23948sdkhjf

Scandinavian Star blev et traume for Søfartsstyrelsen

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Hvad blev læren af mordbranden på Scandinavian Star? Hvordan reagerede myndigheder i Danmark og udlandet? Og ville katastrofen kunne ske igen? Søfart kortlægger, hvad branchen har gjort for at forebygge en lignende katastrofe i fremtiden

Mordbranden om bord på ’Scandinavian Star’ udviklede sig i årene efter den umiddelbare tragedie til at blive et regulært traume for dén myndighed, som i Danmark har ansvareret for sikkerheden til søs: Søfartsstyrelsen.

For hvordan kunne det lade sig gøre, at en færge kunne sejle direkte ind i havnen i Frederikshavn - og herefter gå i fast rutefart med passagerer mellem Danmark og Norge - uden at Søfartsstyrelsen på noget tidspunkt havde været involveret i at tjekke, om skibet var sikkert?

Bahamas-skib
Realiteten var, at det sagtens kunne lade sig gøre. Det var faktisk helt efter bogen.

For ’Scandinavian Star’ sejlede under Bahamas-flag, og det var dermed op til søfartsmyndighederne på Bahamas at godkende skibets sikkerhed - eventuelt ved at hyre en lokal synsmand til at syne skibet. Og både den udenlandske flagstat, såvel som det udenlandske forsikringsselskab, havde som bekendt givet ’Scandinavian Star’ det blå stempel til at gå i drift med passagerer. Skibet havde med andre ord papirerne i orden, selv om forholdene om bord på ingen måde levede op til kravene.

- Tragedien om bord på ’Scandinavian Star’ skulle vise sig at blive den begivenhed, der for alvor åbnede danskernes øjne for, hvor global en branche skibsfarten egentlig er, forklarer skibsingeniør Hans Otto Kristensen, der har fulgt sagen tæt. Han fortsætter:

- Meget af den kritik og forargelse, der rejste sig i kølvandet på tragedien bygger på det faktum, at folk - hverken dengang eller i dag - ikke helt forstår skibsfartens internationale karakter, når det gælder hvilke regler, der er gældende for et skib.

Nye regler
En af de vigtigste regelændringer i kølvandet på tragedien handler derfor om Søfartsstyrelsens beføjelser overfor passagerskibe, der besejler danske havne.

- Dengang havde de danske myndigheder ingen lovhjemmel til at standse ’Scandinavian Star’ fra at sejle med passagerer. Det ansvar påhvilede flagstaten, Bahamas. Men denne beføjelse har de danske myndigheder i dag, siger Hans Otto Kristensen.

- En af følgerne af tragedien blev, at man indførte et krav om, at også havnestatens søfartsmyndigheder skal inspicere og godkende et passagerskib inden det blev sat i drift. Men den beføjelse havde Danmark ikke dengang. Dengang var havnestaten ikke ansvarlig for passagerskibets sikkerhedsniveau, forklarer Hans Otto Kristensen.

- Dette er en af de mest markante stramninger, der blev gennemført som følge af tragedien. Jeg tør godt vove den påstand, at ’Scandinavian Star’ ikke havde fået lov at sejle med passagerer, hvis de danske myndigheder havde været om bord på skibet, før det blev sat i drift.

Bedre træning
Konsulent og skibsdesigner Lars Jordt er en anden dansk ekspert, der har fulgt efterspillet af tragedien tæt.

Han påpeger andre konsekvenser af de fatale hændelser:

- Der er kommet langt skrappere regler for uddannelse, sprog og godkendelse af besætninger, de såkaldte ISM-regulativer. Der er også kommet et langt bedre samarbejde mellem myndighederne fra de involverede lande, forklarer Lars Jordt.

Her henviser han til, at besætningen om bord på ’Scandinavian Star’ var dårligt uddannede i skibets funktionaliteter, havde utilstrækkelige sprogkundskaber og at der ikke var blevet gennemført det nødvendige antal sikkerhedsøvelser før første afgang med passagerer.

- Søfarten er fortsat i en situation, hvor der vil være varierende kvalitet af skibe og besætninger. Så tilstanden er også i dag, at der vil kunne være forskelle i kvaliteten af sikkerhedsberedskabet fra skib til skib og fra rederi til rederi. Men i dag vil man ikke kunne opleve, at et skib med et så ringe kompetenceniveau hos besætninen, som det var tilfældet på ’Scandinavian Star’, vil få lov at blive sat i drift med passagerer, lyder det fra Lars Jordt. Han påpeger, at sikkerheden på passagerskibe generelt er meget høj i Nordeuropa.

Nye materialer
I årtierne efter ’Scandinavian Star’ er der selvsagt også kommet en stribe nye sikkerhedskrav til skibes indretning og hvilke materialer, der må benyttes om bord. Alt sammen med henblik på at forbedre sikkerheden, hvis der skulle udbryde en alvorlig brand.

- Tag f.eks. det faktum, at mange passagerer på ’Scandinavian Star’ var tvunget til at kravle på gulvet i skibets smalle korridorer som følge af den kraftige røg fra branden, lyder det fra Hans Otto Kristensen.

- I dag er det et krav, at der skal være ledelys langs gulvet, der kan vise passagererne den nærmeste vej i sikkerhed.

Hans Otto Kristensen supplerer:

- På ’Scandinavian Star’ var der ikke noget sprinkleranlæg. Det er et krav i dag. Så hvis der udbryder en lignende brand på et nyere passagerskib, vil sprinkleranlægget øjeblikkelig blive udløst og hæmme branduviklingen. Der er også nye krav til passagerskibes indretning, som betyder, at der ikke vil kunne forekomme blinde korridorer som dem på ’Scandinavian Star’, hvor mange blev dræbt, fordi de blev fanget i en blindgyde. Ligeledes er der i dag langt skrappere krav brugen af brandhæmmende materialer om bord på et skib.

Lars Jordt afslutter:

- Vi kan ikke forhindre, at en pyroman antænder en alvorlig brand midt om natten på et stort passagerskib, hvor passagererne sover i deres kahytter. Men det er meget svært at forestille sig, at en brand i dag vil kunne udvikle sig på samme eksplosive måde når man sammenholder de strengere krav til materialer, indretning og brandberedskab med det skærpede fokus på brandsikkerhed fra myndighedernes side.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (4)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Plus

Dan-Bunkerings indtjening holder niveau trods fald i omsætning

Dan-Bunkerings omsætning faldt i regnskabsåret 2019/2020. Dog fastholdt selskabet indtjeningen, viser nyt regnskab

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Nyhedsbrev

8.593 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Helsingør Havn brugte over 2,3 mio. kr. på mulig krydstogtkaj

Online Avis Arkiv

Østerby Havn mangler tusindvis af svenske gæster

På Læsø lider Østerby Havn under corona-krisen. For de mange svenske lystbådsgæster må stadig ikke komme til havnen

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Affald fra skibe skal nu sorteres i Aarhus Havn

90 procent af skibenes affald i Aarhus skal sorteres i 2030

Styrelse giver grønt lys til afslutning af Nord Stream

Energistyrelsen giver selskab bag russisk gasledning til Tyskland lov til at anvende fartøjer med ankre

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Ny kæmpekatamaran øger søkrigen på Skagerrak

Fjord Line har solgt katamaranen HSC Fjord Cat efter 16 års tjeneste og indsætter en ny på ruten Hirtshals-Kristiansand

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Mærsk køber svensk logistikselskab for milliardbeløb

A.P. Møller-Maersk har købt den svenske logistikvirksomhed KGH Customs Services, oplyser selskabet

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

Galleri: Her er skrot-skibet, der ikke skulle have været skrottet

E-Fuels og PtX
Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Plus

Sejlede verden rundt med Nordkaperen og rekrutterer nu nye Maersk-kadetter

Christina Stephanie Andersson står i dag for rekruttering af nye Maersk-kadetter i Svendborg. Hun er selv styrmand og har lånt Nordkaperen i 2,5 år

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Sommerferie – men vi holder åbent

Busch Vakuumteknik Ønsker god sommerferie

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.162