23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Forsvarskommandoen hæver sikringsniveau i Guinea-bugten

Efter flere alvorlige piratangreb på handelsskibe i Guinea-bugten hæver Forsvarskommandoen nu sikkerhedsniveauet niveau to

Guinea-bugter ud for det vestlige vestafrika har igennem længere tid været det ubetinget mest piratplagede farvand i verden, og efter en række kidnapninger og forsøg herpå har Forsvarskommandoen valgt at hæve sikringsniveauet for området fra niveau et til to.

Det oplyser Danske Rederier i en pressemeddelelse.

Myndighederne peger i deres trusselvurdering på, at der er en høj risiko for piratangreb med fortsat risiko for kidnapninger, og ikke mindst at piraterne nu opererer i et større område end tidligere.

Derfor er der behov for, at skibene i området implementerer sikringsforanstaltninger, som besværliggør piratoverfald. Det er en beslutning, som falder i god jord hos Danske Rederier, som igennem længere tid har slået på tromme for et øget fokus på sikkerhedssituationen i Guinea-bugten. 

- Vi er stærkt bekymrede over situationen i Guinea-bugten, og derfor glæder det os, at sikringsniveauet bliver hævet. Det viser, at myndighederne ser med alvor på sikkerhedssituationen i området, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier, i pressemeddelelsen.

Må hjælpe lokalt

Hun forklarer, at det er en svær opgave at øge sikkerheden ud for Vestafrika, men at situationen i området kan kun blive bedre, hvis der kommer politisk opbakning til en øget international indsats.

- En EU-koordineret tilstedeværelse med deltagelse af Danmark kan være en del af løsningen, men vi må også hjælpe landene i Guinea-bugten med kapacitetsopbygning og uddannelse, så de på længere sigt bliver bedre til at overvåge og beskytte deres farvande, siger Maria Skipper Schwenn.

Det forhøjede sikringsniveau betyder i praksis, at danske skibe i området vil være forpligtet til at implementere de tiltag, der står i deres fortrolige sikringsplan. Her kan blandt andet være tale om skærpet udkig, fysiske forhindringer som eksempelvis pigtråd, aflåsning eller øgede runderinger.

I praksis medfører det øgede sikringsniveau dog sjældent konsekvenser ude på skibene, fordi rederierne i forvejen er bevidste om risikoen og derfor allerede tager de forholdsregler, der bliver anset som nødvendige.

Sidste år blev der kidnappet 121 personer i Guinea-bugten. Det svarer til 90 pct. af verdens kidnapninger til søs. Formålet for piraterne er at kræve løsepenge fra rederier og familier. I gennemsnit befinder der sig omtrent 40 danskopererede skibe i Guinea-bugten.

Som Søfart tidligere har skrevet, gælder sikringsniveau 2 allerede i Hormuz-strædet samt Bab el-Mandeb-strædet, der forbinder Det Røde Hav med Aden-bugten.

Læs mere: Danmark hæver sikringsniveauet for skibe nær Iran

BREAKING
{{ article.headline }}
0.092