23948sdkhjf

Aarhus Havn vil give grøn rabat til grønne skibe

Som den første havn i Danmark har Aarhus Havn besluttet fremover at give rabat til særligt miljøvenlige skibe.

Det oplyser havnen i en pressemeddelelse.

Aarhus Havn vil med rabatten forsøge at motivere de rederier, der anløber havnen, til at blive mere bæredygtige. Fra 1. januar giver Aarhus Havn således rabat til alle skibe, der opnår mindst 30 point i ESI (Environmental Ship Index). Her tildeles skibene point i forhold til deres udledninger af CO2, SOx, NOx samt deres mulighed for at modtage landstrøm.

Beslutningen om at yde rabatten er en del af Aarhus Havns bæredygtighedsstrategi, og rabatten udgør per 1. januar 2020 4,5 pct. af skibsafgiften.

Kundechef Nicolai Krøyer peger på, at Aarhus Havn ifølge Havneloven har modtagepligt i forhold til de skibe, der ønsker at anløbe havnen. Derfor har Aarhus Havn stort set ingen indflydelse på, hvilke skibe der anløber. Og ej heller på skibenes anvendelse af brændstof.

Læs også: Helsingør vil have landstrøm til havnen

- Derfor forsøger vi nu at motivere skibene med et økonomisk redskab, der peger i retning af bæredygtighed. Det er selvfølgelig vores håb, at de rederier, der allerede sejler til og fra Aarhus, vil reagere positivt på muligheden for at spare skibsafgift, siger han i pressemeddelelsen.

Desuden håber han på, at rabatten kan gøre Aarhus Havn attraktiv for rederier, der ikke i forvejen anløber i Aarhus.

- Vi er naturligvis spændte på, om det har en forretningsmæssig effekt, at vi er first mover på bæredygtige skibsafgifter. Vi håber på, at vi på den baggrund kan tiltrække nye kunder, der i forvejen har en bæredygtig profil og således kan se fordelen ved at anløbe her til en lavere pris, siger Nicolai Krøyer.

Imens Aarhus Havn er den første danske havn, der forsøger sig med grønne rabatter, har det været at finde i prislisten i Gøteborg Havn siden 2015. Her blev der dels indført en rabat på 10 pct. for skibe med et vist ESI-niveau, og dertil en rabat på 20 pct. for skibe, der sejler på LNG. 

- Energirabatten har været en stærkt bidragende faktor til, at mange spiller har valgt at følge LNG-ruten, sagde Edvard Molitor, miljøansvarlig i Gothenburg Port Authority, i en pressemeddelelse sidste år. 

Læs mere: Gøteborg Havn forlænger rabat til grønne fartøjer

 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11