23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Svendborg-rederi gør klar til generationsskifte

Lars Hjorth Simonsen vil inden længe at overdrage ledelsen af familierederiet M.H. Simonsen til næste generation - men arveafgiften er en udfordring




















Sønner i bestyrelsen































Overvejer nybygningsprogram



















Højere arveafgift på vej



















Overkapacitet



















FAKTA: Rederiet M.H. Simonsen



M.H. Simonsen blev grundlagt i 1931 af Martin Hjorth Simonsen, hvis far og farfar også ejede skibe siden midten af 1800-tallet.



I dag ledes rederiet af stifterens søn, Lars Hjorth Simonsen. Hans sønner, Andreas og Hans Hjorth Simonsen, sidder i bestyrelsen, hvor Andreas er formand.



De første 30 år, fra 1931 til 1961, var rederiet fokuseret på tørlastfragt, men i 1961 købte rederiet sit første tankskib, ’Brotank’. Og siden har man specialiseret sig i mindre tankskibe i det nordeuropæiske marked.



Rederiet ejer otte danskflagede tankskibe, heraf syv isklassede, fra 2.000 tdv til 4.900 tdv: ’Orasila’ (2006), ’Oraness’ (1985/2001), ’Oracliff’ (2002), ’Oralora’ (2008), ’Silver Kenna’ (2011), ’Oratank’ (2008), ’Oraholm’ (2006) og ’Orasund’ (2008).



Dertil kommer seks indchartrede skibe under cypriotisk eller Gibraltar-flag.



I regnskabsåret 2018/19 fik selskabet en bruttofortjeneste på knap 42 mio. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.



Moderselskabet MHS Holding, der også omfatter Rederiet Tuna, omsatte i 2018/19 for knap 385 mio. kr. med et resultat efter skat på 17,4 mio. kr.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11