23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Gøteborg Havn forlænger rabat til grønne fartøjer

En tre-årig forsøgsperiode, hvor skibe med reduceret udledning får rabat på havnekaldet, bliver nu forlænget.

Havnen i Gøteborg fortsætter en kampagne, som siden 2015 har haft til formål at fremme LNG som drivmiddel i shipping

Det har hidtil betydet, at der er 10 pct. rabat på opholdet i havnen til skibe, der lever op til et vist niveau efter ESI- og CSI-standarderne. Oven i hatten har der været yderligere 20 pct. rabat til skibe, der sejler på LNG.

Udviklingen i LNG-kald i Gøteborg Havn

  • 2015: 0
  • 2016: 16
  • 2017: 111
  • 2018 (jan-maj): 56 (svarende til 135 for året)

LNG-rabatten løb indtil udgangen af i år, men havnen planlægger nu at lade den gælde i 2019 også. Derefter sker der en udfasning, så rabatten udgør 10 pct. i 2020, hvorefter den bortfalder. 

- Energirabatten har været en stærkt bidragende faktor til, at mange spiller har valgt at følge LNG-ruten, siger Edvard Molitor, miljønansvarlig i Gothenburg Port Authority, i en pressemeddelelse.

Han forklarer, at det tog noget tid, før rederierne i havnen begyndte at tage LNG til sig. Men at netop de spillere i dag er med forrest i en udviklingen, der fortsætter.

- Nu, hvor rabatperioden nærmer sig sin afslutning, kan vi se, at den opadgående tendens fortsætter i havnen med et stigende antal LNG-kald, siger Edvard Molitor.

Efter udfasningen vil miljørabatten i havnen været udregnet efter et indeks, og ikke efter et specifikt brændstof. De miljømæssige fordele ved LNG vil dog komme til at spille en rolle i indekseringen, oplyser havnen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125