23948sdkhjf

Danmark hæver sikringsniveauet for skibe nær Iran

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen og Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Skærpet udkig og hurtig gennemsejling er nu blandt anbefalingerne

Den tiltagede konflikt mellem USA og Iran får nu de danske myndigheder til at hæve sikringsniveauet for danske skibe i Hormuz-strædet nær Iran. Det oplyser Forsvarsministeriet til Ritzau.

Sikringsniveauet er blevet hævet fra niveau 1 til niveau 2 ud af i alt tre niveauer. 

I Forsvarskommandoen oplyser kommandørkaptajn Ken Nielsen til Søfart, at overgangen til niveau 2 kun har konsekvenser for de skibe, der sejler i området. For de skibe afhænger konsekvenserne af hvilke tiltag, de enkelte rederier skønner er nødvendige, men der følger dog nogle generelle anbefalinger med det øgede sikringsniveau. 

- Det kan være sådan noget som skærpet udkig, hurtig gennemsejling, at man ikke gør holdt i området, og at man har ekstra adgangskontrol, hvis man alligevel går ind i en havn, siger han. 

FAKTA - De tre sikringsniveauer

1: Standard.

2: Øget sikringsniveau. Er udtryk for en generel konstatering af, at der er en forhøjet risiko. Rederier anbefales bl.a. at holde skærpet udkig, overveje at sejle igennem nat eller dag, sejle hurtigst muligt igennem og holde længst mulig afstand til trussel.

3: Ekstraordinært sikringsniveau. Gælder når der er en sandsynlig og overhængende fare eller umiddelbar risiko for en sikringsrelateret hændelse. Rederier anbefales at overveje gennemsejlads eller bruge eskorte.

Foruden Hormuz-strædet gælder sikringsniveau 2 pt. også for Bab el-Mandeb-strædet, der forbinder Det Røde Hav med Aden-bugten.

Kilde: Forsvarskommandoen

Dermed følger Danmark eksemplet fra Tyskland, Norge og England, der også er i sikringsniveau 2. Ifølge Ken Nielsen er Belgien indtil videre den eneste skibsnation, der er i niveau 3 i området. 

Læs også: Sådan vil Søværnet sætte en stopper for krænkende adfærd

I Forsvarskommandoen forholder man sig dog udelukkende til, hvor stor truslen er for danskflagede skibe. Derfor kræver det, at der er pålidelige underretninger om en trussel, som retter sig specifikt mod danske handelsskibe, før Forsvarsministeriet hæver sikringsniveauet til 3 – hvilket er i øvrigt ville være uden fortilfælde. 

I Forsvarsakademiet vurderer lektor Peter Viggo Rasmussen, at det øgede sikringsniveau skyldes usikkerheden om, hvordan Iran kan finde på at reagere i den nærmeste fremtid. 

- Så giver det god mening at hæve trusselsniveauet. Jeg tror, at det er et udtryk for, at man hellere vil gå med livrem og seler end at udsætte folk for en unødig risiko, siger han til Ritzau.

Dansk fregat kommer afsted

Læs også: Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Allerede i sommer valgte lande som Storbritannien og Norge at hæve sikringsniveauet for deres handelsskibe i området. Dengang afviste Forsvarsministeriet at justere sikkerhedsvurderingen for danske handelsskibe.

Hormuz-strædet mellem Den Persiske Golf og Oman-bugten har i nogen tid været centrum for en del af konflikten mellem USA og Iran. Derfor vil en række europæiske lande, herunder Danmark, søsætte en international mission for at håndhæve sikkerheden.

Danmark sender til efteråret en fregat med et bidrag på 155 personer afsted, hvilket glæder forsvarsminister Trine Bramsen (S).

- Det er vigtigt, at Danmark som en markant søfartsnation bidrager til at opretholde den fri sejlads og trygheden for danske søfolk, siger hun i en skriftlig kommentar.

Læs også: Bimco advarer om risiko i Hormuz

Vigtig passage

Strædet er svært at besejle, men har stor betydning for verdens oliehandel. I 1970'erne passerede en stor del af USA's, Vesteuropas og Japans olieimport strædet ombord på 60-70 skibe daglig.

Siden er trafikken dog mindsket betydeligt, fordi det er vanskeligt at kontrollere strædet på grund af dets smalle bredde og strømforhold. Det er dog fortsat den eneste adgang at bruge, hvis man eksporterer råolie fra Den Persiske Golf.

I dag går en tredjedel af verdens olie, der bliver transporteret via skibe, igennem strædet. Hormuz har derudover strategisk betydning for golfstaterne og USA, som har stærke forsvarsaftaler med Oman om adgang til havne- og flådefaciliteter.

Læs mere: Risiko stiger i Hormuz efter USA-attentat i Iran

Mere om: Forsvaret | Iran
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Galleri: Se Tyra ankomme til Frederikshavn

VIDEO: Tyra løftet væk på 12 sekunder

Stena åbner ny baltisk godsforbindelse

Hurtigruten indstiller alle togter efter corona-udbrud

Der er sket fejl i interne procedurer, siger koncernchef og lægger sig fladt ned

MAN Energy Solutions reducerer fyringer

Smittefrygt får Norge til at afvise krydstogtskibe med mere end 100 ombord

Efter udbrud af covid-19 på 'Roald Amundsen' vil regeringen i de næste to uger ikke lade krydstogtskibe komme i havn

Nyhedsbrev

8.614 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Mærsks tidligere netværkschef i front for Hapag-Lloyd

Online Avis Arkiv
2

Corona-smitte breder sig på norsk krydstogtskib

40 er coronasmittede på 'Roald Amundsen'. Heraf 32 filippinske søfolk, som tørnede direkte ind efter ankomst til Norge

Plus

FSG sikret overlevelse og to nybygninger

Trods ordre på to ro/ro-skibe er 300 værftarbejdere uden arbejde

Plus

Hollandsk opkøb koster for Wrist

Overskuddet er dykket hos verdens største leverandør af forsyninger til skibsfarten

'Broen's sidste afgang

FOTOS: Efter mere end to år i Grenaa afgik 'Broen' i går kl. 12:00 på dens allersidste rejse tilbage til Storebælt

Plus

Blue Future
Danske Rederier: Vigtigt at rekruttere og fastholde flere kvinder i søfartsbranchen

For organisationen Danske Rederier er det positivt, at flere kvinder søger ind på de maritime uddannelser på Simac. Og der er brug for øget fokus på kvinder i branchen, mener organisationen

Plus

Norsk skibsdesign ind i nyt dansk fiskerikontrolskib

Hvide Sande Shipyard vender tilbage til norsk samarbejdspartner, når værftet skal realisere statens nybygningsprojekt, der kommer til at være 17 år undervejs

Plus

Blue Future
Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Blue Future
Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Gigant-fartøj i position til Tyra-projekt

Genåbning af grænserne sætter gang i Stena Lines færgetrafik

Tidligere ADP-boss tager direktørpost i det nordjyske

VIDEO: Krydstogt-ophugning på rad og række

Plus

Efter tabt år er der lagt op til comeback for krydstogtskibe, vurderer havn

Blot syv af 40 anløb er fortsat ikke aflyst, men salgschef tvivler på, at skibene kommer. Til gengæld er alt lagt til rette for, at de sejlende turister vender stærkt tilbage - hvis coronaen vil

Danmark åbner for rejser til hele Sverige

Udenrigsministeriet har med opdaterede rejsevejledninger givet ok for rejser til alle regioner i Sverige

Dansk skibsfart i toppen af nye hvidlister

’Broen’ sætter kursen mod Storebælt på søndag

Færgeordre i Finland var en varm kartoffel i Australien

INTERNATIONALT: Offentligt-ejede TT-Line trækker sig fra aftale med RMC. Officielt på grund af coronakrisen, men pandemiens negative økonomiske effekter har også ansporet et ønske om hjemmebyggede færger

Direktørskifte på Hirtshals-værft

Svovlsniffende drone patruljerer igen over Storebælt

Sejlede ud foran Bornholmer-katamaran i kajak

Plus

Aabenraa Havn og Rimeco udvider

Søredning får flere opkald end normalt

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Er du kunde hos os?

Husk at du kan bestille & hente udstyr hos vores afdelinger

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Diamantskiven til tagdækkere og alle der arbejder med tage.

Fang dine ætsende væsker før de får fat i din pengepung

Futureproof tugboat efficient, sustainable and automated

Kåret som en af Tysklands største virksomheder

Derfor er vores S30 løfteåg noget helt unikt!

Optimal beluftning af sandfælder med den rette teknologi

ADR Dokument

NOS A/S er forhandler af et bredt sortiment af løfteudstyr

ADR-IMDG Dokumentation

ADR Kørsel i små mængder

Få mere viden om løftemagneter - gratis webinar

MSA

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Ikke to dage er ens, når man arbejder hos os

Modtager du vores nyhedsbrev?

ADR-IMDG Læsning (trailer/container)

Kan dine temperaturfølsomme medier holde varmen?

Det umulige er nu blevet muligt

ADR-IMDG Pakning (Emballager)

NOS A/S – din stålwirespecialist

Udvid dit sortiment uden store omkostninger

Send til en kollega

0.126