23948sdkhjf

Korslagte arme på broen gavner ikke kvinder

| Af Anne W. Trolle | Tip redaktionen om en historie

Danske Rederier er i gang med en historisk indsats for at få flere kvinder til at kigge mod shipping. Indsatsen har fået stor opbakning af branchen. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark

Det vrimler ikke med kvinder i de danske rederier. Andelen af kvindelige ansatte i forhold til mandlige er for lav både på land og vand. Samtidig mangler rederierne kvalificeret arbejdskraft. Det er den helt korte baggrund for, at Danske Rederier nu igennem en længere periode har arbejdet for at få flere kvinder til at kigge mod vores branche.

Et arbejde som har fået stor opbakning fra vores medlemmer, som blandt andet har været flittige til at tilslutte sig vores ’Charter for flere kvinder i shipping’.

I et indlæg i Søfart 16/3 sætter kaptajn Kurt Rye Damkjær spørgsmålstegn ved bevæggrundene for tiltaget, og om ideen om at få flere kvinder på havet overhovedet er realistisk?

https://www.soefart.dk/article/view/7092...

Det sidste, vil jeg besvare med et spørgsmål: Hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre at få flere kvinder til søs?

Der findes allerede kvinder på havet i både maskinrum og på broen, så selvfølgelig er det muligt at få endnu flere kvinder til at vælge en karriere til søs. Flere rederier arbejder allerede med at planlægge sejladsen, så flere kvinder arbejder ombord samtidig, og man dermed gør det mere attraktivt for de kvindelige ansatte ombord. Det er bare ét lille tiltag for at forbedre forholdene ombord.

Men hvis kaptajnen sidder på broen med korslagte arme og argumenterer med, at den ’herskende klasse’ blandt besætningen dårligt nok har hørt om ligestilling eller respekt for kvinder, så er der rigtig nok lang vej igen.

Opbakning hos rederierne
Kurt Rye Damkjær skriver, at han går ind for ligestilling. Tak, men det burde også være en selvfølge i 2020. Jeg er ærgerlig over, at han ikke i stedet bruger sin position som kaptajn og sin viden om dynamikken blandt besætningen til at komme med forslag til, hvordan man kunne gøre det bedre for kvinderne.

Heldigvis er opbakningen stor blandt rederierne. 24 rederier, som repræsenterer over 75 procent af de ansatte blandt Danske Rederiers medlemmer, har tilsluttet sig ’Charter for flere kvinder i shipping’.

Det betyder, at de har sagt ja til at lave en plan for, hvordan de vil øge andelen af kvindelige ansatte, og at de vil forankre indsatsen i topledelsen - på broen, om man vil.

Vi hverken kan eller vil diktere, hvor mange kvinder de skal ansætte. Rederierne driver forskellige virksomheder, og har vidt forskellige udgangspunkter. Derfor er det naturligvis op til dem at beslutte.

Men rederierne er allerede gået i gang med at se på, hvordan man rekrutterer, hvilket sprog man bruger, om man har de rigtige grundværdier ude i skibene, og om der er forhold i øvrigt der kan ændres på for at få kvinderne til at føle sig velkomne.

Ligestilling er ikke en lavthængende frugt, man lige kan plukke som interesseorganisation eller virksomhed. Vi har brugt mange kræfter på denne indsats og kommer fortsat til at gøre det.

Vi er glade for al den opmærksomhed, det giver, for vi synes, at sagen er vigtig. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Nyhedsbrev

8.589 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Online Avis Arkiv

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.156