23948sdkhjf

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Hverken vejrudsigten eller fastsurringen af køretøjer var blevet overvejet grundigt nok, da P&O Ferries' 159,5 meter lange ro/ro-skib 'European Causeway' stævnede ud fra Larne i Nordirland den 18. december 2018. 

Det fastslår den britiske Marine Accident Investigation Branch (MAIB) i en ny havarirapport. 

Problemerne på færgen opstod, da skibet ved 0630-tiden – en god times tid efter afgang – kom ind i meget hård sø med vindstød på op til 60 knob. Efter et forsøg på at lægge skibet op mod vinden krængede det først 20 grader til styrbord. Dernæst huggede det kraftigt til styrbord, hvorefter det rullede lige over 30 grader til bagbord.  Det var mere, end skibets last kunne modstå, så adskillige fragtkøretøjer blev skubbet rundt. Dertil kommer, at ni lastbiler væltede.

Der skete skader på 22 køretøjer. Værre var det dog, at mindst seks chauffører var blevet i deres lastbiler under sejladsen, hvilket var tilfældet i fire af de ni lastbiler, der væltede på vogndækket. En enkelt var spærret inde og måtte hjælpes ud af redningsmandskab, da 'European Causeway' nåede sin destination i skotske Cairnryan. 

MAIB peger på flere sikkerhedsrelaterede problemer, der var medvirkende til ulykken, hvor ingen dog kom alvorligt til skade:

Læs også: Torben Carlsen om den tyrkiske satsning: Vi håndterede det ikke optimalt

  • Den valgte rute var ikke blevet justeret tilstrækkeligt for at imødekomme konsekvenserne af den hårde sø og reducere risikoen for rulninger. 
  • Fastsurringen af lasten var utilstrækkelig til det forudsagte vejr, og skibets godkendte manual i at sikre last ydede kun begrænsedede instruktioner til skibets besætning.
  • Chauffører, der – stik imod international lovgivning og rederiets politik – bliver i deres førerhuse under overfarten, var ikke et usædvanligt fænomen, men er tværtimod et udbredt fænomen i branchen. 

- Chauffører, der bliver i deres køretøjer, udsætter ikke blot dem selv for fare, men også andre passagerer, og alle dem, der skal redde dem. Det vigtigste er måske, at afgørende redningsmanøvrer, som for eksempel ved brand, kan blive forsinkede, indtil alle passagerer er fundet, siger MAIB's chefinspektør for maritime ulykker i en udtalelse.

Rapporten er tilgængelig i sin helhed her.

'European Causeway er bygget i 2000 og har en kapacitet på 1750 lanemeter og 410 passagerer. 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Katamaran rammer ro/pax ved Tenerife

Totals danske direktør bliver afløst til april

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Hafnia hev en halv milliard hjem sidste år

Særligt fjerde kvartal bidrog til, at Hafnias første efter sammenlægning med BW Tankers gav gode resultater

Ti danske havne kan se frem til længere sæson for krydstogt

Nyhedsbrev

8.546 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Online Avis Arkiv

Ørsteds Hornsea 2 skal producere brint

Finansiering på plads til Gigastack-projektets anden fase, der skal demonstrere billig, CO2-neutral brint i industriel skala. Projektkonsortiet omfatter bl.a. danske Ørsted og deres Hornsea 2 havmøllepark

Erstatter kemikalier med kokosprodukter

ME Production er kandidat i den nordjyske bæredygtighedskonkurrence Tag Fat. Scrubber-producenten erstatter kemikalier med kokos ved rens af gear

Plus 1

DEBAT: Stop piraterne ud for Vestafrika, før de angriber danske skibe

I årevis har det været forbundet med risiko for søfolk at sejle ind i Guineabugten ud for Vestafrika. Mens piraterne er inddæmmet ved Somalia, er kidnapninger blevet dagligdag på den anden side af Afrika

Krydstogtrederier forventer milliard-tab efter virus-udbrud

IMO 2020-svovlregler
Energistyrelsen bakker op om metanol til fremdrift

Besætning fra 'Diamond Princess' kan endelig forlade skibet

Plus

Tyskland vil selv bygge sine orlogsskibe

Ordrer på militære nøgleteknologier må ikke længere sendes til udlandet

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

West Diesel indgår aftale med MAN

Positionsbillede

Plus

Nu sejler containerskibe næsten tomme fra Kina

Imens containere har svært ved at nå frem til afskibning fra de kinesiske havne, kan der vente høje rater til rederierne på den anden side af virusudbruddet

Plus

Droner skal gøre Nordvest­passagen sikker

Den globale opvarmning gør det muligt at sejle smutvejen nord om Canada. Nu skal droner hjælpe med at gøre sejlruten sikker

Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Plus 1

Skibet som gik i stykker

Sea War Museum Jutland har opklaret et forlis, som skete i Nordsøen i 1954

Plus

’Gerda Toft’s forlis – efterspillet

Det dybt tragiske barndomsminde fra julen, hvor onklen gik ned med ’Gerda Toft’

Lodser i USA i krads kritik af forhold efter dødsfald ved Mærsk-skib

Efter et dødsfald fra 'Maersk Kensington' går 1200 lodser i USA nu sammen om at få rederier til at afskaffe såkaldte trapdoors, der ikke lever op til reglerne

Mærsk: Corona-virus gør 2020 svært at forudsige

Fremtiden er særligt svær at spå om netop nu, lyder det fra Mærsk efter et 2019 med god fremgang i driftresultatet

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se video: Skrot falder, plader stiger - corona spøger

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Kæmpe metallager i Glostrup

Roxtec kabel- og rørgennemføringer i boreplatforme, Nordsøen

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

NOS A/S tilbyder Redningsflåde- / Redningsbådskrog

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

Revit - Detaljer i Revit

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Summit Electronics forhandler MTS

Copenhagen Pump leverer centrifugalpumper i høj kvalitet

Tjek vores nye katalog!

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Har du et login til fyns-kran.dk?

Send til en kollega

0.172