23948sdkhjf

Erfarne apteringsfolk blev selvstændige midt i krisetid

IVÆRKSÆTTERE: Fem spørgsmål til en af iværksætterne bag den halvandet år gamle Esbjerg-virksomhed Seacabin

– Vores baggrund er i olie og gas, men vores nuværende tilgang er meget bredere. Den erfaring, vi har fra apteringsprojekter på rigge og platforme kan vi konvertere til også at inkludere både vind- og marineområdet. Lidt populært sagt; er det noget, der foregår på vandet og har med aptering at gøre, så er det et marked for os, siger Allan Hundrup, administrerende direktør og partner i den kun halvandet år gamle virksomhed Seacabin A/S med adresse i Esbjerg.

Allan Hundrup er nu sammen med forretningspartneren Allan Sejerup Kristiansen inde i det andet hele driftsår med deres fælles iværksættervirksomhed med fokus på apteringsarbejde, Seacabin. Begge er oprindeligt uddannede bygningskonstruktører, og tilsammen repræsenterer de mere end 25 års erfaring fra et arbejdsliv, der på den ene eller anden måde har kredset omkring vedligehold eller konstruktion af beboelsesfaciliteter offshore.

– Vi var kollegaer hos et andet apteringsfirma i Esbjerg, hvor vi efterhånden fandt ud af, at vi delte tanken om at starte noget selv. Min egen baggrund var før dette otte år i Mærsk; De fire år med ansvar for apteringsvedligehold på offshore-installationerne i Nordsøen og dernæst fire år med lignende opgaver hos Mærsk i Qatar. Det er mig, der har det mere kommercielle ansvar, mens Allan, der tidligere har haft egen apteringsvirksomhed, har det mere praktiske med fokus på de specifikke projekter, forklarer Allan Hundrup.

Hvordan var opstarten, som jo fandt sted i et nærmest underdrejet olie-offshoremarked?

– Det var bestemt et hårdt opstartsår med det dårlige offshoremarked. Men alligevel må jeg sige, at vi er blevet modtaget positivt i markedet, hvilket vores foreløbige referenceliste hos flere af de helt store spillere jo også viser. Men det er klart, at det tager tid at komme ind i markedet og få den berettigelse, vi mener vi skal have, siger Allan Hundrup.

Blandt de to store spillere, han nævner, er A2Sea og Maersk Drilling fra henholdsvis den vedvarende og den fossile del af offshorebranchen herhjemme.
Noget af det, der kendetegner branchen for skibsaptering hos en lille virksomhed som Seacabin er et konstant behov for at være yderst fleksibel. Med andre ord at kunne mande op hurtigt - og ligeså hurtigt at kunne mande ned igen, så store opgaver kan løses med kort varsel, og perioder uden projekter omvendt ikke trækker tæppet væk under virksomheden.

Hvordan sikrer I, at jeres virksomhed har den fleksibilitet, det kræver for at være i det her marked?

– Ved i øjeblikket kun at have én ansat montør, der er vores mand ude på sited. Resten af arbejdskraften på montørsiden kommer typisk fra en masse små enkeltmandsvirksomheder, hvor erfarende montører er gået freelance, og som vi så hyrer ind i tidsbestemte perioder til de konkrete projekter, forklarer Allan Hundrup, og fortsætter:

– Samtidigt arbejder vi også tæt sammen med ingeniørvirksomheden BIIR i Aarhus. De arbejder bl.a. meget med MHI Vestas på offshore vind-området. Det betyder bl.a., at vi kan hyre projektlederassistance ind fra dem, når vi har behovet ved store opgaver. Men på længere sigt, når vi er vokset, vil vores faste medarbejderstab da sikkert også være lidt større – men vi skal hele tiden være meget agile og kunne skalere efter behovet.

Har I den nødvendige kapacitet til at byde ind på de mange store turnkey-projekter på værfterne, der hele tiden opstår som følge af boomet i krydstogtindustrien?

– Det er nok ikke os, der på den korte bane får turnkey-ordren på apteringen i 400 kahytter hos f.eks. Meyer Werft. Skal vi alligevel lege med tanken, så ville vi rent faktisk kunne løfte opgaven med assistance fra et polsk montørfirma, jeg har samarbejdet med gennem mange år. Men vi anser da krydstogtmarkedet for særdeles interessant med den vækst det har og de typer af opgaver, det kaster af sig, understreger Allan Hundrup, og fortsætter:

Læs også: Seacabin vil forebygge de helt store renoveringsprojekter

– Noget, som til gengæld kunne ligge godt til os, ville være at deltage i store moderniserings- og ombygningsprojekter på krydstogtskibe ved kaj i en havn. Så er det mindre vigtigt om det foregår her i Esbjerg eller om vi skal sende en container med materialer afsted til f.eks. Hawaii.

Seacabin har endnu ikke haft opgaver i det boomene krydstogtmarked, men Allan Hundrup har tidligere været i spidsen for store komplekse opgaver, der involverede 50 montører, som arbejdede i toholdsskift.

Hvilke projekter er I helt aktuelt i gang med?

– Lige nu er vi både i gang ude i Nordsøen og i Norge. På Nordsøen laver vi tilstandsvurderinger på de faste installationers apteringer, som bl.a. resulterer i, at vi laver anbefalinger til vedligeholdelser og ombygninger de næste mange år. Aktuelt mangler vi kun én platform for at havde været hele raden rundt på dansk sokkel. Det er klart, at dette her også kaster nogle fysiske projekter af sig. Ellers er vi lige nu også i gang med en inspektion for Maersk Drilling på en rig i Norge, opsummerer Allan Hundrup.

Hvad med fremtiden – hvad er jeres mål?

– Det er sådan set bare at holde snuden i sporet. Når man er en nystartet virksomhed er man sårbar, så vi skal vokse langsomt og sikkert mod det lys, der jo heldigvis tegner sig forenden af tunnelen på offshore-området, understreger Allan Hundrup, og forklarer:

– Vejen derhen er, at vi skal dyrke Norge som marked noget mere, end vi har gjort det først halvandet år. Vi er der jo lige nu og har også haft et par andre opgaver deroppe, bl.a. for Statoil. Derfor ved vi, at vi som en dansk virksomhed i Norge står stærkt både pris- og kvalitetsmæssigt.

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Indretning/aptering.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.109