23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Scandinavian Star: Skibets nye liv efter den skæbnesvangre brand

Ulykkesfærgen, hvorpå 158 mennesker mistede livet, havde en lang historie både før og efter branden












Solgt på auktion













To halvsøstre





’Scandinavian Star’ blev oprindeligt leveret som ’Massalia’ til det franske rederi Compagnie de Paqueboats i 1971 fra det ligeledes franske værft Dubigeon Normandie. Nybygningen blev herefter indsat mellem Marseille og en række nordafrikanske havne. Færgen blev i 1983 solgt til et Stena-selskab og fik året efter navnet ’Stena Baltica’. Efter yderligere et år blev navnet ændret til ’Island Fiesta’ i forbindelse med, at færgen blev chartret ud til Bahamas-baserede Scandinavian World Cruises, et daværende datterselskab til DFDS. Det var her, at færgen fik navnet ’Scandinavian Star’ og i årene frem til 1990 fungerede færgen som krydstogtskib ud fra Florida. ’Scandinavian Star’ blev i starten af det år overtaget af selskabet Sea Escape, men kort efter solgt til Vognmandsruten K/S og indsat for DA-NO Linjen mellem Frederikshavn og Oslo. Her afløste ’Scandinavian Star’ 1. april 1990 færgen ’Sardinia Nova’, der havde været i charter til DA-NO linjen, som dels året forinden var blevet købt af Vognmandsruten, og dels havde solgt DA-NO Linjens hidtidige færge ’Holger Danske’. Efter branden natten til 7. april 1990, og efter oplægning i Lysekil og siden København, blev ’Scandinavian Star’ september 1990 slæbt til Southampton, hvor færgen senere blev udbudt på auktion. I den forbindelse blev navnet allerede efter ankomsten til Southampton ændret til ’Candi’. Februar 1994 blev færgen solgt til Miami-baserede ISP, der havde sammenfald med ejerkredsen bag Sea Escape. Færgen blev herefter genopbygget af det italienske værft INMA og fik navnet ’Regal Voyager’. Herefter blev færgen sendt i charter til Comarit Ferries i Middelhavet og senere bl.a. til Ferries del Caribe mellem Den Dominikanske Republik og Puerto Rico. ’Regal Voyager’ blev i februar 2004 solgt til indiske ophuggere. Den sidste rejse mod Alang fra Sydamerika foregik under navnet ’Regal V’ under mongolsk flag. ’Scandinavian Star’ havde ingen direkte søsterskibe, men dog to næsten-søsterskibe, der baserede sig på det samme overordnede design fra Dubigeon Normandie-værftet. Den ene halvsøster var ’Eagle’, der samme år som ’Massalia’ blev leveret til britiske P&O. Denne færge eksisterer fortsat i dag som det russiske krydstogtskib ’Knyaz Vladimir’. Den anden halvsøster var ’Bolero’, der to år senere blev leveret til norske Fred. Olsen. Denne færge sejlede i en årrække bl.a. mellem Hirtshals og Kristiansand som ’Jupiter’. Senere blev færgen ombygget til krydstogtskib som den fungerede som under en række forskellige navne indtil den blev ophugget i Tyrkiet i 2012.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094