23948sdkhjf

Esvagt vil levere reservedele med droner

Der er langt til reservedelslageret, når man har sin arbejdsdag i toppen af en havvindmølle 40 kilometer fra kysten.

Den logistiske udfordring vil Siemens Gamesa, Ørsted og Esvagt nu løse ved at fragte værktøj og reservedele fra rederiets SOV-skibe (Service Operation Vessel) over til teknikeren på vindmøllen ved hjælp af droner.

- En tekniker spilder tiden, hvis kritisk værktøj eller afgørende reservedele ikke er til rådighed, siger Flemming Hjorth, Esvagts chef for udvikling af nye forretningsområder, i en pressemeddelelse. 

Esvagts SOV-skibe ligger i forvejen i vindmølleparker og har en bred vifte af lagermuligheder ombord. Det næste skridt er nu at innovere den videre flytning af reservedele og værktøj fra skib til vindmølle. Derfor har de tre virksomheder engageret sig et innovationsprojekt, som med arbejdstitlen Operative pakkeleverancer med droner vil undersøge potentialet i at servicere offshore vindmølleteknikeres behov på en enklere måde.

- Når vi overfører en vindmølletekniker fra serviceskib til mølle, så har vedkommende både reservedele og værktøj med. Men det sker hyppigt, at teknikeren i sit arbejde inde i havvindmøllen får behov for yderligere grej, udstyr og reservedele. I dag kræver det, at skibet lægger til vindmøllen på ny, eller at vi sender en STB (Safe Transfer Boat) over med udstyret, som teknikeren så skal ned og hente. Den proces kan optimeres, siger Flemming Hjorth.

Stort potentiale

Siemens Gamesa, Ørsted og Esvagt samarbejder med flere underleverandører om en løsning i innovationsprojektet, hvor droner kan levere op til 3-4 kg tunge pakker direkte til nacellen på vindmøllen.

Læs også: Ørsted henter ny topchef hos Grundfos

Ifølge Flemming Hjort er det ofte små reservedele som mindre el-komponenter elleret stykke specialværktøj, der gør en forskel. 

- Kan vi levere det med en drone, så vil det potentielt spare kolossalt meget tid og bidrage til at effektivisere driften af havmølleparken yderligere, siger han

Opgaven er dog ikke uden udfordringer. Nacellerne bevæger sig for at følge vinden, vingerne snurrer rundt, og serviceskibet arbejder hele tiden på nye steder i parken.

- Ambitionen er at få en drone til at fragte reservedele mellem to variable punkter ad en rute, som varierer undervejs. Det er vanskeligt, selv når man benytter dronepiloter, og det bliver endnu mere udfordrende, når man tilføjer skiftende vægt af cargo, vindbelastninger, brug af magnetisk kompas i en park med masser af stål og en hel masse mere. Men potentialet ved at finde en løsning er absolut interessant, siger Flemming Hjorth.

Projektet er støttet af EU’s Regionalfond og løber frem til juni 2020.

Det er ikke første gang, at Esvagt begiver sig ud i et droneprojekt. Rederiet dannede for et år siden EWPL Ocean, et joint venture, der inspicerer vindmøllevinger ved hjælp af droner, som opereres og styres fra Esvagts skibe.

Læs mere: Esvagt-joint venture nedsætter risici ved havmølleinspektioner

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.157