23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fagbevægelsen gør status over en turbulent tid

Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronavirus-krisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne




















Hårdt ramt

















Sejler stadig





















Afventer situationen

















Hjemsendte sømænd

























Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronaviruskrisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne. Hos Lederne Søfart, der repræsenterer ledere i skibsbranchen, har man indtil videre kun set fyringer ét sted som følge af coronakrisen. - Skoleskibet Danmark er første arbejdsplads, hvor vi har set afskedigelser blandt dem, der har været på tidsbegrænsede ansættelser. Deres fastansatte er sendt hjem med løn, men dem, der har været på tidsbegrænsede stillinger, er blevet afskediget. Vi har været i dialog med dem og givet udtryk for, at det syntes vi var ærgerligt, siger Sune Blinkenberg, der er direktør i Lederne Søfart. Han har ikke tallet for, hvor mange af medlemmerne, der er sendt hjem. - Men på Molslinjen har de reduceret til én færge. Og på Helsingør Helsingborg-overfarten har man lagt en færge helt op og sendt mandskabet hjem, siger Sune Blinkenberg. De første, der bliver hårdest ramt at nedlukningen af samfundet som følge af coronaviruspandemien, er den private færgetrafik, mener Sune Blinkenberg. Og regeringens forlængelse af nedlukningen til efter påske gør ikke situationen bedre. - Passagerskibene er allerede ramt. Hvornår det peaker er svært at sige. Jeg tror, det, at nedlukningen er forlænget til efter påske, kommer til at gøre rigtig ondt, for det er trods alt der, færgerne har en af de store sæsoner, og havde forventet et større antal af passagerer. Jeg kunne forestille mig, at der sidder en del rederier nu, der har taget lommeregneren frem, og prøver at finde ud af, hvad det vil betyde - og vi sidder klar til at hjælpe dem, siger Sune Blinkenberg. Han fortæller, at flere rederier netop nu har travlt med at finde på alternative løsninger. - Vi håber og satser på, at hjælpepakkerne fra staten er store nok til at hjælpe færgerne og deres ansatte igennem krisen, siger Sune Blinkenberg. Direktøren fortæller, at de offentlige færger stadig sejler, men at de selv har sat deres kapacitet ned for at kunne overholde sundhedsmyndighedernes retningslinjer om afstand mellem passagererne. Lederne Søfarts medlemmer rammes også på andre områder end færgerne. - Jeg tror ikke, at vi er ovre det værste endnu. Foreløbigt har regeringen jo forlænget nedlukningen, og det er jo der, hvor det begynder at gøre ondt på de rotationer, hvor folk skal ud på og hjem fra skibene, hvor man pt. er begyndt at suspendere det, siger Sune Blinkenberg. Lodsområdet er blevet klassificeret af Søfartsstyrelsen som en kritisk funktion indenfor søfartserhvervet. De opretholder fuldt beredskab og kunne qua deres status blive testet for Covid-19 på lige fod med andre kritiske beskæftigelsesområder. - Specielt hos lodseriet Danpilot har vi igennem Danske Lodser været meget engagerede i at informere om og udstikke konkrete retningslinjer for hvordan lodserne skal forholde sig til og reducere risikoen for smitte. Det meget specielle ved lodserne er, at deres arbejde netop består i at rejse fra skib til skib så de er definitivt i højrisikogruppen for at blive smittet, siger Sune Blinkenberg. Der kommer først til at ske noget rigtigt på medarbejderfronten blandt Metal Maritimes medlemmer efter den 2. april. I hvert fald hvis man spørger Ole Philipsen, der er formand for Metal Maritime, der blandt andet repræsenterer skibsmekanikere og maskinister. - DFDS begynder at genoptage besætningsskift på deres fragtskibe i næste uge efter den 2. april. Det er jo lidt nemmere for dem, for det er primært i Göteborg og Tyskland, hvor de skal skifte besætning. De kan skifte folk ved, at de kører i bil frem og tilbage i et lukket rum, siger Ole Philipsen og tilføjer: - Færgerederierne sender lidt flere folk hjem, men alle er primært med lønkompensation. Jeg vil gætte på, at der først sker noget i næste uge (denne uge, red.), hvor flere vil overveje, om de kan foretage besætningsskift eller ej. Indtil da tror jeg mere, at man holder vejret og venter på, hvad der sker. - Vi har ikke haft nogle rigtige afskedigelser endnu. Dog har løsarbejdere ikke har fået forlænget deres løsansættelser. Ellers har vi ikke haft nogle meldinger endnu, og vi har ikke fået varslinger om, at der skulle komme fyringer, forklarer Ole Philipsen. Hos 3F Sømændene følger formand Søren Lundin Sørensen også udviklingen tæt. Det, at nedlukningen nu er forlænget til efter påske, påvirker også 3F Sømændene, der blandt andet repræsenterer skibsassistenter, påvirker også foreningens medlemmer. - De steder, hvor man har indgået aftaler med udgangspunkt i trepartsaftalen, får det jo den betydning, at de rederier nok vil fortsætte på den trepartsaftale, siger Søren Lundin Sørensen. Dog er der ifølge formanden endnu ikke udsigter til fyringer. - Vi forventer ikke umiddelbart fyringer, fordi når man har taget brug af trepartsaftalen, har man jo også forpligtet sig til ikke at sende opsigelser. Hvis man alligevel vælger at afsende opsigelser, så har det blandt andet den betydning, at man ikke umiddelbart kan komme i gang igen, når krisen er overstået, siger Søren Lundin Sørensen. - Indtil videre tyder det ikke på, at folk er blevet opsagt, tilføjer Søren Lundin Sørensen. 3F Sømændene har til gengæld en del hjemsendte medlemmer. - Af hjemsendte har vi dem, der var i DFDS’ Oslobåden, på baggrund af trepartsaftalen. Og så er der sket trepartsaftale-hjemsendelser i Fjord Line. Vi har også en berøring med Royal Arctic Line i kraft af, at man lige pludselig ikke kan få skiftet besætningerne. Der har man forlænget ude- og hjemmeperioderne. Men indtil videre har det ikke haft de store betydninger, andet end at folk er blevet bedt om vente med at kunne mønstre ud. Det har vi ikke mærket nogle effekter endnu, siger Søren Lundin Sørensen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125