23948sdkhjf

Norden og Shipping Lab sammen om biofuelprojekt

Biomasse, der ikke kan anvendes i fødevareproduktion, skal i nyt partnerskab testes som bunker på Nordens skibe

Norden har via Shipping Lab indgået et partnerskab med Kvasir Technologies. En underafdeling af DTU med en patenteret teknologi til fremstilling af brændstof fra et ikke-spiseligt plantemateriale. Nærmere bestemt et restprodukt fra papirproduktion, der normalt brændes af som biomasse.

– Norden vil gerne skubbe shipping-industrien mod en renere fremtid. Hvis dette skal lykkes, er tests af alternative brændstoffer et godt sted at starte, siger Henrik Røjel, Fuel Efficiency and Decarbonisation Manager hos Norden, og uddyber:

– Samarbejdet med Kvasir hilses velkomment, både fordi det bidrager til vores mål om at være frontløber indenfor reducering af CO2-udledninger, men også fordi virksomheder, der tænker udenfor boksen, er en nødvendighed i processen med at finde fremtidens løsninger.

Ny metode

Kvasir Technologies fokuserer på at transformere den del af biomassen, der kaldes lignin, og bruge det i produktionen af brændstof. Biomasse kan omdannes til flydende brændstof på flere måder, men Kvasirs teknologi skiller sig ud, da de – modsat mange andre – er i stand til at omdanne lignin, og ikke bare cellulose, til flydende brændstof.

Ifølge Joachim Backmann Nielsen, adm. direktør hos Kvasir Technologies, så skal projektet illustrere den her type af biobrændstofs egnethed i shipping-branchen.
– Vi håber også, at projektet kan være med til at sætte yderligere skub i den teknologiske udvikling, siger han.

Ændringer skal ske nu

Nordens interesse i et samarbejde som dette sker ifølge rederiet på baggrund af virksomhedens stadigt voksende ønske om at gøre shipping-industrien mere bæredygtig. Det vil sige at finde bedre og grønnere alternativer til fossile brændstoffer.

Henrik Røjel forklarer, at Norden allerede har erfaring med at teste bæredygtige bunkertyper. I september 2018 udførte Norden således som de første en testsejlads med et stort oceangående skib, som udelukkende sejlede på CO2-neutralt brændstof, og det danske rederi vil gerne være frontløber på området.

Læs også: Rederierne vil have flere kvinder

– Vi vil gerne være frontløber i denne udviklingsfase og hjælpe med at indsamle viden, som forhåbentlig kan have en positiv indvirkning på udledningen af drivhusgasser og hjælpe industrien med at nå det ambitiøse mål for 2050, som er blevet sat af den Internationale Maritime Organisation.

– I vores arbejde for at blive en frontløber er Norden glad for at kunne hjælpe med at teste og udvikle biobrændstof på egne skibe, ligesom vi arbejder på at gøre CO2-neutralt brændstof til en standard på vores langtidsindbefragtede skibe, forklarer Henrik Røjel.

Fuld opbakning

En komplet test af Kvasirs brændstof vil blive gennemført på et af Nordens skibe mod slutningen af samarbejdet, der varer tre et halvt år, og hvor formålet er at blive klogere på egenskaberne i biobrændstof og bevise dets egnethed for fremtidig brug.

Norden vil løbende dele ud af sin viden om driften af skibe og de nødvendige egenskaber, brændstof skal have, hvis det skal være en valid og velfungerende løsning på længere sigt.

Samarbejdet mellem Norden og Kvasir er en del af Shipping Lab – et fælles initiativ inden for shippingindustrien, der har til opgave at udvikle danske kompetencer inden for bl.a. digitalisering og miljøvenlig teknologi.

Læs også: Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

Shipping Lab er støttet af Innovationsfonden, Den Danske Maritime Fond, Orients Fond og Lauritzen Fonden.

– Danmark bliver, med god grund, opfattet som en førende nation inden for shipping og udviklingen af grøn teknologi. Samarbejdet mellem Norden og Kvasir er et glimrende eksempel, som vi gerne vil bakke op om, siger Magnus Gary, projektdirektør hos Shipping Lab.

Fra Shipping Lab understreges det, at teknologien er særligt skalerbar, da uudnyttet biomasse, for eksempel landbrugsrester, kan omdannes direkte til et flydende brændstof i modsætning til konkurrerende teknologier, som baserer sig på omdannelsen af knappe resurser eller resurser med konkurrerende udnyttelse, f.eks. vegetabilske olier.

Dermed har projektet, udover en miljøvinkel, også en etisk vinkel.

Mere om: DTU | Norden | ShippingLab
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

DSV indgår milliardaftale med dansk gigantfirma

Marstal-rektor hopper direkte til Simac

Når Jeppe Carstensen i morgen afleverer nøglerne til Marstal Navigationsskole, bliver det for at starte i en ny funktion hos konkurrenten i Svendborg

Plus

Liberalt lodsmarked: Lille Portus Pilot skal lege med de store

En enkelt lodsvirksomhed har søgt, og fået, tilladelse til transitlodsning efter nye regler trådte i kraft ved årsskiftet - giganten DanPilot hilser konkurrence velkommen

Mærsk ramt af franske strejker

Tuco vil udvikle selvsejlende færge til sydfynsk ø

Nyhedsbrev

8.525 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

VIDEO: Se Hurtigrutens 'Nordnorge' lægge til i storm

Online Avis Arkiv

Esvagt vil levere reservedele med droner

Danpilot sikrer struktur med ny station i Spodsbjerg

Stor LNG-krydstogt-ordre til Wärtsilä

Plus

Skibsreder Sørensen skabte provinsens største coasterrederi

Det havde domicil i Svendborg og udviklede sig til Danmarks største coasterrederi. Læs historien om A.E. Sørensen. Her bringes første del

Nyt skandinavisk projekt skal sikre grønnere transportkæder

MARCOD er sammen med seks danske partnere med i EU-støttet projekt om grønnere transportkorridorer over Skagerrak, Kattegat og Øresund

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Næsten hver tiende kvinde i Søværnet oplever ifølge ny undersøgelse en kønskrænkende omgangstone eller kultur på arbejdspladsen. Uacceptabelt, lyder det fra chefen for Søværnskommandoen

Plus

"Styrmænd og lodser må ikke gå ned og drikke kaffe"

Et opråb fra et rederi til sine besætningsmedlemmer fortæller os om kaffens betydning for lodser og styrmænd i 1928. Dengang var der tilsyneladende en direkte sammenhæng mellem kaffe og forlis

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Plus

GALLERIET: Gamle lodsbåde blev til 'krigsskibe' og andre markante skift i 2019

Skibe ind - og skibe ud - af de danske registre i 2019

Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Plus 4

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Nyt brændstof indeholder mange sedimenter

Venstre skifter søfartsordfører

Rolners heavy-rederi overtager ni skibe fra konkurrent

Flåden i United Heavy Lift bliver udvidet til 26 skibe

Scanel får ny COO

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HighSpeed / Højhastighedskamera - Når det skal gå hurtigt

Siemens Sitrans Probe LU240

Stålspecialisten har leveret traverskran til maskinfabrik

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Succesfuld operation - nyre doneret til arbejdskollega

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Siemens Tip: Ny demo-applikation til OMAC

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Send til en kollega

0.156