23948sdkhjf

Her er verdens stærkeste reachstacker

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Der skal flere maskinmuskler og bedre it-systemer til at håndtere stadig større vindmølledele. Det ved logistikkæmpen Blue Water i Esbjerg, der fokuserer på innovation for at forny sit koncept

Når logistikkæmpen Blue Water i Esbjerg har succes med at drive en bredt favnende virksomhed med enorme transportopgaver, der skifter fra år til år, skyldes det blandt andet innovation og investeringer.

Det fastslår Jacob Kjærgaard, Regional Director Europe i Blue Waters energidivision.

- Vindmøllebranchen er en ’niche’, hvor man skal være investeringsparat og kende sine styrker, og hvor det ofte gælder om at holde fast for ikke at blive blæst omkuld. Vi har været involveret i vindmølleindustrien siden 90’erne, og vi har i dag opnået en stærk position i både on- og offshore segmentet, siger han.

Særligt inden for projekttransporter kommer tingene i ryk. Der er måneder med masser af aktivitet og måneder med stilstand.

Udviklinger sker pludseligt. Det stiller krav til underleverandører som Blue Water, der må være parat til at investere for at følge med.

- Sådan er offshore vind-branchen, hele tiden i konstant udvikling, derfor skal vi være agile, det vil sige lette og hurtige til at forandre og udvikle os, siger Jacob Kjærgaard.

Innovation med eget it-system
Det er ikke gratis at følge med udviklingen. Der skal investeres og effektiviseres. I de senere år har Blue Water haft fokus på at forny og forbedre sit egenudviklede it-system Compass Wind.

Læs også: Kurt Skov giver Blue Water-aktier videre til datter

Jacob Kjærgaard fremhæver det som et omdrejningspunkt, der skaber merværdi for kunderne i hele logistikflowet.

- Innovation med hjælp af it er et nøgleelement i vores forretning. Det er her, vi skaber overblikket og forenkler kommunikationen, og her, at gennemsigtigheden er til stede, siger han.

Systemet tilbyder et samlet overblik, hvor der kan indlægges store mænger viden, som medarbejderne og kunderne kan trække på og lære af.

- På den måde kan vi forbedre kvaliteten i alle faser fra transport til opbevaring, og fra håndtering til lastning. Vi får stærk feedback, og vi har hele tiden fakta foran os. Det betyder rigtig meget for både os og kunderne, forklarer Jacob Kjærgaard.

Verdens stærkeste ’reachstacker’
Der bliver ikke kun investeret i it for at skabe bedre og mere effektiv service. Der skal også flere muskler til at håndtere de stadig større dele til vindmøller.

Tidligere i år tog Blue Water således verdens største ’reachstacker’ i brug på havnen i Esbjerg. Det er en slags truck på store hjul med en meget stærk løftearm, der kan løfte 152 ton.

Læs også: Blue Water og Fowlco Ltd. indleder samarbejde

Som et alternativ til kraner skal den nye reachstacker hjælpe med de tunge løft af vindmølletårne, naceller, rammer og konstruktioner i samspil med Blue Waters øvrige heavy duty-maskiner.

- Vi kan for eksempel løfte emner op til 250 ton med verdens største reachstacker i den ene ende og en af vores 100-ton reachstackere i den anden ende – eller køre med ekstremt tunge emner hængende på krogen. Den slags gearer os til fremtidens transportopgaver, hed det i nyhed fra Blue Water, da den blev lanceret.

Den nye reachstacker er udviklet af leverandøren N.C. Nielsen og Blue Water. Blandt de tekniske udfordringer var – foruden de stadigt større og tungere vindmølledele – jordens bæreevne på oplagringspladsen, nye typer løftegrej og ønsket om at krogen kunne nå helt ned til jorden.

- Det er et godt eksempel på, at vi løbende skal udvikle nyt udstyr, der kan håndtere de udfordringer, der følger med, når vindmøllekomponenter bliver tungere og større, siger Jacob Kjærgaard.

Fortrinsvis egne medarbejdere

Blue Water-koncernen beskæftiger over 1600 ansatte på sine mere end 60 kontorer over hele verden. Det er en del af strategien af udføre mange opgaver selv.

- Vi udvikler vores medarbejderes kompetencer, for eksempel gennem vores Blue Water Academy. Vi bruger ressourcer på at udvikle specialister i f.eks. havneoperation, men også på vores ledere. Det giver god mening, fordi vi dermed selv kan udvikle og vedligeholde de kompetencer, der er behov for. Men vi har samtidig en lang række vigtige samarbejdspartnere, som vi bruger til at løse de forskellige opgaver rundt om i verden, siger Jacob Kjærgaard.

Faktaboks:
Lige nu gang i logistik for 183 vindmøller

Tidligere på året offentliggjorde Blue Water en større kontrakt for Siemens og hele dette år har Blue Water været i sving med at håndtere fire projekter for Siemens Gamesa Offshore. De fire projekter, der samlet består af 183 vindmøller, lastes af Blue Water ud fra Esbjerg Havn, hvor afskibningen sker på installationsskibe. Opgaverne for Siemens, som fortsætter ind i 2020, omfatter tre i Nordsøen, Hohe See, Albatros, Borssele samt et projekt på den amerikanske østkyst, Coastal Virginia. Udover selve lastningen af mølle-komponenterne står Blue Water også for fremføring og klargøring af komponenterne i forbindelse med afskibningen.


Faktaboks:
Blue Water – familieejet transport i 40 år

Den familieejede Blue Water-koncern havde i 2018 er omsætning på
knap, 5,6 mia. kroner. Det var efter en vækst fra 2017 på 373 mio. kroner. I samme periode stig antallet af medarbejdere fra 1575 til 1608, og resultatet før skat endte på 10 mio. kroner efter et underskud på knap 92 mio. kroner året før. Blue Water har hovedsæde i Esbjerg og 60 kontorer over hele verden. Forretningsaktiviteterne er transport og logistik af forbrugsvarer, fødevarer, industrigods samt store projekttransporter. Blue Water Shipping blev stiftet i 1972 af blandt andre Kurt Skov, som i dag er formand for bestyrelsen.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Styrelse giver grønt lys til afslutning af Nord Stream

Energistyrelsen giver selskab bag russisk gasledning til Tyskland lov til at anvende fartøjer med ankre

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Nyhedsbrev

8.592 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Online Avis Arkiv
Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Ny kæmpekatamaran øger søkrigen på Skagerrak

Fjord Line har solgt katamaranen HSC Fjord Cat efter 16 års tjeneste og indsætter en ny på ruten Hirtshals-Kristiansand

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Mærsk køber svensk logistikselskab for milliardbeløb

A.P. Møller-Maersk har købt den svenske logistikvirksomhed KGH Customs Services, oplyser selskabet

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Galleri: Her er skrot-skibet, der ikke skulle have været skrottet

Maritime leverandører kigger langt efter ordrer

Ni kidnappet fra BW-fartøj ved Nigeria

E-Fuels og PtX
Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Gratis færger skaber lange køer flere steder i landet

Øboer må blive på fastlandet, fordi færger er fyldt op af turister, skriver TV2 Øst

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

Plus

Sejlede verden rundt med Nordkaperen og rekrutterer nu nye Maersk-kadetter

Christina Stephanie Andersson står i dag for rekruttering af nye Maersk-kadetter i Svendborg. Hun er selv styrmand og har lånt Nordkaperen i 2,5 år

Plus

"Når man arbejder på et skib i fem måneder, får man virkelig lært noget"

23-årige Andy Cecil Brink Jensen er dækskadet hos Mærsk og uddanner sig til skibsfører på Simac i Svendborg

Plus

Danpilot mærker presset fra nye konkurrenter

Lodserivirksomheden Danpilot har allerede kunnet mærke liberaliseringen af lodsloven. Den adm. direktør ser både fordele og ulemper ved udviklingen

Grenaa Havn i ny udvidelse

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Sommerferie – men vi holder åbent

Busch Vakuumteknik Ønsker god sommerferie

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Spidex kobling

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

Lemvigh-Müller kåret som Eliteleverandør for andet år i træk

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Formstøbte gummikomponenter i topkvalitet

Send til en kollega

0.187