23948sdkhjf

DFDS står også over for gradvis genåbning

Det var passageraktiviteterne, der først og hårdest blev ramt af coronakrisen hos DFDS, som nu skal lægge en plan for en kommende gradvis genåbning

DFDS er ligesom den øvrige skibsfartsbranche i og uden for Danmark lige nu hårdt ramt på trafiktal og dermed økonomien på grund af covid-19. Men ligesom Danmark nu med små skridt har påbegyndt en genåbning, så står DFDS nu også over at skulle forholde sig til en genåbning af rederiets passageraktiviteter, der som de første blev helt eller delvist indstillet efter WHO erklærede pandemi.

– Det har været en hård tid for vores besætninger og øvrige medarbejdere, der lige nu er sendt hjem. Derfor skal vi – mens vi venter på at coronakrisen passerer – minde os selv om de fordele, vi har ved både at have fragt- og passageraktiviteter, lyder meldingen fra Peder Gellert, Vice President og Head of Ferry Division, på DFDS’ interne nyhedsblog på nettet.

– Vi så under finanskrisen i 2008, at vores fragtvolumen blev hårdt ramt, mens passagerområdet blev slap billigere, og dermed var med til at holde det samlede resultat oppe. Nu ser vi en dramatisk nedgang i vores passageraktiviteter, mens det er fragten, som holder forretningen i gang, forklarer han, og fortsætter:

– Vi skal heller ikke glemme, at vi har en stærk forretning på Kanalen og i Østersøen, fordi vi kombinerer fragt med passagerer. Der er ingen tvivl om, at denne kombination gør de pågældende ruter stærkere og mere profitable end hvis de var rene fragtruter.

Solide planer

Ifølge Peder Gellert bliver kombinationen mellem fragt og passagerer yderligere forstærket på Østersøen, når DFDS næste år indsætter to store nybyggede ro/pax-færger, der lige nu er under bygning i Kina. Samtidigt giver rederiets to cruisefærge-ruter, som har været helt lukkede under coronakrisen, en stærk basis for at udvikle passagerforretningen, i forhold til trends og forretningsmodeller, yderligere.

Han understreger derfor vigtigheden af, at der er solide planer klar til en hurtig genopstart af passageroperationen, når coronakrisen klinger af og grænserne atter er åbne. Netop det stykke arbejde skal et team under ledelse af Kasper Moos, Head of Short Routes and Passenger, ifølge nyhedsbloggen stå for.

– Vi forventer ikke en big bang-genstart. Det bliver snarere en gradvis start med særligt fokus på bestemte passagergrupper. Vores vurdering er, at der i første omgang vil være en vis efterspørgsel fra ferierejsende frem for minicruise-rejsende, forklarer Kasper Moos, og fortsætter:

– Selv en velplanlagt og kontrolleret gradvis genstart, forventer vi ikke vil fjerne alle de usikkerhedsmomenter, coronakrisen har skabt – og stadig skaber for os. Men disse to ruter var profitable og bidrog positivt til koncernen før de blev suspenderet, så vores udgangspunkt er rigtigt godt.

Ekstra plads til chauffører

Ro/pax-færgerne på Østersøen, der ved siden af fragten under normale omstændigheder befordrer store volumener af passagerer mellem Sverige/Tyskland og de baltiske lande, ledes af Anders Refsgaard, Head of Business Unit Baltic.

– Da de baltiske lande introducerede indrejserestriktioner så vi et stort antal baltiske passagerer returnere hjem. Ydermere fulgte de baltiske landes regeringer den samme trend som vi så andre steder i vores markeder med, at lastbilchauffører fortsat kunne krydse landegrænser for at sikre en opretholdelse af forsyningskæderne, forklarer Anders Refsgaard.

– Det stærkt reducerede antal rejsende muliggjorde så, at vi kunne udnytte den ekstra plads til at forbedre forholdene for chaufførerne, så vi dermed mindskede risikoen for spredning af virus ombord, fortsætter han.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125