23948sdkhjf

DFDS står også over for gradvis genåbning

Det var passageraktiviteterne, der først og hårdest blev ramt af coronakrisen hos DFDS, som nu skal lægge en plan for en kommende gradvis genåbning

DFDS er ligesom den øvrige skibsfartsbranche i og uden for Danmark lige nu hårdt ramt på trafiktal og dermed økonomien på grund af covid-19. Men ligesom Danmark nu med små skridt har påbegyndt en genåbning, så står DFDS nu også over at skulle forholde sig til en genåbning af rederiets passageraktiviteter, der som de første blev helt eller delvist indstillet efter WHO erklærede pandemi.

– Det har været en hård tid for vores besætninger og øvrige medarbejdere, der lige nu er sendt hjem. Derfor skal vi – mens vi venter på at coronakrisen passerer – minde os selv om de fordele, vi har ved både at have fragt- og passageraktiviteter, lyder meldingen fra Peder Gellert, Vice President og Head of Ferry Division, på DFDS’ interne nyhedsblog på nettet.

– Vi så under finanskrisen i 2008, at vores fragtvolumen blev hårdt ramt, mens passagerområdet blev slap billigere, og dermed var med til at holde det samlede resultat oppe. Nu ser vi en dramatisk nedgang i vores passageraktiviteter, mens det er fragten, som holder forretningen i gang, forklarer han, og fortsætter:

– Vi skal heller ikke glemme, at vi har en stærk forretning på Kanalen og i Østersøen, fordi vi kombinerer fragt med passagerer. Der er ingen tvivl om, at denne kombination gør de pågældende ruter stærkere og mere profitable end hvis de var rene fragtruter.

Solide planer

Ifølge Peder Gellert bliver kombinationen mellem fragt og passagerer yderligere forstærket på Østersøen, når DFDS næste år indsætter to store nybyggede ro/pax-færger, der lige nu er under bygning i Kina. Samtidigt giver rederiets to cruisefærge-ruter, som har været helt lukkede under coronakrisen, en stærk basis for at udvikle passagerforretningen, i forhold til trends og forretningsmodeller, yderligere.

Han understreger derfor vigtigheden af, at der er solide planer klar til en hurtig genopstart af passageroperationen, når coronakrisen klinger af og grænserne atter er åbne. Netop det stykke arbejde skal et team under ledelse af Kasper Moos, Head of Short Routes and Passenger, ifølge nyhedsbloggen stå for.

Læs også: Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

– Vi forventer ikke en big bang-genstart. Det bliver snarere en gradvis start med særligt fokus på bestemte passagergrupper. Vores vurdering er, at der i første omgang vil være en vis efterspørgsel fra ferierejsende frem for minicruise-rejsende, forklarer Kasper Moos, og fortsætter:

– Selv en velplanlagt og kontrolleret gradvis genstart, forventer vi ikke vil fjerne alle de usikkerhedsmomenter, coronakrisen har skabt – og stadig skaber for os. Men disse to ruter var profitable og bidrog positivt til koncernen før de blev suspenderet, så vores udgangspunkt er rigtigt godt.

Ekstra plads til chauffører

Ro/pax-færgerne på Østersøen, der ved siden af fragten under normale omstændigheder befordrer store volumener af passagerer mellem Sverige/Tyskland og de baltiske lande, ledes af Anders Refsgaard, Head of Business Unit Baltic.

– Da de baltiske lande introducerede indrejserestriktioner så vi et stort antal baltiske passagerer returnere hjem. Ydermere fulgte de baltiske landes regeringer den samme trend som vi så andre steder i vores markeder med, at lastbilchauffører fortsat kunne krydse landegrænser for at sikre en opretholdelse af forsyningskæderne, forklarer Anders Refsgaard.

– Det stærkt reducerede antal rejsende muliggjorde så, at vi kunne udnytte den ekstra plads til at forbedre forholdene for chaufførerne, så vi dermed mindskede risikoen for spredning af virus ombord, fortsætter han.

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Strandede fragtbreve forsinker containere

Online Avis Arkiv
Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

VR-briller har stort træningspotentiale

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

E-Fuels og PtX
Grøn brint skal drive olieboringer

Nyt innovationsprojekt vil reducere CO2-udledningen fra offshore olie- og gasproduktion

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

1

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

VIDEO: Her er de fem nye maritime stjerner

Dacoma, der netop har gennemført første prøvesejlads med sin bevægelige køl, er blandt fem håbefulde iværksættervirksomheder udpeget af Maritime Stars

Plus

Dacomas svingkøl bestod jomfrusejlads

Et fartøj har sejlet med luftfyldt køl for første gang, der automatisk bremser krængning. Dacomas svingkøl fik sin ilddåb under et Tuco-fartøj i Faaborg Havn kun med sin opfinder ombord

Plus

Sydkoreas kæmpeværfter køber gaspumper i Aalborg

2020 har været et historisk travlt år i Svanehøjs iøjnefaldende testtårn i Aalborg. Skibsfartens gradvise overgang til gas som drivmiddel skaber stigende efterspørgsel på de nordjyske pumpeløsninger

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

TEMA: NORDJYLLANDS MARITIME KLYNGE: Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Gatehouse Maritime: "Vi har meget lange kunderelationer"

For Gatehouse Maritime, der er en familieledet virksomhed i Nørresundby, er kontinuitet et nøglebegreb. De fokuserer på lange kunderelationer

Plus

Ingen fine fornemmelser hos Hirtshals-familievirksomhed

TEMA: NORDJYLLANDS MARITIME KLYNGE For den familieejede, maritime virksomhed Weesgaard Mechanical Support fra Hirtshals er det essentielt, at man er to til at drive virksomheden

Plus

Familievirksomheder står stærkt i Nordjyllands maritime klynge

De familieejede virksomheder står fortsat stærkt i Nordjyllands maritime klynge. Søfart bringer her et overblik over de maritime virksomheder, hvor det fortsat er grundlæggerfamilien, der sidder for bordenden

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Technoflex Koblinger

Carsten Holm A/S udvider sortimentet med vibrationsdæmpere

Undgå væske eller dampslag

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Log nemt på vores certifikatsystem EasyCert via fyns-kran.dk

Siemens - Industriel identifikation

Gratis online møde om ISO 27001

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer - ProMetal

IBIX- Miljø venlig blæsemiddel

Den hurtige og sikre omåde at designe kabelgennemføringer på

AVK Flow Control levere høj kvalitets spade ventiler

Dansk produktion af gummikomponenter i topkvalitet

Send til en kollega

0.314