23948sdkhjf

Otte forsvundet fra Mærsk-chartret containerskib

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Ingen spor af besætningsmedlemmer efter piratangreb ud for Benin

Opdateret 22. april kl. 13.03 med kommentar fra Mærsk.

Opdatering 22. april kl. 13.40: Søfart erfarer, at der ikke er nogen danskere blandt besætningen på 'Tommi Ritscher'.

Konsekvenserne af et piratangreb mod det 4957 t.dv. store containerskib 'Tommi Ritscher', der fandt sted ud for Cotonou i Benin for tre dage siden, er forbundet med mystik. 

Det skriver Tradewinds.

Skibet, der er chartret af Mærsk, men under tysk ejerskab, lå for anker, da en hurtigtsejlende båd nærmede sig, og en gruppe pirater gik ombord. Et patruljeskib fra Benins flåde var dog hurtigt på pletten, hvorefter den ventende speedbåd tog flugten og efterlod nogle af piraterne ombord på containerskibet. 11 af de i alt 19 besætningsmedlemmer havde låst sig inde i citadellet.

Læs også: Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Formodningen var, at de resterende otte blev holdt som gidsler ombord. Specialstyrker fra Nigeria ankom dagen efter (mandag), men det er ikke lykkedes at finde de manglende besætningsmedlemmer, oplyser sikkerhedskonsulenterne Dryad Global til Tradewinds. 

Mærsk bekræfter hendelsen over for Søfart:

- Som chartrer af fartøjer er Mærsk lettet over at bekræfte, at 11 besætningsmedlemmer nu er i sikkerhed og modtager lægelige undersøgelser og debriefing. Samtidig må vi med beklagelse bekræfte, at otte besætningsmedlemmer stadig er savnede og menes at være blevet kidnappet af pirater, skriver Mærsk og afviser at oplyse om de i alt 19 besætningsmedlemmers nationalitet. 

Ingen vagter

Dryad har to hypoteser om, hvad der kan være sket. Den ene går på, at de første rapporter om, at piraternes speedbåd tog flugten uden de kidnappede, ikke er sandfærdig. Den anden går på, at det trods overvågning fra Benins flåde er lykkedes piraterne at få de otte besætningsmedlemmer af borde. 

Læs også: Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

- Det ville være at betragte som et alvorligt operationelt svigt, hvis gerningsmændene har været i stand til at flygte på trods af den betydelige militære tilstedeværelse omkring skibet, og derfor bliver det betragtet som en realistisk mulighed, at kommunikationen fra citadellet var forkert, og at gerningsmændene har været i stand til at flygte på et tidligt stadie af angrebet med de otte gerningsmænd, udtaler Dryad til Tradewinds. 

Ifølge Dryad er piraterne i Guinea-bugten sandsynligvis klar over, at Benin på grund af corona-pandemien ikke placerer vagter ombord på skibe, der ligger på ankerpladsen ved Cotonou. 

'Tommi Ritscher' er ejet af Woollerton Shipping og under teknisk management af Transeste Schiffahrt of Germany. Skibet er bygget i 2014 og sejler under porugisisk flag. 

Læs også: Forsvarskommandoen hæver sikringsniveau i Guinea-bugten

Mere om: mærsk | pirateri
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Online Avis Arkiv
Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

40 containere røg overbord fra APL-skib

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Strandede fragtbreve forsinker containere

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

Send til en kollega

0.188