23948sdkhjf

Energistyrelsen bakker op om metanol til fremdrift

Et nyt projekt støttet af Energistyrelsen vil udvikle et retrofit til eksisterende skibe, så de kan sejle fossilfrit på det alternative brændstof metanol

Fremtiden kræver alternative drivmidler, og igennem et nyt projekt er en række spillere fundet sammen i et projekt, der skal udvikle teknologi til at ombygge eksisterende dieselskibe til fremtidens brændstoffer som for eksempel metanol.

Det oplyser Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.

Det nye projekt har fået titlen "Metanol som brændstof i marinedieselmotorer". Det er støttet af Energistyrelsens støtteprogram EUDP og stiler mod at gøre det økonomisk muligt for mange eksisterende skibe at sejle på metanol.

- Metanol soder ikke, har meget lav partikeldannelse og kan fremstilles CO2-neutralt af blandt andet biogas eller træ. Men i dag kan metanol kun anvendes med dual fuel-teknologi, det vil sige at skibet har diesel som støttefyring. Dette kræver også en meget dyr ombygning af motorerne, siger seniorspecialist Kim Winther fra Teknologisk Institut i meddelelsen.

Genvej til fossilfri

Teknologisk Institut er projektleder og derudover deltager MAN Energy Solutions, Nouryon Surface Chemistry, Alfa Laval, DTU og Nordic Green.

– Vi ønsker med projektet at skabe en genvej, så skibe med dieselmotorer kan blive fossilfrie. Vi vil finde frem til en enkel løsning til eksisterende motorer, så skibsfarten kan erstatte diesel med metanol som et CO2-neutralt alternativt brændstof, siger seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut om bevæggrunden for projektet.

MAN Energy Solutions oplever man "en del" efterspørgsel på motorer til alternative brændstoffer og ønsker med projektet at kunne tilbyde en økonomisk, effektiv løsning til deres 4-takts motorer.

– Vi ønsker at dække markedet for skibsmotorer til mange forskellige brændstoffer. Metanol er prismæssigt et godt alternativ til diesel. Samtidig er det muligt at skaffe metanol overalt i verden og det er let at transportere. Derfor giver projektet god mening for os, siger ingeniør Klaus Petersen fra MAN Energy Solutions i meddelelsen.

Optimale additiver

Dieselmotorer kan som udgangspunkt ikke fungere på metanol. Derfor skal der i projektet arbejdes med en række tekniske tiltag, dog uden større indgreb i selve motoren. Der skal bl.a. tilføjes luftforvarmning på motoren og en anden brændstof-booster skal udvikles af Alfa Laval.

Desuden vil den hollandske kemi-koncern Nouryon, tidligere en del af Akzo Nobel, undersøge hvilken tilsætning af additiver, der er optimal for den pågældende dieselmotor.

– Jeg er overbevist om, at projektet vil lykkedes, så jeg forventer, at vi kommer til at tilbyde en attraktiv servicepakke til metanol, når projektet er slut. Denne servicepakke skal helst være konkurrencedygtig på prisen og sikre, at vi stadig kan sejle med så høj ydelse som muligt, siger Klaus Petersen, MAN Energy Solutions.

Læs også: VIDEO: LNG som brændstof i kraftig modvind

Artiklen er en del af temaet E-Fuels og PtX .

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125