23948sdkhjf

Sydbank: Mærsks regnskab er svagt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Sydbanks Mærsk-analytiker Mikkel Emil Jensen havde forventet mere af Mærsk i fjerde kvartal

Den fragtede volumen var under det forventede, og omkostningerne var højere end forventet i A.P. Møller-Mærsk i det sidste kvartal af 2019. 

Sådan lyder det fra Sydbanks Mærsk-analytiker Mikkel Emil Jensen, efter at koncernen har aflagt regnskab for fjerde kvartal – og dermed hele året – 2019. 

- Det er et svagt kvartal på mange måder, siger han til Søfart og konkluderer, at indtjeningen var under det forventede. 

Tilbageblikket på det nu overståede fjerde kvartal er tilmed ikke det eneste, der skuffer Mikkel Emil Jensen i regnskabet. Også forventningerne til 2020 lader noget tilbage at ønske i forhold til, hvad han og andre analytikere havde regnet med.

Selv forventede Mikkel Emil Jensen, at Mærsk ville stille investorerne et driftsresultat på 5,7 mia. dollar i udsigt, men Mærsk forventer i stedet i omegnen af 5,5 mia. dollar. 

Læs også: Containersejladser aflyst i enormt omfang

Stor usikkerhed

Han medgiver dog, at der er mange ting, som giver Mærsk anledning til at være forsigtige, når det gælder forventningerne til fremtiden. Her peger analytikeren først og fremmest på, at der i de seneste daglige opgørelser fra Kina er tegn på, at færre bliver smittede med corona-virussen i Kina. Der er dog stadig stor usikkerhed om, hvor længe og hvor meget virusudbruddet kommer til at påvirke Mærsk. 

- Og det er jo kun corona-virus, siger han og fortsætter:

- Generelt i sektoren er der jo også usikkerheder forbundet med nye brændstofkrav, og selvom der er sat en underskrift (på en afslutning af handelskrigen, red.) mellem USA og Kina, er der stadig tale om de indledende faser.

Overordnet set ser Mikkel Emil Jensen IMO's nye 2020-krav til svovlindholdet i brændstof som den største udfordring for Mærsks indtjening i løbet af året. Han forklarer, at selvom Mærsk ikke er herre over priserne på det lavsvovlsholdige bunker – blot 30 af rederiets ca. 700 skibe er forsynet med scrubber, der muliggør sejlads på den billigere HFO – har Mærsk indflydelse på, hvorvidt det vil være muligt at skubbe ekstraregningen for dyrere bunker over på kunderne. 

Læs også: Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

- Det skal gøres med høj transparens, så kunderne ikke kommer til at føle sig snydt, og derfor ikke vil betale de brændstoftillæg, som Mærsk og andre i industrien lægger oven på fragtraterne, siger han.  

Købt godt ind

A.P. Møller-Mærsk får dog også rosende ord med på vejen af Mikkel Emil Jensen. Det gælder i særdeleshed opkøbet af den amerikanske logistikvirksomhed Performance Team, der blev annonceret i aftes. 

Opkøbet er et led i Mærsks erklærede strategi om at øge de landbaserede aktiviteter, hvor indtjeningen er bedre og vækstraterne højere end på containerfragten til søs. Mikkel Emil Jensen forklarer, at Mærsk i sine bestræbelser på at efterleve strategien kunne fristes til at betale relativt høje priser for opkøbsemner, men det er ikke tilfældet her, vurderer analytikeren. 

- Jeg synes egentlig, at de her har lavet et opkøb til en fornuftig pris, hvor der er mulighed for at skabe noget værdi. Så her udviser Mærsk noget disciplin i forhold til, hvad de køber op i, og til hvilken pris, siger han. 

Læs også: Søren Skou forventer bedre første kvartal end sidste år

Han vurderer, at opkøbet har været medvirkende til, at investorerne har taget pænt imod årsregnskabet, selvom forventningerne til året skuffer. Kursen i selskabets B-aktie åbnede i 8500, og efter et kortvarigt fald steg den til lige over 8900. I løbet af formiddagen er kursen dog faldet, så den ved middagstid ligger lige over 8500. 

Corona kan give ketchup-effekt

Ifølge Mikkel Emil Jensen er aktiekursen også et udtryk for, at investorerne ånder lettede op over, at udfordringerne for 2020 trods alt ikke giver større udslag i Mærsks forventning til driftsresultatet. 

Han peger også på, at selvom corona-udbruddet i skrivende stund er en katastrofe for containerrederier, kan der vente en positiv ketchupeffekt, når virusudbruddet kommer under kontrol, og de kinesiske fabrikker atter begynder at producere.

- Der er meget, der tyder på, at første halvdel af året bliver med svag vækst. Men i takt med, at kineserne vil forsøge at indhente noget af det tabte, kan det give anledning til en større efterspørgsel efter containerfragt i anden halvdel af 2020, hvor Mærsk så kan hente noget af det tabte, siger han.

Læs også: Ærgerlig Mærsk-topchef: ”Vi har installeret 30 scrubbere, og det er en drøngod forretning”

Mere om: Mærsk
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Gyldne tider for godstog fra Kina

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

Containersejladser aflyst i enormt omfang

Nu begynder konsekvenserne af den vestlige verdens nedlukning at slå igennem for containerrederierne

Ultrabulk sejler overskud hjem i faldende marked

2019 bød både på lavere rater, mængder og skibsdage end 2018, men Ultrabulk holder sig i plus og forventer godt 2020

Kosan Crisplant skal levere LNG-bunkeranlæg til Skotland

Store projekter luner i Semcos ordrebog

Nyhedsbrev

8.579 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Aarhus Havn tjente mere og udledte mindre i 2019

Online Avis Arkiv
3

Redning af 'Broen' er endelig

Et enigt byråd har godkendt købet, men lufter bekymring over økonomien, skriver sn.dk

DFDS-konkurrent sender 1100 medarbejdere hjem

Plus 1

Fagbevægelsen gør status over en turbulent tid

Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronavirus-krisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne

Plus

Sandsugere døjer med ny DIS-lov

Sømandsfradraget bortfalder ved kystnære aktiviteter. Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, lyder det fra brancheorganisation

Amerikansk hjælpepakke sejler uden om krydstogtrederier

Efter rekord-regnskab i Granly: Nu bliver nøgleordet likviditet

Plus

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Hoyer ser slutbrugeren som driver for effektive elektromotorer

Plus

Her lander de blå millioner til grøn omstilling og digitalisering

Test af brændselsceller på DFDS-skib er blandt de grønne projekter, der er med i Den Danske Maritime Fonds seneste uddeling

Plus

Danske shipping-aktier sendt til tælling

For to af de store danske shippingaktiers vedkommende skal man helt tilbage til 00’erne for at finde lige så lave kurser som i dag. Det er ikke rationelt, lyder det fra analytiker

Skagen-værft klarer skærene under coronakrisen: Beholder alle medarbejdere

Her er skibet, du IKKE får set

Besøget fra det atomdrevne franske hangarskib Charles de Gaulle blev ramt af corona-krisen og lagde i går ikke til kaj i Aarhus. Men du skal ikke snydes...

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Dansk firma skræddersyer fleksibelt færgeleje – bl.a. til ny hurtigfærge

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Fem besætningsmedlemmer har corona på Mærsk-skib

Værftsdirektør afviser fyringer trods aflyste ordrer

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Niels Smedegaard til DSV

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Avanceret robot svejseteknologi hos MarineShaft

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Ty til din kobberhammer og få ingen jammer

God Påske

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Marine pumper

Fodpumpe enkeltvirkende - 15 cc

Brugte kraner købes og sælges

3-Vejs Butterflyventil

Deltag i konkurrencen! Vind en LEGO Mobilkran

Davit kraner – en bærbar kranløsning

Mirit Glas leverer hærdet glas i høj kvalitet!

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Dansk produktion i biokompatibelt teknisk silikonegummi

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

SEACAT - Schmeding: Coronavirus og levering af værnemidler

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

Er du blevet opsagt?

BUTTERFLYVENTILER - til et hvert formål

Summit præsenterer Vejrstationer til den danske industri

Send til en kollega

0.172