23948sdkhjf

Nu skal Samsø Rederis passagerer blive i bilerne

Riskoen for spredning af corona-virus får nu Samsø Rederi til at tage usete metoder i brug. Molslinjen afventer nærmere instrukser

Imens Danmark er ved at lukke ned i et hidtil uset omfang, står landets færgerederier i store dilemmaer.

For gælder forbuddet mod forsamlinger på mere end 100 mennesker også for færger? Og hvordan håndterer man i så fald den konflikt, der er imellem forbuddet og de forpligtelser, som på den anden side følger med betjeningen af en samfundsbegrundet færgerute?

I Samsø Rederi indså man for to dage siden situationens alvor. Derfor kontaktede det kommunale rederi Søfartsstyrelsen for at få dispensation for kravet om, at passagerer skal forlade bilerne under overfarten. 

- Det var vores chefkaptajn, der kontaktede Søfartstyrelsen tirsdag aften, og vi fik svar onsdag. Så det var hurtig respons, det var rigtig fint, siger Samsø Rederis direktør Carsten Kruse til Søfart.

Særlige krav

I Molslinjen, der betjener flere af de danske færgeruter, som kan betegnes som kritisk infrastruktur, har man endnu ikke overblik over, hvordan den nye situation skal håndteres.

Rederiets kommunikationschef Jesper Maack fortæller i dag til Søfart, at man endnu afventer at få udlagt teksten fra diverse myndigheder, og at Danske Rederier er i gang med at undersøge, hvordan den samlede danske færgefart skal håndtere situationen.

- Vi er jo en del af den samfundsbærende infrastruktur, så vi kan jo ikke lukke ned. Så spørgsmålet er jo, hvordan for eksempel forsamlingsforbuddet gælder os, siger han.

Jesper Maack kan ikke på nuværende tidspunkt sige, om Molslinjen kommer til at pålægge sine passagerer at blive i bilerne i lighed med det, der nu gælder hos Samsø Rederi.  

- Det lyder spændende. Men der er nogle helt særlige krav for hurtigfærger, og der skal vi lige have afklaret, hvordan og hvorledes. Så vi afventer svar fra Søfartsstyrelsen og myndighederne, og så gør vi det, vi får besked på, siger han. 

Beskytter besætningen

Jesper Maack fortæller, at Molslinjen desuden har indført et ekstra fokus på hygiejne ombord. Besætningen er for eksepel blevet bedt om at følge retningslinjer som at bruge engangshandsker, hvis de er tvunget til at tage imod kontanter ombord.

- Det er jo alt sammen sådan nogle små ting, som kan skærpe hygiejnen, siger han. 

I Samsø Rederi har man også i forhold til besætningen vendt tingene helt på hovedet. Normalt bliver vagtplanen lagt ud fra et princip om, at alle skal arbejde sammen med alle, så alle lærer af hinanden. Netop den tilgang medfører dog, at smitte hurtigt kan sprede sig mellem besætningsmedlemmerne, så nu er vagtplanen i stedet opdelt i celler. 

- Jeg kom til at regne på det tidligere på ugen, og hvis vi får tre syge (besætningsmedlemmer, red.), sender vi reelt hele færgen i karantæne, hvis vi er uheldige, siger Carsten Kruse.

Derfor er det nu det samme hold af mandskab, der har vagter sammen. Samtidig er alle ferier og fridage blevet inddraget, og rederiet har både måttet kompensere medarbejdere for planlagte solferier og golfture. Til gengæld er det muligt at opretholde den oprindelige sejlplan, selvom halvdelen af personalet skulle komme i karantæne. Og selv hvis 75 pct. af personalet må blive hjemme, kan færgen sejle med en "lettere reduceret" sejlplan.

- Så vi har prøvet at tænke forskellige scenarier ind, siger Carsten Kruse. 

Dertil kommer, at færgens cafe lukkede med virkning fra i aftes, og at alle håndtag og gelændere ombord bliver sprittet af efter hver overfart. 

Folk bliver hjemme

Til en hvis grad er problemet med smitterisiko på færgerne dog ved at løse sig selv, lyder det fra Jesper Maack, der vurderer, at danskernes lyst til at bevæge sig rundt allerede faldet betragteligt. 

- Meldingerne fra de første morgenfærger i dag var, at der ikke var ret mange passagerer med. Og det er jo klart, at folk oven på udmeldingen i går heldigvis gør det, de får besked på, nemlig at blive hjemme, siger han. 

For Molslinjen kommer virusudbruddet og de deraf følgende begrænsninger og restriktioner mildest talt på et uheldigt tidspunkt. Som Søfart tidligere har beskrevet, er det kapitalfondejede rederi tæt på at blive solgt, og udsigten til en faldende omsætning risikere at påvirke forhandlingerne om prisen på rederiet.

Læs mere: Medie: Molslinjen tæt på at blive solgt

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.125