23948sdkhjf

Norden og Shipping Lab sammen om biofuelprojekt

Biomasse, der ikke kan anvendes i fødevareproduktion, skal i nyt partnerskab testes som bunker på Nordens skibe

Norden har via Shipping Lab indgået et partnerskab med Kvasir Technologies. En underafdeling af DTU med en patenteret teknologi til fremstilling af brændstof fra et ikke-spiseligt plantemateriale. Nærmere bestemt et restprodukt fra papirproduktion, der normalt brændes af som biomasse.

– Norden vil gerne skubbe shipping-industrien mod en renere fremtid. Hvis dette skal lykkes, er tests af alternative brændstoffer et godt sted at starte, siger Henrik Røjel, Fuel Efficiency and Decarbonisation Manager hos Norden, og uddyber:

– Samarbejdet med Kvasir hilses velkomment, både fordi det bidrager til vores mål om at være frontløber indenfor reducering af CO2-udledninger, men også fordi virksomheder, der tænker udenfor boksen, er en nødvendighed i processen med at finde fremtidens løsninger.

Ny metode

Kvasir Technologies fokuserer på at transformere den del af biomassen, der kaldes lignin, og bruge det i produktionen af brændstof. Biomasse kan omdannes til flydende brændstof på flere måder, men Kvasirs teknologi skiller sig ud, da de – modsat mange andre – er i stand til at omdanne lignin, og ikke bare cellulose, til flydende brændstof.

Ifølge Joachim Backmann Nielsen, adm. direktør hos Kvasir Technologies, så skal projektet illustrere den her type af biobrændstofs egnethed i shipping-branchen.
– Vi håber også, at projektet kan være med til at sætte yderligere skub i den teknologiske udvikling, siger han.

Ændringer skal ske nu

Nordens interesse i et samarbejde som dette sker ifølge rederiet på baggrund af virksomhedens stadigt voksende ønske om at gøre shipping-industrien mere bæredygtig. Det vil sige at finde bedre og grønnere alternativer til fossile brændstoffer.

Henrik Røjel forklarer, at Norden allerede har erfaring med at teste bæredygtige bunkertyper. I september 2018 udførte Norden således som de første en testsejlads med et stort oceangående skib, som udelukkende sejlede på CO2-neutralt brændstof, og det danske rederi vil gerne være frontløber på området.

Læs også: Norden går sammen med amerikansk konkurrent

– Vi vil gerne være frontløber i denne udviklingsfase og hjælpe med at indsamle viden, som forhåbentlig kan have en positiv indvirkning på udledningen af drivhusgasser og hjælpe industrien med at nå det ambitiøse mål for 2050, som er blevet sat af den Internationale Maritime Organisation.

– I vores arbejde for at blive en frontløber er Norden glad for at kunne hjælpe med at teste og udvikle biobrændstof på egne skibe, ligesom vi arbejder på at gøre CO2-neutralt brændstof til en standard på vores langtidsindbefragtede skibe, forklarer Henrik Røjel.

Fuld opbakning

En komplet test af Kvasirs brændstof vil blive gennemført på et af Nordens skibe mod slutningen af samarbejdet, der varer tre et halvt år, og hvor formålet er at blive klogere på egenskaberne i biobrændstof og bevise dets egnethed for fremtidig brug.

Norden vil løbende dele ud af sin viden om driften af skibe og de nødvendige egenskaber, brændstof skal have, hvis det skal være en valid og velfungerende løsning på længere sigt.

Samarbejdet mellem Norden og Kvasir er en del af Shipping Lab – et fælles initiativ inden for shippingindustrien, der har til opgave at udvikle danske kompetencer inden for bl.a. digitalisering og miljøvenlig teknologi.

Læs også: Shippinglab går ind i brint-drevet sandsuger til Hvide Sande

Shipping Lab er støttet af Innovationsfonden, Den Danske Maritime Fond, Orients Fond og Lauritzen Fonden.

– Danmark bliver, med god grund, opfattet som en førende nation inden for shipping og udviklingen af grøn teknologi. Samarbejdet mellem Norden og Kvasir er et glimrende eksempel, som vi gerne vil bakke op om, siger Magnus Gary, projektdirektør hos Shipping Lab.

Fra Shipping Lab understreges det, at teknologien er særligt skalerbar, da uudnyttet biomasse, for eksempel landbrugsrester, kan omdannes direkte til et flydende brændstof i modsætning til konkurrerende teknologier, som baserer sig på omdannelsen af knappe resurser eller resurser med konkurrerende udnyttelse, f.eks. vegetabilske olier.

Dermed har projektet, udover en miljøvinkel, også en etisk vinkel.

Mere om: DTU | Norden | ShippingLab
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Galleri: Her er skrot-skibet, der ikke skulle have været skrottet

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Ni kidnappet fra BW-fartøj ved Nigeria

Nyhedsbrev

8.590 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

E-Fuels og PtX
Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Online Avis Arkiv

Maritime leverandører kigger langt efter ordrer

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Gratis færger skaber lange køer flere steder i landet

Øboer må blive på fastlandet, fordi færger er fyldt op af turister, skriver TV2 Øst

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Ærøfærgerne blæst bagover af gratis bookinger

Damen-værft ramt af corona-udbrud

Grenaa Havn i ny udvidelse

DFDS lukker rejsebureau i Litauen

Lempet seksdages regel kommer danske rederier tilgode

J. Lauritzen bliver delt op i to og finder nye topchefer

Mads P. Zacho bliver ikke en del af ledelsen i de to nye selvstændige rederier, Lauritzen Kosan og Lauritzen Bulkers

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

Nu er overfarten med cykel gratis på 53 danske færgeruter

Torben Østergaard-Nielsen ville gerne undvære olien

Plus

"Når man arbejder på et skib i fem måneder, får man virkelig lært noget"

23-årige Andy Cecil Brink Jensen er dækskadet hos Mærsk og uddanner sig til skibsfører på Simac i Svendborg

Plus

Sejlede verden rundt med Nordkaperen og rekrutterer nu nye Maersk-kadetter

Christina Stephanie Andersson står i dag for rekruttering af nye Maersk-kadetter i Svendborg. Hun er selv styrmand og har lånt Nordkaperen i 2,5 år

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Spidex kobling

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

Lemvigh-Müller kåret som Eliteleverandør for andet år i træk

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Formstøbte gummikomponenter i topkvalitet

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Tag imod input udefra

Carsten Holm A/S er der for dig hele sommeren

Sommerferien nærmer sig!

Carl Stahl A/S ønsker alle en god sommer

Lagersalg - gør en god handel

AM modular magnetventil blok fra KH-Technic ApS

Ændrede åbningstider i sommeren...

ISO 9001 Inspirationsseminar

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Forbo: Ny organisation har øget bæredygtighed

Send til en kollega

0.171