23948sdkhjf

Norden og Shipping Lab sammen om biofuelprojekt

Biomasse, der ikke kan anvendes i fødevareproduktion, skal i nyt partnerskab testes som bunker på Nordens skibe

Norden har via Shipping Lab indgået et partnerskab med Kvasir Technologies. En underafdeling af DTU med en patenteret teknologi til fremstilling af brændstof fra et ikke-spiseligt plantemateriale. Nærmere bestemt et restprodukt fra papirproduktion, der normalt brændes af som biomasse.

– Norden vil gerne skubbe shipping-industrien mod en renere fremtid. Hvis dette skal lykkes, er tests af alternative brændstoffer et godt sted at starte, siger Henrik Røjel, Fuel Efficiency and Decarbonisation Manager hos Norden, og uddyber:

– Samarbejdet med Kvasir hilses velkomment, både fordi det bidrager til vores mål om at være frontløber indenfor reducering af CO2-udledninger, men også fordi virksomheder, der tænker udenfor boksen, er en nødvendighed i processen med at finde fremtidens løsninger.

Ny metode

Kvasir Technologies fokuserer på at transformere den del af biomassen, der kaldes lignin, og bruge det i produktionen af brændstof. Biomasse kan omdannes til flydende brændstof på flere måder, men Kvasirs teknologi skiller sig ud, da de – modsat mange andre – er i stand til at omdanne lignin, og ikke bare cellulose, til flydende brændstof.

Ifølge Joachim Backmann Nielsen, adm. direktør hos Kvasir Technologies, så skal projektet illustrere den her type af biobrændstofs egnethed i shipping-branchen.
– Vi håber også, at projektet kan være med til at sætte yderligere skub i den teknologiske udvikling, siger han.

Ændringer skal ske nu

Nordens interesse i et samarbejde som dette sker ifølge rederiet på baggrund af virksomhedens stadigt voksende ønske om at gøre shipping-industrien mere bæredygtig. Det vil sige at finde bedre og grønnere alternativer til fossile brændstoffer.

Henrik Røjel forklarer, at Norden allerede har erfaring med at teste bæredygtige bunkertyper. I september 2018 udførte Norden således som de første en testsejlads med et stort oceangående skib, som udelukkende sejlede på CO2-neutralt brændstof, og det danske rederi vil gerne være frontløber på området.

– Vi vil gerne være frontløber i denne udviklingsfase og hjælpe med at indsamle viden, som forhåbentlig kan have en positiv indvirkning på udledningen af drivhusgasser og hjælpe industrien med at nå det ambitiøse mål for 2050, som er blevet sat af den Internationale Maritime Organisation.

– I vores arbejde for at blive en frontløber er Norden glad for at kunne hjælpe med at teste og udvikle biobrændstof på egne skibe, ligesom vi arbejder på at gøre CO2-neutralt brændstof til en standard på vores langtidsindbefragtede skibe, forklarer Henrik Røjel.

Fuld opbakning

En komplet test af Kvasirs brændstof vil blive gennemført på et af Nordens skibe mod slutningen af samarbejdet, der varer tre et halvt år, og hvor formålet er at blive klogere på egenskaberne i biobrændstof og bevise dets egnethed for fremtidig brug.

Norden vil løbende dele ud af sin viden om driften af skibe og de nødvendige egenskaber, brændstof skal have, hvis det skal være en valid og velfungerende løsning på længere sigt.

Samarbejdet mellem Norden og Kvasir er en del af Shipping Lab – et fælles initiativ inden for shippingindustrien, der har til opgave at udvikle danske kompetencer inden for bl.a. digitalisering og miljøvenlig teknologi.

Shipping Lab er støttet af Innovationsfonden, Den Danske Maritime Fond, Orients Fond og Lauritzen Fonden.

– Danmark bliver, med god grund, opfattet som en førende nation inden for shipping og udviklingen af grøn teknologi. Samarbejdet mellem Norden og Kvasir er et glimrende eksempel, som vi gerne vil bakke op om, siger Magnus Gary, projektdirektør hos Shipping Lab.

Fra Shipping Lab understreges det, at teknologien er særligt skalerbar, da uudnyttet biomasse, for eksempel landbrugsrester, kan omdannes direkte til et flydende brændstof i modsætning til konkurrerende teknologier, som baserer sig på omdannelsen af knappe resurser eller resurser med konkurrerende udnyttelse, f.eks. vegetabilske olier.

Dermed har projektet, udover en miljøvinkel, også en etisk vinkel.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.109