For 20 år siden var Hans Otto Kristensen ansat i det, der dengang hed Danmarks Rederiforening. Den daværende direktør, Peter Bjerregaard, bad ham en dag om at vise, hvor effektive skibe var i forhold til f.eks. landtransport med lastbil.
Læs også: Hvad er en generisk emissionsmodel?
– Jeg gik straks i gang med opgaven, for den udfordrede mit skib...
Dansk computermodel viste vejen til mere energieffektive skibe
Skibsingeniøren Hans Otto Kristensen placerede Danmark centralt i IMOs arbejde med et Energi Effektivitets Design Indeks

Meget fyldige skibe, altså skibe med meget boksformede skrog som den her aframax-tanker, profiterer ift. energieffektivitet af ekstra skroglængde. Foto: Søren L. Hviid
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement