Danske shipping-aktier sendt til tælling
For to af de store danske shippingaktiers vedkommende skal man helt tilbage til 00’erne for at finde lige så lave kurser som i dag. Det er ikke rationelt, lyder det fra analytiker
Europa-eksponeret
Ser billigt ud
Kommer tilbage igen
På tværs af de forskellige segmenter, som de børsnoterede danske rederier opererer i, står én ting klart: Coronakrisen har enorme konsekvenser for aktiekursen, og både når det gælder Mærsk og Norden, skal man helt tilbage til 00’erne for at finde perioder, hvor en aktie i et af rederierne kunne købes for det samme beløb, som det er tilfældet i dag. Set over en periode fra indgange af 2020 til i dag er det dog et andet rederi, der indtager den kedelige førsteplads over dem, der har oplevet det største kursfald. I DFDS, der ellers har nydt godt af investorernes tillid i en årrække, kan en aktie nu købes for lige over 140 kroner. Det svarer til et fald på ca. 56 pct. siden årsskiftet. Ifølge Finn Bjarke Petersen, der er senioranalytiker i Danske Markets, er der ikke nogen indlysende forklaring på, at DFDS får større kurstæsk end eksempelvis Mærsk eller DSV. Han vurderer dog, at DFDS’ store nedtur skyldes en kombination af, at rederiet i forvejen var eksponeret imod usikkerheden i brexit, og nu har effekterne af coronakrisen så også ramt. - DFDS er jo 100 pct. europæisk eksponeret. Så når man lukker bilproduktionen ned i Europa, så rammer man DFDS’ Middelhavs-ruter, da bilkomponenter er en væsentlig del af det, de transporterer, siger han. En anden mulig årsag til, at DFDS har måttet tage relativt store kursklø, kan ifølge Finn Bjarke Petersen være, at mange udenlandske investorer har solgt ud af rederiet. - Mange udenlandske aktionærer har været under salgspres, og da de så har skullet sælge ud i nogle randmarkeder, så ryger DFDS ud, siger han og tilføjer, at han ikke ser nogen selskabsspecifik årsag til, at DFDS skal falde mere end andre shippingaktier. Dertil kommer, at udsigterne for DFDS’ passagerdivision bliver stadigt mere dystre, desto nærmere corona-udbruddet kommer på sommeren. Rederiet indstillede først operationen af de to passagerskibe på Oslo-København, og kort tid efter led skibene på den anden af rederiets passagerruter mellem Amsterdam og Newcastle samme skæbne. DFDS har i en selskabsmeddelelse nedtonet betydningen med henvisning til, at passagerdivisionen i 2019 ikke udgjorde mere end 16 pct. af den samlede omsætning. - Men det betyder trods alt noget, siger Finn Bjarke Petersen og tilføjer, at hvis nedlukninger i Europa betyder, at passagerne ikke kommer afsted i højsæsonen i juli og august, vil det være negativt for både passagerdivisionen og aktiviteterne på Den Engelske Kanal. Ligesom DFDS har oplevet stødt stigende aktiekurser igennem de seneste år, har også en anden dansk børsdarling måttet se sin aktiekurs tage et usædvanligt fald i år. I DSV ligger kursen nu omtrent 30 pct. lavere, end den gjorde ved nytår. Forklaringen ligger i, at DSV først blev ramt på sø- og luftfragten fra Østen til Europa. - Nu bliver road og solution-divisionerne så ramt af nedlukningen i Europa. Så DSV får jo også en nedtur i andet kvartal, siger Finn Bjarke Petersen. For rederierne er de faldende aktiekurser en afspejling af, hvad investorernes forventninger er til den fremtidige indtjening. I øjeblikket er der desuden regnet en høj risikopræmie ind i kurserne, som ikke er blevet mindre af, at både Mærsk, DSV og DFDS har suspenderet sine egne forventninger til 2020-resultatet, fordi den nære fremtid er ganske umulig at spå om. Ifølge Finn Bjarke Petersen ligger det fast, at både Mærsk, DSV og DFDS kommer til at opleve en kraftig opbremsning i andet kvartal, hvor meget af omsætningen kommer til at udeblive. - Man regner så med, at der kommer et betydeligt opsving i fjerde kvartal, men der er jo ingen, som ved, om det bliver sådan, siger han. På trods af usikkerheden er han dog ikke i tvivl om, hvorvidt investorernes vilje - eller mangel på samme - til at investere i de danske shippingaktier har sin berettigelse, eller om der er tale om panik. - Vi tror, det er en overreaktion. Vi gætter på, at DFDS, Mærsk og DSV er gode investeringer, siger han. I SEB vurderer analytiker Lars Heindorff, at aktierne i både Torm og Norden ligger på et attraktivt niveau set med investorbriller. - I øjeblikket ser det billigt ud, men vores problem er jo helt basalt set, at usikkerheden er så stor, som en den er, siger han. Lars Heindorff forklarer, at det både for Torm og Norden handler om fremtiden for produkttank, eftersom som den ejede tørlastflåde i Norden stort set er dækket af med kontrakter for resten af året. Selvom produkttankrederierne nyder godt af, at den globale oliepriskrig skaber efterspørgsel efter skibene nu og her, peger han på en række faktorer, som er med til at så tvivl om produkttankrederiernes muligheder til at tjene penge i det lange løb. Det gælder først og fremmest en forventning om, at den økonomiske vækst bliver lavere. I forhold til olieprisen handler det om, at prisen nu er kommet så langt ned, at det meste af olieproduktionen i USA ikke er rentabel, og derfor vil mængderne falde. Dertil kommer, at prisforskellen mellem HFO og lavsvovlsbrændstof er blevet så lille, at scrubbere ikke længere ligner den gode investering, som det var tilfældet for kort tid siden. Netop udsigten til, at produkttankskibene ville komme til at spille en større rolle i forsyningen af bunker, har ellers været medvirkende til optimismen omkring segmentet. Endelig er det en faktor for Torm og Nordens fremtid, at de globale olielagre allerede var godt fyldt op, før oliepriskrigen brød ud for nylig. - Derfor ser det også ud til, at der på sigt vil blive transporteret mindre, siger Lars Heindorff. På trods af usikkerheden anbefaler SEB dog køb af begge de tankrelaterede aktier. - De bliver begge handlet på nogle niveauer, som man skal meget langt tilbage for at se tilsvarende. Og kursen er også langt under den net asset value, som vi har beregnet, siger han. Derudover er ordrebogen i produkttank ifølge analytikeren på et relativt lavt niveau, som gør, at selvom efterspørgslen skulle falde, vil der formodentlig stadig være relativt få skibe til at transportere olie. Det betyder - alt andet lige - at rater vil stige. Ifølge Lars Heindorff er det oplagt at sammenligne situationen på aktiemarkederne lige nu med det, der skete under finanskrisen. Spørgsmålet er så bare, hvad historien har lært os. - Læren er, at de kommer tilbage. Vi ved bare ikke, hvornår.