Verdens første hydrogenfærge klar næste år
Norge søsætter i 2021 verdens første færge, der kan sejle på flydende brint. Der er massiv statsstøtte bag flere projekter om at bruge hydrogen som brændstof og til en hel forsyningskæde for brint
Del af vejnet
80 biler
Massiv støtte til udvikling
50 mio. kr. til infrastruktur
I foråret 2021 sætter Norge en ny færge i drift, der som den første i verden kan sejle på hydrogen, flydende brint. Færgen bliver såkaldt hydrogenelektrisk. Det vil sige, at der er batterier med som strømforsyning. Men hydrogen skal stå for op mindst 50 procent af fremdriften. Allerede i 2017 udbød den norske stats vejvæsen kontrakten på at udvikle denne hydrogenelektriske færge. Det var et modigt og innovativt træk, for det skete, inden der var udviklet den brændselscelle, der gør det muligt at bygge færgen. Men den brændselscelle er udviklet nu. Det er dog blot et år siden, der blev sat bindende underskrift på den kontrakt, der betyder, at den norske stats vejvæsen får sin emissionsfri færge. Det norske rederi Norled, der driver færgeruter, vandt kontrakten. Færgen skal sættes i drift på Finnøy-ruten, der sejler strækningen Hjelmeland- Skipavik-Nesvik i det sydvestlige Norge, syd for Bergen og lidt nord for Stavanger. Færgeruten er en del af det offentlige vejnet, nærmere bestemt den norske rigsvej 13. Ruten går mellem flere øer, har korte og flere stop, hvilket gør det vanskeligt at få en effektiv opladning, der kræves til batteridrevne skibe. I 2015 var Norge også helt fremme i skoene, da landet fik verdens første elfærge, der sejler i fast rutefart, nemlig MF Ampere. Men batterier egner sig kun til korte strækninger. Hydrogen kan træde til, når batteridrift ikke rækker. Nordmændene vurderer, at det vil være realistisk at bruge brint på 37 ud af 110 færgeruter. Forudsætningen er, at ruten skal være over ti kilometer lang, og overfartstiden skal være på minimum en halv time. Ved kortere strækninger vil færger med batterier være en bedre løsning Hvis alt går efter planen og vision, vil der med tiden være nuludledning i hele den norske færgesektor. Dette vil resultere i en emissionsreduktion på 600.000 ton CO2 hvert år, ifølge Norges vejvæsen. - Dette er teknologiudvikling i verdensklasse. Verden ser til Norge. Brint vil være det sidste stykke til nulemissioner i færgesektoren. Hydrogen er løsningen, hvor elektrisk drift alene ikke er mulig, sagde statens vejdirektør Terje Moe Gustavsen, da han underskrev den endelige kontrakt med Norled for et år siden. I maj 2019 kunne Norled offentliggøre, at den kommende hydrogenfærge skulle bygges af det norske værft Westcon til levering i foråret 2021. Det blev samtidig klart, at den revolutionerende færge vil få en kapacitet på 299 passagerer og 80 biler. Der er støttekroner fra såvel EU som fra den norske stat bag udviklingen af den ny hydrogenteknologi. I maj 2019 tildelte det europæiske innovationsprojekt Flagships under EU’s forsknings- og innovationsprogram Horizon 2020, hvad der svarer til 37 mio. kr., til deling mellem det norske hydrogenfærgeprojekt samt et tilsvarende projekt i Lyon i Frankrig. Målet er, at begge skibe skal drives af brint produceret fra vedvarende energi. Dette vil ikke kun muliggøre reel nuludledning på skibene, men også skabe et solidt fundament for lokal nuludledningstransport både til søs og på land, hedder det i begrundelsen. Det er ikke kun selve færgerne, der får støtte fra offentlige kasser. Også udbygningen af en fremtidig forsyningskæde med flydende brint til søfart har fået en ordentlig indsprøjtning. For godt en måned siden afsatte det norske innovationsprogram PILOT-E, hvad der svarer til godt 50 millioner danske kroner, til at udvikle en omfattende forsyningskæde til brint. PILOT-E er et finansieringstilbud til det norske erhvervsliv, oprettet af Forskningsrådet, Innovation Norge og Enova og støttet den norske stat. De to projekter er begge rettet mod søbaseret transport og vil bidrage til hurtigere udnyttelse af brint i den maritime sektor langs kysten, hedder det. I det ene projekt leder BKK A/S i Bergen et konsortium af industripartnere for at udvikle en storskala forsyning med flydende brint, der er beregnet til at være et første skridt hen imod en national brintinfrastruktur. Det andet projekt ledes af Flakkgruppen AS, der gennem projektet Hellesylt Hydrogen Hub etablerer en funktionel og kommercielt bæredygtig værdikæde for brint i Nordvestnorge. Projektet sigter mod at udvikle og demonstrere en komplet forsyningskæde for grøn brint i Geiranger-fjorden. Det er en fjord, som er på UNESCOs liste over verdensarvssteder. Krydstogtskibe og færger ikke må forurene luften med udledninger fra 2026, hvis de sejler i ’verdensarvfjorde’. Skibene skal, så snart det teknisk er muligt og senest i 2026, sejle i fjordene uden at forurene luften. Brint er tidligere blevet brugt som brændstof i flere mindre både og en tysk ubåd, men Norge bliver det første land, der sætter en brintfærge i ordinær drift. Lige nu bliver sikkerheden mod brand på færgen testet.