GALLERIET: På dokbesøg med ’Adriatic Gas’
Gastankskibet har netop gennemgået sin første femårs-inspektion hos Fayard på Fyn. Tag med Søfart på rundtur i fartøjet
Fra Panama-flag til DIS
34 certifikater
Læs også:SE BILLEDERNE: Krigsskibe på parade i København
FAKTA om 'Adriatic Gas'
’Adriatic Gas’ ligger skinnende rød og nymalet i dokken på Fayard-værftet i Munkebo på Fyn. Det store gastankskib har netop gennemgået sit første store, obligatoriske ’Special Survey’, siden fartøjet løb af stablen fra et koreansk værft for snart fem år siden. Nu fyldes der atter vand i dokken, for inspektionen, som har varet et par uger, er ved at være overstået. Snart sætter skibet og dets 20 mand store besætning kursen mod Rotterdam og dernæst Kina. Søfart er sammen med en gruppe branchefolk på initiativ af Maritime Development Center (MDC) inviteret om bord på ’Adriatic Gas’. Skibet tilhører Ultragas, et dansk baseret datterselskab i den chilenske rederigruppe Ultranav. ’Adriatic Gas’ er en såkaldt semi-refrigerated LPG-tanker med en kapacitet på ca. 22.000 kubikmeter. Skibet kan sejle med flydende gas ved temperaturer ned til minus 48 grader, fortæller Michael Petersen, teknisk chef hos Ultraship, mens han viser rundt på fartøjet. Oprindelig blev ’Adriatic Gas’ leveret under Panama-flag, men skiftede med det samme til Dannebrog, og i den forbindelse skulle der bl.a. installeres en rygekabine på skibet. Ellers er rygning selvsagt strengt forbudt på skibet. Det er normalt heller ikke tilladt at medbringe mobiltelefoner eller anden ikke-eksplosionssikker elektronik uden for opholdsrummene af hensyn til brandfaren. Skibet har netop fået installeret et nyt røgrensesystem, en scrubber, i løbet af dokbesøget. Løsningen - en såkaldt open loop scrubber - blev valgt af rederiet for at leve op til IMO’s kommende svovlkrav, der træder i kraft ved årsskiftet. I løbet af dokningen skal skibet gennemgå en lang række vedligeholdelsesopgaver. Udvendigt gælder det foruden maling og tjek af skroget eksempelvis propel, ror, anker og ankerkæder samt øvrige skibsdele, som normalt befinder sig under havoverfladen. Derudover gennemgås og inspiceres alt andet udstyr på skibet lige fra maskin- og lastrum til ballasttanke, gangveje, nødstrøm og brandslukningsudstyr. Med om bord under besøget på ’Adriatic Gas’ er også Rikke Gagatek Bevilacquas, senior marineinspektør hos klasseselskabet Lloyd’s Register, som forestår inspektionen. Hun fortæller, at Lloyd’s har udstedt 34 certifikater for skibet, hvoraf mange skal fornys eller forlænges i forbindelse med dokningen. Certifikater skal stadig udstedes i papirform, men ifølge Rikke Gagatek Bevilacquas er Lloyd’s Register i gang med at teste digitale certifikater på skibe under Panama-flag. Skibe der som ’Adriatic Gas’ sejler under DIS må dog vente lidt endnu med digitaliseringen. Gastankskib bygget 2015 på værftet STX Korea. IMO/LR nr. 9662021 Kommerciel/teknisk manager: Ultragas/UltraShip Flag: DIS Længde: 159,83 m Bredde: 26,6 m Bruttoton: 20.151 t Dødvægt: 24.163 t Kapacitet: 22.000 kubikmeter Har fire tanke om bord til transport af produkter som propan, butan, propen eller ammoniak.