23948sdkhjf

Forsvarskommandoen hæver sikringsniveau i Guinea-bugten

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Efter flere alvorlige piratangreb på handelsskibe i Guinea-bugten hæver Forsvarskommandoen nu sikkerhedsniveauet niveau to

Guinea-bugter ud for det vestlige vestafrika har igennem længere tid været det ubetinget mest piratplagede farvand i verden, og efter en række kidnapninger og forsøg herpå har Forsvarskommandoen valgt at hæve sikringsniveauet for området fra niveau et til to.

Det oplyser Danske Rederier i en pressemeddelelse.

Myndighederne peger i deres trusselvurdering på, at der er en høj risiko for piratangreb med fortsat risiko for kidnapninger, og ikke mindst at piraterne nu opererer i et større område end tidligere.

Derfor er der behov for, at skibene i området implementerer sikringsforanstaltninger, som besværliggør piratoverfald. Det er en beslutning, som falder i god jord hos Danske Rederier, som igennem længere tid har slået på tromme for et øget fokus på sikkerhedssituationen i Guinea-bugten. 

- Vi er stærkt bekymrede over situationen i Guinea-bugten, og derfor glæder det os, at sikringsniveauet bliver hævet. Det viser, at myndighederne ser med alvor på sikkerhedssituationen i området, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier, i pressemeddelelsen.

Læs også: Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Må hjælpe lokalt

Hun forklarer, at det er en svær opgave at øge sikkerheden ud for Vestafrika, men at situationen i området kan kun blive bedre, hvis der kommer politisk opbakning til en øget international indsats.

- En EU-koordineret tilstedeværelse med deltagelse af Danmark kan være en del af løsningen, men vi må også hjælpe landene i Guinea-bugten med kapacitetsopbygning og uddannelse, så de på længere sigt bliver bedre til at overvåge og beskytte deres farvande, siger Maria Skipper Schwenn.

Det forhøjede sikringsniveau betyder i praksis, at danske skibe i området vil være forpligtet til at implementere de tiltag, der står i deres fortrolige sikringsplan. Her kan blandt andet være tale om skærpet udkig, fysiske forhindringer som eksempelvis pigtråd, aflåsning eller øgede runderinger.

I praksis medfører det øgede sikringsniveau dog sjældent konsekvenser ude på skibene, fordi rederierne i forvejen er bevidste om risikoen og derfor allerede tager de forholdsregler, der bliver anset som nødvendige.

Sidste år blev der kidnappet 121 personer i Guinea-bugten. Det svarer til 90 pct. af verdens kidnapninger til søs. Formålet for piraterne er at kræve løsepenge fra rederier og familier. I gennemsnit befinder der sig omtrent 40 danskopererede skibe i Guinea-bugten.

Som Søfart tidligere har skrevet, gælder sikringsniveau 2 allerede i Hormuz-strædet samt Bab el-Mandeb-strædet, der forbinder Det Røde Hav med Aden-bugten.

Læs mere: Danmark hæver sikringsniveauet for skibe nær Iran

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Online Avis Arkiv
Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

40 containere røg overbord fra APL-skib

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Strandede fragtbreve forsinker containere

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

Panasonic eneloop pro vinder i test

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Send til en kollega

0.234