Danske Maritime: Indfør ophugningsgebyr på skibe
Brancheorganisationen foreslår en afgift, som kan finansiere bæredygtig ophugning, så udtjente skibe ikke skrottes under kummerlige forhold på strande i Sydasien - men Danske Rederier er imod
Læs også: Minister: Uacceptabelt at skibe ender deres dage på en strand
Kummerlige vilkår
Global løsning nødvendig
Tilstrækkelig kapacitet
Administrativt tungt og konkurrenceforvridende
Læs ogsåNordjysk skrotkæmpe vil ophugge containerskibe i mega-klassenDet kan være svært for et europæisk ophugningsværft som M.A.R.S.’ nye anlæg i Frederikshavn at konkurrere på prisen med de såkaldte beachingværfter i lavtlønslande som Indien eller Bangladesh, hvor der oven i købet ses stort på miljø og sikkerhed. Derfor bør der ifølge Danske Maritime indføres et ophugningsgebyr - en afgift, som skal betales, allerede når man køber et skib, og hvor pengene går til at finansiere bæredygtig ophugning. - Vi ved jo allesammen, at det er utroligt let at skifte flag, hvis man vil ophugge et skib i fx Bangladesh. Derfor er vi nødt til at overveje, om man kan finde et system, som gør, at når et skib skal ophugges, sker det på en bæredygtig måde. Det kan eksempelvis være ved at betale et ophugningsgebyr, hver gang man køber et skib, siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime. Hun peger på, at en sådan ordning allerede eksisterer for boreplatforme, hvor der er pligt til at fjerne dem igen efter brug. - Så hvorfor er det anderledes for udtjente skibe, som i dén grad er skrot, der skal behandles med miljørigtig omtanke?, spørger Danske Maritimes direktør. Mere end 30 - herunder fem danske - værfter er i dag godkendt til at ophugge EU-flagede skibe. Alligevel ender størstedelen af verdens udtjente fartøjer fortsat på strande i Sydasien, og det finder Danske Maritimes direktør uacceptabelt. - På danske værfter ophugger man skibe på en ordentlig måde, hvor man sørger for sine medarbejdere, at man ikke forurener, og at så meget som muligt af skibene genbruges. Men mange steder ude i verden ser vi nogle forfærdeligt kummerlige vilkår, hvor skibene ligger på strandene, og der flyder asbest ud, og genbrugsandelen er meget lav, siger Jenny N. Braat. Hun understreger, at der skal findes en global løsning på problemet. - Lige nu går verden meget op i klima, og vi drøfter rigtig meget, hvordan skibene kan gøres grønne og klimavenlige, og vi går op i verdensmålene med ordentlige arbejdsvilkår. Så kan det jo ikke være rigtigt, at når vi vil af med skibene, så lægger vi bare ansvaret fra os. Vi bliver nødt til at rumme ansvaret for skibet i hele dets livscyklus, siger Jenny N. Braat. Hun mener, at en ophugningsafgift samtidig vil give flere ordrer til de europæiske værfter. - Det vil jo betyde, at man vil være konkurrencemæssigt ligestillet, og så er der lige pludselig ingen grund til at sejle et skib fra den ene ende af verden til den anden for at få det hugget op, siger hun. Rederierne har tidligere fremført, at der ikke er kapacitet nok på de europæiske værfter til alle de skibe, der skal hugges op. Men ifølge Jenny N. Braat vil kapaciteten tilpasse sig, hvis der er efterspørgsel nok. - Rent faktisk er der mere kapacitet herhjemme, end man lige tror. I dag er Danmark faktisk verdens ottende-største ophugningsnation inden for skibe, siger hun. Forslag om en ophugningsafgift har tidligere været fremme i bl.a. EU-Parlamentet. Her blev et forslag i 2013 om en havneafgift, som skulle finansiere mere miljørigtig ophugning af skibe, dog fejet af bordet af shippingbranchen. Et andet forslag fra 2017 indgik i en rapport fra Danish Maritime Forum, hvor det blev foreslået at oprette en fond udelukkende finansieret af branchen, som skulle subsidiere ophugningen af ældre skibe. Men Danske Maritimes forslag falder ikke i god jord hos Danske Rederier: - Et ophugningsgebyr på nybygninger eller per havneanløb har være drøftet tidligere i forbindelse med indførelsen af EU-forordningen om skibsophugning. Danske Rederier støtter ikke denne tilgang, da det vil være administrative tungt og være konkurrenceforvridende, skriver Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, i en email til Søfart. - Hvis et system indføres i forbindelse med anløb af europæiske havne alene, som det var foreslået i forbindelse med EU-forordningen for skibsophugning, vil det være konkurrenceforvridende for de skibe, der skal levere varetransport ind og ud af EU, fortsætter hun. Maria Skipper Schwenn mener desuden, det er uklart, hvordan det kan sikres, at de rette personer får glæde af den opsparede afgift, når skibet ophugges efter typisk at have skiftet ejer flere gange fra nybygning til ophugning. - Hvis f.eks. en nybygningsafgift ikke indløses ved ophugningen af et skib, fordi skibet ikke ophugges ansvarligt, hvem skal så have udbetalt gebyret?, spørger Maria Skipper Schwenn. :