i Norge. På Nordsøen laver vi tilstandsvurderinger på de faste installationers apteringer, som bl.a. resulterer i, at vi laver anbefalinger til vedligeholdelser og ombygninger de næste mange år. Aktuelt mangler vi kun én platform for at havde været hele raden rundt på dansk sokkel. Det er klart, at dette her også kaster nogle fysiske projekter af sig. Ellers er vi lige nu også i gang med en inspektion for Maersk Drilling på en rig i Norge, opsummerer Allan Hundrup.

Hvad med fremtiden – hvad er jeres mål?

– Det er sådan set bare at holde snuden i sporet. Når man er en nystartet virksomhed er man sårbar, så vi skal vokse langsomt og sikkert mod det lys, der jo heldigvis tegner sig forenden af tunnelen på offshore-området, understreger Allan Hundrup, og forklarer:

– Vejen derhen er, at vi skal dyrke Norge som marked noget mere, end vi har gjort det først halvandet år. Vi er der jo lige nu og har også haft et par andre opgaver deroppe, bl.a. for Statoil. Derfor ved vi, at vi som en dansk virksomhed i Norge står stærkt både pris- og kvalitetsmæssigt.

Mere om: Seacabin
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Plus

Formand har store forventninger

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Plus

Yndlingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Nyhedsbrev

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Online Avis Arkiv
Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Positionsbillede

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spæ...

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Send til en kollega

0.18