23948sdkhjf

Store vidtforgrenede globale ØK sang svanesang i halvfemserne

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

Begyndelsen på enden for ØK var containeriseringen, hvor selskabet blev agterudsejlet af Mærsk. Sidste skib blev solgt i 1998, men navnet ØK levede frem til 2015. Tredje og sidste del af ØK’s historie

ØK ekspanderede voldsomt i 1970’erne, og under Mogens Pagh var det en vidtforgrenet kolos, som var beskæftiget med det hele overalt. ØK bestod af cirka 200 selskaber inden for industri, service, agenturer, skibsfart, plantager, handel, landbrug og kødkonserves på seks kontinenter.

Der var kun lidt synergi mellem selskaberne, og Kompagniets aktiviteter var vanskelige at overskue. Da verden blev ramt af oliekrisen i 1973, blev ØK’s finansielle situation forværret. Bunkerpriserne steg til det firedobbelte, hvilket især kunne mærkes på de tørstige containerskibe.

Containerfarten var meget kapitalkrævende og kostede ØK dyrt, hvilket gjorde at der ikke var penge til den store ekspansion, som fandt sted i andre aktiviteter.

Investeringerne var finansieret af banklån og aktieudvidelser, og gælden voksede voldsomt. ØK’s styrke havde været i udviklingslandene, hvor deres lokalekspertise kunne udnyttes. ØK var f.eks. det eneste vestlige selskab repræsenteret i Kina under Mao-styret.

Et dyrt eventyr

Imidlertid blev flere kolonier selvstændige, og verden blev mere og mere globaliseret, hvor udviklingen inden for IT gjorde ØK’s kompetencer mindre attraktive. Dette omfattede også agenturvirksomhed, hvor de producerende virksomheder til en stor udstrækning efterhånden selv kunne stå for salget i udviklingslandene. Men den største pind til ØK’s ligkiste blev skibsfarten.

ØK blev med ’Falstria’ det første danske rederi, som i 1971 gik ind i containerfarten. Det er en kapital-intensiv forretning med investering i skibe, containers, havne og infrastruktur - en investering, som ØK reelt ikke havde råd til.

Det blev til otte containerskibe inklusive den berømte ’Selandia’ som var verdens hurtigste containerskib. Skibet slog verdensrekord, da den foretog en jordomrejse syd om Afrika på 40 sejldage, hvor dårligt vejr dog beskadigede skibets stævn med tre måneders dyrt dokophold på B&W til følge.

Scandutch og Ben-Line

I Scandutch, som drev containerfart mellem Europa og Østen, var der problemer med samarbejdet mellem Nedlloyd og ØK, hvorfor ØK trak sig ud i 1991. Dette skete samtidig med at Mærsk og Evergreen var i gang med en voldsom ekspansion i Østen farten.

ØK stod efter bruddet med Scandutch svagt med for få skibe, og indledte derfor et samarbejde med Ben-Line, Skotland i 1991. Ben-Line bidrog med tre skibe, men manglede som ØK den nødvendige finansielle styrke til at drive containerfart, hvorfor ØK i 1992 nødtvungent måtte overtage de tre Ben-Line skibe.

I 1990 fik ØK desuden tilført to dyre skibe, nemlig ’Arosia’ og ’Alsia’ fra Japan, og i 1993 var ØK så økonomisk presset, at de måtte sælge containerafdelingen til ærkerivalen Mærsk. ’Selandia’ og ’Jutlandia’ blev dog solgt til US Navy.

Tvivlsomme LRV’ere

Nakskov skibsværft var i midten af 1970’erne ved at løbe ud af ordrer. For at redde værftet besluttede ØK at få bygget fem såkaldte Liner Replacement Vessels (LRV) i Nakskov, kombineret med to fra Japan.

Det var meget dyre skibe som var hverken fugl eller fisk. De kunne det hele - laste bulkcargo, stykgods og containere, men at bruge skibene til bulklast, var som at laste grise i en Rolls-Royce, og stykgods blev fremover sejlet i containere.

Skibene kunne laste sølle 850 TEU-containere, og gik i fint vejr 16 knob, men med svagt maskineri kun 12-13 knob i dårligt vejr. De blev sat ind i Trans-Pacific farten med containers fra USA’s vestkyst til Østen og retur, men kunne ikke matche de rigtige celle-containerskibe med større kapacitet og hurtigere fart.

I forvejen var et væld af amerikanske og japanske rederier beskæftiget i Trans-Pacific farten. Trans-Panik som det blev kaldt, blev en dødssejler fra starten, og et eventyr der kostede ØK 1,5-2,0 mia. kroner. Trans-Pacific blev først lukket i 1992 til trods for adskillige røde advarselslamper gennem årene. LRV’erne var semi-containerskibe, og var som type også var ejet af Ove Skou, Dannebrog og Mærsk uden at blive nogen succes.

Nedturen accelererer

ØK var i 1970-1990’erne aktive inden for tank og bulk med en rimelig stor flåde. ØK’s sidste skib blev bulkcarrieren ’Selandia’ som blev solgt 1998, hvor rederiet dermed ophørte med at eksistere. Således blev ’Selandia’ navnet brugt til det første og sidste motorskib i ØK’s flåde.

Da Henning Sparsø i 1980 afløste Mogens Pagh, overtog han en kompleks og forgældet virksomhed, og ØK var usolid som aldrig før. Kompagniet forsatte med at sprede sig, men solgte også ud af kronjuvelerne for at redde regnskaberne.

Et køb af et tidligere kommunistisk slagteri i Østtyskland, samt investering i et nyt dyrt kontor på Midtermolen hjalp heller ikke på situationen. Dette kombineret med svære tab på skibsfarten blev begyndelsen på enden for ØK.

I 1992 overtog Michael Fiorini ledelsen i ØK, og i 1998, blev ØK’s hovedkontor flyttet til Singapore, for at koncentrere sig om Asien-aktiviteterne. Imidlertid kom Asien-krisen i 1997, hvilket var medvirkende til, at der i ØK startede en afviklingsfase.

Enden blev at ØK-navnet ophørte med at eksistere i 2015, hvor den sidste rest af Kompagniet, nemlig Santa Fe’s flytteforretning fortsatte under eget navn i London. Det utænkelige var sket - nemlig at et så stort og engang Danmarks erhvervs-stolthed nu er fortid.

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Kontrakten er underskrevet på Sif og Frigg

Faaborg Værft har alle nødvendige tilladelser, forsikrer Miljøstyrelsen

Plus

Blue Future
Danske Rederier: Vigtigt at rekruttere og fastholde flere kvinder i søfartsbranchen

For organisationen Danske Rederier er det positivt, at flere kvinder søger ind på de maritime uddannelser på Simac. Og der er brug for øget fokus på kvinder i branchen, mener organisationen

Plus

Eimskip-nybygningen 'Dettifoss' havde sin første tur fredag

1

Dansk handelsflåde holder sin femteplads

Den danske handelsflåde holder sin femteplads på verdensplan og den samlede tonnage, som danske rederier har opereret med, er på samme niveau som for et år siden

Plus

Blue Future
Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Blue Future
Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Nyhedsbrev

8.596 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Søredning får flere opkald end normalt

Online Avis Arkiv

Kæmpe interesse for danske gratis-færger

83.000 gående og cyklister har i løbet af de I løbet af de første fem dage i juli benyttet sig af muligheden for at sejle gratis i Danmark. Det viser en foreløbig opgørelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

21 personer kvæstet under eksplosion på amerikansk krigsskib

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Passagertal i danske færger fordoblet

Sommergæster er vilde med gratis færger

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Atomdrevet russisk ubåd passerede Storebælt torsdag

En russisk ubåd fra Oscar-klassen, der har kapacitet til atomvåben, befinder sig fredag i Østersøen

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Stabil udvikling på Kolding Havn i første halvår

Med syv pct. større godsmængde i første halvår lægger Kolding Havn godt fra land i 2020. Det er vækst i byggebranchen og fortsat levering til landbruget, som især bidrager til resultatet

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Gigantfærge sat i produktion

Byggeriet af Molslinjens største hurtigfærge nogensinde er nu begyndt hos Austal Philippines

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Markant kapacitets udvidelse hos Grumsen Equipment i Esbjerg

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Send til en kollega

0.203