23948sdkhjf

Stor LNG-krydstogt-ordre til Wärtsilä

MSC Cruises’ nye LNG-drevne World Class-serie skal have masser af Wärtsilä-udstyr om bord

Anvendelse af LNG som bunker er begyndt også at gøre sig gældende i krydstogtindustrien. Indtil videre med Carnival Group i førertrøjen.

Men nu har MSC Cruises også skåret stålet til sin første LNG-drevne skibsklasse, den såkaldte World Class-serie, der indtil videre kommer til at bestå af fire enheder, hvoraf de to første leveres i henholdsvis 2022 og 2024.

Det bliver Wärtsilä, der skal levere rygraden i seriens LNG-baserede maskineri. Den store finske motor- og teknologikoncern oplyser således, at de er valgt til at stå for omfattende udstyrspakker.

Det vil ifølge meddelelsen sige til to skibe. MSC Cruises meddelte imidlertid få dage senere, at de nu har løftet en option på yderligere to skibe i klassen.

Ti 46DF’ere

Til hver af de to første nybygninger skal således leveres fem 14-cylindrede Wärtsilä 46DF-motorer med hver deres NOx-katalysator - 46DF-motorerne er kun Tier III-compliant i LNG-mode. Derudover skal leveres to Wärtsilä LNG Pac, altså cryo-trykttanke til LNG med tilhørende processystemer.

Samt syv Wärtsilä thrustere og to Wärtsilä fixed pitch-propellere til krydstogtskibenes LNG/dual-fuel elektriske drivlinje.

Wärtsilä oplyser endvidere i pressemeddelelse, at de to store udstyrspakker skal leveres på byggeværftet Chantiers de l‘Atlantique i Frankrig henholdsvis medio 2020 og medio 2022. MSC Cruises markerede opskæringen af det første stål til World Class-serien på værftet oktober sidste år.

Seriens første skib kommer til at hedde ’MSC Europa’. MSC Cruises samlede investering i de nu fire skibe i den nye serie er på den anden side af fire mia. euro. Ifølge Chantiers de l‘Atlantique skal skibe nummer tre og fire leveres i henholdsvis 2025 og 2026. World Class-seriens kapacitet er på 6.850 passagerer fordelt i 2.760 kahytter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156