23948sdkhjf

Scandinavian Star blev et traume for Søfartsstyrelsen

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Hvad blev læren af mordbranden på Scandinavian Star? Hvordan reagerede myndigheder i Danmark og udlandet? Og ville katastrofen kunne ske igen? Søfart kortlægger, hvad branchen har gjort for at forebygge en lignende katastrofe i fremtiden

Mordbranden om bord på ’Scandinavian Star’ udviklede sig i årene efter den umiddelbare tragedie til at blive et regulært traume for dén myndighed, som i Danmark har ansvareret for sikkerheden til søs: Søfartsstyrelsen.

For hvordan kunne det lade sig gøre, at en færge kunne sejle direkte ind i havnen i Frederikshavn - og herefter gå i fast rutefart med passagerer mellem Danmark og Norge - uden at Søfartsstyrelsen på noget tidspunkt havde været involveret i at tjekke, om skibet var sikkert?

Bahamas-skib
Realiteten var, at det sagtens kunne lade sig gøre. Det var faktisk helt efter bogen.

For ’Scandinavian Star’ sejlede under Bahamas-flag, og det var dermed op til søfartsmyndighederne på Bahamas at godkende skibets sikkerhed - eventuelt ved at hyre en lokal synsmand til at syne skibet. Og både den udenlandske flagstat, såvel som det udenlandske forsikringsselskab, havde som bekendt givet ’Scandinavian Star’ det blå stempel til at gå i drift med passagerer. Skibet havde med andre ord papirerne i orden, selv om forholdene om bord på ingen måde levede op til kravene.

- Tragedien om bord på ’Scandinavian Star’ skulle vise sig at blive den begivenhed, der for alvor åbnede danskernes øjne for, hvor global en branche skibsfarten egentlig er, forklarer skibsingeniør Hans Otto Kristensen, der har fulgt sagen tæt. Han fortsætter:

- Meget af den kritik og forargelse, der rejste sig i kølvandet på tragedien bygger på det faktum, at folk - hverken dengang eller i dag - ikke helt forstår skibsfartens internationale karakter, når det gælder hvilke regler, der er gældende for et skib.

Nye regler
En af de vigtigste regelændringer i kølvandet på tragedien handler derfor om Søfartsstyrelsens beføjelser overfor passagerskibe, der besejler danske havne.

- Dengang havde de danske myndigheder ingen lovhjemmel til at standse ’Scandinavian Star’ fra at sejle med passagerer. Det ansvar påhvilede flagstaten, Bahamas. Men denne beføjelse har de danske myndigheder i dag, siger Hans Otto Kristensen.

- En af følgerne af tragedien blev, at man indførte et krav om, at også havnestatens søfartsmyndigheder skal inspicere og godkende et passagerskib inden det blev sat i drift. Men den beføjelse havde Danmark ikke dengang. Dengang var havnestaten ikke ansvarlig for passagerskibets sikkerhedsniveau, forklarer Hans Otto Kristensen.

- Dette er en af de mest markante stramninger, der blev gennemført som følge af tragedien. Jeg tør godt vove den påstand, at ’Scandinavian Star’ ikke havde fået lov at sejle med passagerer, hvis de danske myndigheder havde været om bord på skibet, før det blev sat i drift.

Bedre træning
Konsulent og skibsdesigner Lars Jordt er en anden dansk ekspert, der har fulgt efterspillet af tragedien tæt.

Han påpeger andre konsekvenser af de fatale hændelser:

- Der er kommet langt skrappere regler for uddannelse, sprog og godkendelse af besætninger, de såkaldte ISM-regulativer. Der er også kommet et langt bedre samarbejde mellem myndighederne fra de involverede lande, forklarer Lars Jordt.

Her henviser han til, at besætningen om bord på ’Scandinavian Star’ var dårligt uddannede i skibets funktionaliteter, havde utilstrækkelige sprogkundskaber og at der ikke var blevet gennemført det nødvendige antal sikkerhedsøvelser før første afgang med passagerer.

- Søfarten er fortsat i en situation, hvor der vil være varierende kvalitet af skibe og besætninger. Så tilstanden er også i dag, at der vil kunne være forskelle i kvaliteten af sikkerhedsberedskabet fra skib til skib og fra rederi til rederi. Men i dag vil man ikke kunne opleve, at et skib med et så ringe kompetenceniveau hos besætninen, som det var tilfældet på ’Scandinavian Star’, vil få lov at blive sat i drift med passagerer, lyder det fra Lars Jordt. Han påpeger, at sikkerheden på passagerskibe generelt er meget høj i Nordeuropa.

Nye materialer
I årtierne efter ’Scandinavian Star’ er der selvsagt også kommet en stribe nye sikkerhedskrav til skibes indretning og hvilke materialer, der må benyttes om bord. Alt sammen med henblik på at forbedre sikkerheden, hvis der skulle udbryde en alvorlig brand.

- Tag f.eks. det faktum, at mange passagerer på ’Scandinavian Star’ var tvunget til at kravle på gulvet i skibets smalle korridorer som følge af den kraftige røg fra branden, lyder det fra Hans Otto Kristensen.

- I dag er det et krav, at der skal være ledelys langs gulvet, der kan vise passagererne den nærmeste vej i sikkerhed.

Hans Otto Kristensen supplerer:

- På ’Scandinavian Star’ var der ikke noget sprinkleranlæg. Det er et krav i dag. Så hvis der udbryder en lignende brand på et nyere passagerskib, vil sprinkleranlægget øjeblikkelig blive udløst og hæmme branduviklingen. Der er også nye krav til passagerskibes indretning, som betyder, at der ikke vil kunne forekomme blinde korridorer som dem på ’Scandinavian Star’, hvor mange blev dræbt, fordi de blev fanget i en blindgyde. Ligeledes er der i dag langt skrappere krav brugen af brandhæmmende materialer om bord på et skib.

Lars Jordt afslutter:

- Vi kan ikke forhindre, at en pyroman antænder en alvorlig brand midt om natten på et stort passagerskib, hvor passagererne sover i deres kahytter. Men det er meget svært at forestille sig, at en brand i dag vil kunne udvikle sig på samme eksplosive måde når man sammenholder de strengere krav til materialer, indretning og brandberedskab med det skærpede fokus på brandsikkerhed fra myndighedernes side.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (4)
Forsiden lige nu

Containersejladser aflyst i enormt omfang

Nu begynder konsekvenserne af den vestlige verdens nedlukning at slå igennem for containerrederierne

Gyldne tider for godstog fra Kina

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

Store projekter luner i Semcos ordrebog

Ultrabulk sejler overskud hjem i faldende marked

2019 bød både på lavere rater, mængder og skibsdage end 2018, men Ultrabulk holder sig i plus og forventer godt 2020

Aarhus Havn tjente mere og udledte mindre i 2019

Nyhedsbrev

8.578 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Kosan Crisplant skal levere LNG-bunkeranlæg til Skotland

Online Avis Arkiv

DFDS-konkurrent sender 1100 medarbejdere hjem

3

Redning af 'Broen' er endelig

Et enigt byråd har godkendt købet, men lufter bekymring over økonomien, skriver sn.dk

Plus 1

Fagbevægelsen gør status over en turbulent tid

Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronavirus-krisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne

Plus

Sandsugere døjer med ny DIS-lov

Sømandsfradraget bortfalder ved kystnære aktiviteter. Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, lyder det fra brancheorganisation

Efter rekord-regnskab i Granly: Nu bliver nøgleordet likviditet

Amerikansk hjælpepakke sejler uden om krydstogtrederier

Plus

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Hoyer ser slutbrugeren som driver for effektive elektromotorer

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Skagen-værft klarer skærene under coronakrisen: Beholder alle medarbejdere

Plus

Danske shipping-aktier sendt til tælling

For to af de store danske shippingaktiers vedkommende skal man helt tilbage til 00’erne for at finde lige så lave kurser som i dag. Det er ikke rationelt, lyder det fra analytiker

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Plus

Her lander de blå millioner til grøn omstilling og digitalisering

Test af brændselsceller på DFDS-skib er blandt de grønne projekter, der er med i Den Danske Maritime Fonds seneste uddeling

Her er skibet, du IKKE får set

Besøget fra det atomdrevne franske hangarskib Charles de Gaulle blev ramt af corona-krisen og lagde i går ikke til kaj i Aarhus. Men du skal ikke snydes...

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Forsvarskommandoen hæver sikringsniveau i Guinea-bugten

Efter flere alvorlige piratangreb på handelsskibe i Guinea-bugten hæver Forsvarskommandoen nu sikkerhedsniveauet niveau to

Aarhus Havn giver henstand til trængte virksomheder

Fem besætningsmedlemmer har corona på Mærsk-skib

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Niels Smedegaard til DSV

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Avanceret robot svejseteknologi hos MarineShaft

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Ty til din kobberhammer og få ingen jammer

God Påske

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Marine pumper

Fodpumpe enkeltvirkende - 15 cc

Brugte kraner købes og sælges

3-Vejs Butterflyventil

Deltag i konkurrencen! Vind en LEGO Mobilkran

Davit kraner – en bærbar kranløsning

Mirit Glas leverer hærdet glas i høj kvalitet!

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Dansk produktion i biokompatibelt teknisk silikonegummi

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

SEACAT - Schmeding: Coronavirus og levering af værnemidler

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

Er du blevet opsagt?

BUTTERFLYVENTILER - til et hvert formål

Summit præsenterer Vejrstationer til den danske industri

Send til en kollega

0.141