23948sdkhjf

GALLERI: Hver ny Scandlines-thruster vejer 25 tons

GALLERI: Se hvordan det går for sig, når 'Schleswig-Holstein' får nye thrustere fra Kongsberg Maritime
Efter næsten en måneds fravær kunne færgen 'Deutschland' igen lægge til i sin hjemhavn i Puttgarden den 3. april 2020.

Ligesom søsterskibet Schleswig-Holstein har den nu fået nye thrustere fra Kongsberg Maritime. Desuden er styresystemet til thrusterne blevet skiftet til det nye MCON System fra Kongsberg Maritime.

Skibets propeller består af fire thrustere, to i forenden og to i agterenden og hver kan rotere 360 grader (Azimuth). Det er altså thrusterne, der driver skibet fremad. Hele enheden kan dreje om sin lodrette akse og derved virke som ror. På de hidtidige (push-)thrustere sad propellerdrevet bagest, så vandet først skule forbi thrusteren, inden det nåede til selve propellerdrevet. Vi skifter nu til hightech (pull-)thrustere, hvor propellen sidder forrest på thrusteren, så der opnås et mere homogent flow gennem vandet.

Hver thruster vejer cirka 25 tons og har en diameter på 3,2 m.

Derved reduceres undervandsstøj og vibrationer betydeligt. Undervandsstøj er et område, miljøorganisationer har stigende fokus på, da en række havdyr påvirkes negativt af den undervandsstøj, skibsfarten genererer. På Rødby-Puttgarden ruten er det særligt de mange marsvin, der bliver påvirket.

Samtidig med montering af nye thrustere ændres skrogfaconen omkring hver thruster en smule for at optimere vandtilstrømningen til propellerdrevet yderligere.

Under værftsopholdet fik skibsbunden en ny, algeafvisende silikonemaling, der i forhold til konventionelle bundmalingstyper sparer energi. Den gamle bundmaling skulle fuldstændig fjernes, før den nye type kunne påføres. Da silikonemalingen er temperaturfølsom, når den påføres, blev hele skibets bund dækket af et telt, der kunne opvarmes.

Under værftsopholdet blev der også udført reparationer på en række ældre rørledninger, på visirerne og lavet malerarbejder i passagerområderne.

Arbejdet var udfordret, da Polen pga. coronakrisen også lukkede sine grænser. Det var derfor vanskeligt for teknikerne at komme frem, og den sædvandlige afløsning blandt Scandlines medarbejderne kunne ikke finde sted.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094