23948sdkhjf

Her er verdens stærkeste reachstacker

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Der skal flere maskinmuskler og bedre it-systemer til at håndtere stadig større vindmølledele. Det ved logistikkæmpen Blue Water i Esbjerg, der fokuserer på innovation for at forny sit koncept

Når logistikkæmpen Blue Water i Esbjerg har succes med at drive en bredt favnende virksomhed med enorme transportopgaver, der skifter fra år til år, skyldes det blandt andet innovation og investeringer.

Det fastslår Jacob Kjærgaard, Regional Director Europe i Blue Waters energidivision.

- Vindmøllebranchen er en ’niche’, hvor man skal være investeringsparat og kende sine styrker, og hvor det ofte gælder om at holde fast for ikke at blive blæst omkuld. Vi har været involveret i vindmølleindustrien siden 90’erne, og vi har i dag opnået en stærk position i både on- og offshore segmentet, siger han.

Særligt inden for projekttransporter kommer tingene i ryk. Der er måneder med masser af aktivitet og måneder med stilstand.

Udviklinger sker pludseligt. Det stiller krav til underleverandører som Blue Water, der må være parat til at investere for at følge med.

- Sådan er offshore vind-branchen, hele tiden i konstant udvikling, derfor skal vi være agile, det vil sige lette og hurtige til at forandre og udvikle os, siger Jacob Kjærgaard.

Innovation med eget it-system
Det er ikke gratis at følge med udviklingen. Der skal investeres og effektiviseres. I de senere år har Blue Water haft fokus på at forny og forbedre sit egenudviklede it-system Compass Wind.

Læs også: Kurt Skov giver Blue Water-aktier videre til datter

Jacob Kjærgaard fremhæver det som et omdrejningspunkt, der skaber merværdi for kunderne i hele logistikflowet.

- Innovation med hjælp af it er et nøgleelement i vores forretning. Det er her, vi skaber overblikket og forenkler kommunikationen, og her, at gennemsigtigheden er til stede, siger han.

Systemet tilbyder et samlet overblik, hvor der kan indlægges store mænger viden, som medarbejderne og kunderne kan trække på og lære af.

- På den måde kan vi forbedre kvaliteten i alle faser fra transport til opbevaring, og fra håndtering til lastning. Vi får stærk feedback, og vi har hele tiden fakta foran os. Det betyder rigtig meget for både os og kunderne, forklarer Jacob Kjærgaard.

Verdens stærkeste ’reachstacker’
Der bliver ikke kun investeret i it for at skabe bedre og mere effektiv service. Der skal også flere muskler til at håndtere de stadig større dele til vindmøller.

Tidligere i år tog Blue Water således verdens største ’reachstacker’ i brug på havnen i Esbjerg. Det er en slags truck på store hjul med en meget stærk løftearm, der kan løfte 152 ton.

Læs også: Blue Water og Fowlco Ltd. indleder samarbejde

Som et alternativ til kraner skal den nye reachstacker hjælpe med de tunge løft af vindmølletårne, naceller, rammer og konstruktioner i samspil med Blue Waters øvrige heavy duty-maskiner.

- Vi kan for eksempel løfte emner op til 250 ton med verdens største reachstacker i den ene ende og en af vores 100-ton reachstackere i den anden ende – eller køre med ekstremt tunge emner hængende på krogen. Den slags gearer os til fremtidens transportopgaver, hed det i nyhed fra Blue Water, da den blev lanceret.

Den nye reachstacker er udviklet af leverandøren N.C. Nielsen og Blue Water. Blandt de tekniske udfordringer var – foruden de stadigt større og tungere vindmølledele – jordens bæreevne på oplagringspladsen, nye typer løftegrej og ønsket om at krogen kunne nå helt ned til jorden.

- Det er et godt eksempel på, at vi løbende skal udvikle nyt udstyr, der kan håndtere de udfordringer, der følger med, når vindmøllekomponenter bliver tungere og større, siger Jacob Kjærgaard.

Fortrinsvis egne medarbejdere

Blue Water-koncernen beskæftiger over 1600 ansatte på sine mere end 60 kontorer over hele verden. Det er en del af strategien af udføre mange opgaver selv.

- Vi udvikler vores medarbejderes kompetencer, for eksempel gennem vores Blue Water Academy. Vi bruger ressourcer på at udvikle specialister i f.eks. havneoperation, men også på vores ledere. Det giver god mening, fordi vi dermed selv kan udvikle og vedligeholde de kompetencer, der er behov for. Men vi har samtidig en lang række vigtige samarbejdspartnere, som vi bruger til at løse de forskellige opgaver rundt om i verden, siger Jacob Kjærgaard.

Faktaboks:
Lige nu gang i logistik for 183 vindmøller

Tidligere på året offentliggjorde Blue Water en større kontrakt for Siemens og hele dette år har Blue Water været i sving med at håndtere fire projekter for Siemens Gamesa Offshore. De fire projekter, der samlet består af 183 vindmøller, lastes af Blue Water ud fra Esbjerg Havn, hvor afskibningen sker på installationsskibe. Opgaverne for Siemens, som fortsætter ind i 2020, omfatter tre i Nordsøen, Hohe See, Albatros, Borssele samt et projekt på den amerikanske østkyst, Coastal Virginia. Udover selve lastningen af mølle-komponenterne står Blue Water også for fremføring og klargøring af komponenterne i forbindelse med afskibningen.


Faktaboks:
Blue Water – familieejet transport i 40 år

Den familieejede Blue Water-koncern havde i 2018 er omsætning på
knap, 5,6 mia. kroner. Det var efter en vækst fra 2017 på 373 mio. kroner. I samme periode stig antallet af medarbejdere fra 1575 til 1608, og resultatet før skat endte på 10 mio. kroner efter et underskud på knap 92 mio. kroner året før. Blue Water har hovedsæde i Esbjerg og 60 kontorer over hele verden. Forretningsaktiviteterne er transport og logistik af forbrugsvarer, fødevarer, industrigods samt store projekttransporter. Blue Water Shipping blev stiftet i 1972 af blandt andre Kurt Skov, som i dag er formand for bestyrelsen.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Kontrakten er underskrevet på Sif og Frigg

Faaborg Værft har alle nødvendige tilladelser, forsikrer Miljøstyrelsen

Plus

Blue Future
Danske Rederier: Vigtigt at rekruttere og fastholde flere kvinder i søfartsbranchen

For organisationen Danske Rederier er det positivt, at flere kvinder søger ind på de maritime uddannelser på Simac. Og der er brug for øget fokus på kvinder i branchen, mener organisationen

Plus

Blue Future
Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Eimskip-nybygningen 'Dettifoss' havde sin første tur fredag

Plus

Blue Future
Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

1

Dansk handelsflåde holder sin femteplads

Den danske handelsflåde holder sin femteplads på verdensplan og den samlede tonnage, som danske rederier har opereret med, er på samme niveau som for et år siden

Nyhedsbrev

8.596 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Søredning får flere opkald end normalt

Online Avis Arkiv

Kæmpe interesse for danske gratis-færger

83.000 gående og cyklister har i løbet af de I løbet af de første fem dage i juli benyttet sig af muligheden for at sejle gratis i Danmark. Det viser en foreløbig opgørelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

21 personer kvæstet under eksplosion på amerikansk krigsskib

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Passagertal i danske færger fordoblet

Sommergæster er vilde med gratis færger

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Stabil udvikling på Kolding Havn i første halvår

Med syv pct. større godsmængde i første halvår lægger Kolding Havn godt fra land i 2020. Det er vækst i byggebranchen og fortsat levering til landbruget, som især bidrager til resultatet

Atomdrevet russisk ubåd passerede Storebælt torsdag

En russisk ubåd fra Oscar-klassen, der har kapacitet til atomvåben, befinder sig fredag i Østersøen

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Består din virksomhed af bodybuildere til løft af tønder?

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Markant kapacitets udvidelse hos Grumsen Equipment i Esbjerg

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Send til en kollega

0.189