23948sdkhjf

Danmark hæver sikringsniveauet for skibe nær Iran

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen og Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Skærpet udkig og hurtig gennemsejling er nu blandt anbefalingerne

Den tiltagede konflikt mellem USA og Iran får nu de danske myndigheder til at hæve sikringsniveauet for danske skibe i Hormuz-strædet nær Iran. Det oplyser Forsvarsministeriet til Ritzau.

Sikringsniveauet er blevet hævet fra niveau 1 til niveau 2 ud af i alt tre niveauer. 

I Forsvarskommandoen oplyser kommandørkaptajn Ken Nielsen til Søfart, at overgangen til niveau 2 kun har konsekvenser for de skibe, der sejler i området. For de skibe afhænger konsekvenserne af hvilke tiltag, de enkelte rederier skønner er nødvendige, men der følger dog nogle generelle anbefalinger med det øgede sikringsniveau. 

- Det kan være sådan noget som skærpet udkig, hurtig gennemsejling, at man ikke gør holdt i området, og at man har ekstra adgangskontrol, hvis man alligevel går ind i en havn, siger han. 

FAKTA - De tre sikringsniveauer

1: Standard.

2: Øget sikringsniveau. Er udtryk for en generel konstatering af, at der er en forhøjet risiko. Rederier anbefales bl.a. at holde skærpet udkig, overveje at sejle igennem nat eller dag, sejle hurtigst muligt igennem og holde længst mulig afstand til trussel.

3: Ekstraordinært sikringsniveau. Gælder når der er en sandsynlig og overhængende fare eller umiddelbar risiko for en sikringsrelateret hændelse. Rederier anbefales at overveje gennemsejlads eller bruge eskorte.

Foruden Hormuz-strædet gælder sikringsniveau 2 pt. også for Bab el-Mandeb-strædet, der forbinder Det Røde Hav med Aden-bugten.

Kilde: Forsvarskommandoen

Dermed følger Danmark eksemplet fra Tyskland, Norge og England, der også er i sikringsniveau 2. Ifølge Ken Nielsen er Belgien indtil videre den eneste skibsnation, der er i niveau 3 i området. 

Læs også: VLCC-rater stiger på frygt for uro i Hormuz-strædet

I Forsvarskommandoen forholder man sig dog udelukkende til, hvor stor truslen er for danskflagede skibe. Derfor kræver det, at der er pålidelige underretninger om en trussel, som retter sig specifikt mod danske handelsskibe, før Forsvarsministeriet hæver sikringsniveauet til 3 – hvilket er i øvrigt ville være uden fortilfælde. 

I Forsvarsakademiet vurderer lektor Peter Viggo Rasmussen, at det øgede sikringsniveau skyldes usikkerheden om, hvordan Iran kan finde på at reagere i den nærmeste fremtid. 

- Så giver det god mening at hæve trusselsniveauet. Jeg tror, at det er et udtryk for, at man hellere vil gå med livrem og seler end at udsætte folk for en unødig risiko, siger han til Ritzau.

Dansk fregat kommer afsted

Læs også: Maersk-skib redede iranere i havsnød

Allerede i sommer valgte lande som Storbritannien og Norge at hæve sikringsniveauet for deres handelsskibe i området. Dengang afviste Forsvarsministeriet at justere sikkerhedsvurderingen for danske handelsskibe.

Hormuz-strædet mellem Den Persiske Golf og Oman-bugten har i nogen tid været centrum for en del af konflikten mellem USA og Iran. Derfor vil en række europæiske lande, herunder Danmark, søsætte en international mission for at håndhæve sikkerheden.

Danmark sender til efteråret en fregat med et bidrag på 155 personer afsted, hvilket glæder forsvarsminister Trine Bramsen (S).

- Det er vigtigt, at Danmark som en markant søfartsnation bidrager til at opretholde den fri sejlads og trygheden for danske søfolk, siger hun i en skriftlig kommentar.

Læs også: Danske Rederier holder vejret med øjnene rettet mod Iran

Vigtig passage

Strædet er svært at besejle, men har stor betydning for verdens oliehandel. I 1970'erne passerede en stor del af USA's, Vesteuropas og Japans olieimport strædet ombord på 60-70 skibe daglig.

Siden er trafikken dog mindsket betydeligt, fordi det er vanskeligt at kontrollere strædet på grund af dets smalle bredde og strømforhold. Det er dog fortsat den eneste adgang at bruge, hvis man eksporterer råolie fra Den Persiske Golf.

I dag går en tredjedel af verdens olie, der bliver transporteret via skibe, igennem strædet. Hormuz har derudover strategisk betydning for golfstaterne og USA, som har stærke forsvarsaftaler med Oman om adgang til havne- og flådefaciliteter.

Læs mere: Risiko stiger i Hormuz efter USA-attentat i Iran

Mere om: Forsvaret | Iran
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 1

Stærkt forynget færge sat til salg

Ny broforbindelse over Kertjstrædet sender 35 år forynget tidligere dansk færge ud på markedet

Plus

Norsk rederi overtager dansk slæber

Tidligere Svitzer-skib var forbi Struer-rederi inden det nu er på vej til Norge

Plus

Nye MR- og LR1-skibe til Torm

Torm indledte året med overtagelse af nybygninger hos Guangzhou Shipyard

Plus

Kampen om De danske Stræder – del II

Om tiden efter Den Anden Verdenskrig med (vest)tyske Schnellboote, om Hans-Helmut Kloses nye rolle og om Operation Jungle

Plus

Stort input af BP-skibe til Maersk Tankers

11 skibe fra BP Shipping er nu kommet under dansk flag efter managementaftale med Maersk Tankers sidste år

Nyhedsbrev

8.523 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Stena-rederi rykker til Danmark fra Sverige

Den danske tonnageskat lokker nu tankrederiet Concordia Maritime til Danmark, skriver Sjöfartstidningen

Online Avis Arkiv
Plus

Royal Arctic tager levering af nyt flagskib

’Tukuma Arctica’ har premiereanløb af Aalborg og Aarhus i marts, inden første tur nordover mod Nuuk den 10. april

'Pacific Osprey' opdateret til ny hollandsk kontrakt

Der var færre piratangreb i 2019 – bare ikke i Guinea-bugten

Imens antallet af piratangreb globalt set faldt i 2019, blev dobbelt så mange søfolk kidnappet i Guinea-bugten som året før, viser tal fra IMB

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Regeringen udskyder beslutning om ny oliejagt i Nordsøen

Maersk Tankers øremærker barsel til mænd globalt

Plus

Dyre boreskibe tynger Stena

Dramatisk år for Stena-konglomeratet, hvor gigantiske nedskrivninger på milliarddyrt materiel tynger regnskabet. Men skibsreder Dan Sten Olsson nægter fortsat at sælge ud af de dyre boreskibe

Northern Offshore indtager Japan med ny alliance

En alliance med japanske NYK Line skal bane vejen for, at offshore vind-rederiet Northern Offshore Services kan indtage det voksende marked i øst

Handelsaftale kan ramme dansk eksport til Kina

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Handelskrig nedtrappes med ny aftale mellem USA og Kina

Plus

Nordjyder henter stort overskud på at smøre skibsmotorer

Nordjysk virksomhed tjener stadig godt på at smøre skibsmotorer HJ Lubricators har tilsyneladende greb om et marked, som giver udfordringer på grund af handelskrig og shipping-krise

Plus

Torms CFO: Medarbejderne kan være stolte af ny bankaftale

En ny omlægning af gæld for 3,3 mia. kroner giver Torm ro til at fokusere på driften, siger finansdirektør til Søfart

Semco og Bladt vinder US-kontrakt sammen

Milliard-investeringer skal trække internationale kunder til Aalborg Havn

Plus

PROFIL: De røde skibes forretningsudvikler

Flemming Hjorth blev i fjor hentet til Esvagt, hvor han har fået til opgave at finde nye måder at udnytte offshorerederiets skibe og derved udvide porteføljen af services til kunderne

Plus

Tæt trafik i ’Dødens Havn’ i Brasilien

GALLERIET

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos flytter øst-afdeling og udvider faciliteter

Germanium glas fra Mirit Glas

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

PLM-software partnerskab

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

Brugt grej købes kontant

Ny salgschef hos Klingspor

Har du fået REOLER på hjernen?

Sikker håndtering af papirsække med moderne vakuumteknologi

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Til Kloakmessen med splinternyt koncept

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Spidex kobling

Åbent hus HF-søfart Ærø

AutoCAD Grundlæggende

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Ny kran video > Funktioner som løfter din virksomhed

Helt elektrisk med strithår eller store mængder hårgelé?

Send til en kollega

0.156