23948sdkhjf

Indonesien smækker døren i for danske rederier

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Flere varegrupper må fra maj kun fragtes ud af Indonesien af indonesiske rederier. En farlig form for protektionisme, lyder det fra Danske Rederier

Den indonesiske regering er på vej mod et mindre opgør med et frit marked, hvor rederier kan konkurrere frit om opgaver fra Indonesien.

Sådan lyder det fra Danske Rederier, efter at Indonosien har besluttet, at fra den 1. maj vil transport af kul, palmeolie og ris fra Indonesien være forbeholdt skibe under indonesisk flag eller indonesiske rederier. Den form for protektionisme kan komme til at gå ud over danske rederier, som blandt andet fragter kul ud af Indonesien, lyder det fra den danske brancheforening.

- Vi er i høj grad bekymrede over udviklingen i Indonesien. Fra maj måned står vi over for en massiv udfordring med at varetage de opgaver ud af Indonesien, som danske rederier hidtil har stået for – primært på eksport af kul, siger Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier, i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Det er bekymrende, fordi Indonesien er en af verdens største eksportører af kul, og fordi denne form for protektionisme desværre har en tendens til at ”smitte” – og give gode ideer til andre aktører i markedet.

Kan ikke selv 

Dansk søfarts samlede eksportaktiviteter til Indonesien løb i 2018 op i 3 mia. kroner. Af de samlede aktiviteter udgjorde tørlastaktiviteter godt 40 pct.

Læs også: Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Ifløge Danske Rederier går restriktionerne ikke kun ud over de rederier, som normalt sejler de omfattede varegrupper ud af Indonesien. De går også ud over virksomhederne, som eksporterer disse produkter, da den indonesiske flåde i dag ikke selv har en størrelse, som kan fragte de berørte varemængder ud af landet.

Danske Rederier arbejder i øjeblikket med både europæiske og internationale partnere på at få den indonesiske regering til at gentænke gennemførelsen af lovgivningen. Her har Danske Rederier aktiveret bl.a. International Chamber of Shipping (ICS) samt EU Kommissionen, som har protesteret over for den indonesiske regering.

- Det er vigtigt for dansk skibsfart, at vi udtømmer alle muligheder for at hindre gennemførelsen af denne lovgivning. Der er blandt både indonesiske brancheforeninger – og ikke mindst den internationale skibsfart – bred enighed om, at det vil være ødelæggende for samhandlen med Indonesien, hvis myndighederne i Jakarta vælger at implementere tiltagene fra maj måned, siger Jacob K. Clasen

Han tilføjer, at der desuden er der stor tvivl om, hvordan den indonesiske regering mere præcis har tænkt sig at implementere den nye lovgivning.

- Man har fra indonesisk side ikke just benyttet sig af rettidig omhu i forbindelse med implementeringen af denne lovgivning. På nuværende tidspunkt hersker der stor usikkerhed i markedet om den praktiske udformning af den konkrete lovgivning – hvilket ikke gavner nogen. Hvis ikke den indonesiske regering besinder sig og trækker lovgivningen retur, er det essentielt, at vi får klarhed fremadrettet, siger Jacob K. Clasen.

Læs også: Norden styrer uden om corona-nedsmeltning

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Aarhus Havn kontraherer ny slæbebåd i Tyrkiet

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Norden åbner i Dubai og lukker i Mumbai

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Danske Rederier håber på redning af færgerederiers højsæson

Online Avis Arkiv
Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

E-Fuels og PtX
To af Danmarks største rederier bakker op om et nyt brintanlæg

Mærsk ser det som et første vigtigt skridt, men påpeger, at der skal meget mere til. Hos DFDS hilses industrialiseringen af E-fuels velkommen

Plus

E-Fuels og PtX
Vindmøllestrøm fra Østersøen kan blive til grøn skibsbunker i København

Stort brintproduktionsanlæg med direkte opkobling til energiø har Mærsk og DFDS som partnere, og skal konkretisere dele af regeringens klimaplan allerede fra 2023

Ny krydstogtterminal i København udskydes på ubestemt tid

Plus

Tragedien på Veststranden satte sig dybe spor på Fanø

BOGANMELDELSE: Otte unge søfolk måtte lade livet, da briggen ’Claus’ strandede på Fanø i 1897. Ny lokalhistorisk bogudgivelse følger nogle af de spor, tragedien satte i øsamfundet – ikke mindst hos familien Anthonisen

Plus 1

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Verdens største maritime messe udskudt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Garanti for rene komponenter

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Send til en kollega

0.219