23948sdkhjf

Store vidtforgrenede globale ØK sang svanesang i halvfemserne

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

Begyndelsen på enden for ØK var containeriseringen, hvor selskabet blev agterudsejlet af Mærsk. Sidste skib blev solgt i 1998, men navnet ØK levede frem til 2015. Tredje og sidste del af ØK’s historie

ØK ekspanderede voldsomt i 1970’erne, og under Mogens Pagh var det en vidtforgrenet kolos, som var beskæftiget med det hele overalt. ØK bestod af cirka 200 selskaber inden for industri, service, agenturer, skibsfart, plantager, handel, landbrug og kødkonserves på seks kontinenter.

Der var kun lidt synergi mellem selskaberne, og Kompagniets aktiviteter var vanskelige at overskue. Da verden blev ramt af oliekrisen i 1973, blev ØK’s finansielle situation forværret. Bunkerpriserne steg til det firedobbelte, hvilket især kunne mærkes på de tørstige containerskibe.

Containerfarten var meget kapitalkrævende og kostede ØK dyrt, hvilket gjorde at der ikke var penge til den store ekspansion, som fandt sted i andre aktiviteter.

Investeringerne var finansieret af banklån og aktieudvidelser, og gælden voksede voldsomt. ØK’s styrke havde været i udviklingslandene, hvor deres lokalekspertise kunne udnyttes. ØK var f.eks. det eneste vestlige selskab repræsenteret i Kina under Mao-styret.

Et dyrt eventyr

Imidlertid blev flere kolonier selvstændige, og verden blev mere og mere globaliseret, hvor udviklingen inden for IT gjorde ØK’s kompetencer mindre attraktive. Dette omfattede også agenturvirksomhed, hvor de producerende virksomheder til en stor udstrækning efterhånden selv kunne stå for salget i udviklingslandene. Men den største pind til ØK’s ligkiste blev skibsfarten.

ØK blev med ’Falstria’ det første danske rederi, som i 1971 gik ind i containerfarten. Det er en kapital-intensiv forretning med investering i skibe, containers, havne og infrastruktur - en investering, som ØK reelt ikke havde råd til.

Det blev til otte containerskibe inklusive den berømte ’Selandia’ som var verdens hurtigste containerskib. Skibet slog verdensrekord, da den foretog en jordomrejse syd om Afrika på 40 sejldage, hvor dårligt vejr dog beskadigede skibets stævn med tre måneders dyrt dokophold på B&W til følge.

Scandutch og Ben-Line

I Scandutch, som drev containerfart mellem Europa og Østen, var der problemer med samarbejdet mellem Nedlloyd og ØK, hvorfor ØK trak sig ud i 1991. Dette skete samtidig med at Mærsk og Evergreen var i gang med en voldsom ekspansion i Østen farten.

ØK stod efter bruddet med Scandutch svagt med for få skibe, og indledte derfor et samarbejde med Ben-Line, Skotland i 1991. Ben-Line bidrog med tre skibe, men manglede som ØK den nødvendige finansielle styrke til at drive containerfart, hvorfor ØK i 1992 nødtvungent måtte overtage de tre Ben-Line skibe.

I 1990 fik ØK desuden tilført to dyre skibe, nemlig ’Arosia’ og ’Alsia’ fra Japan, og i 1993 var ØK så økonomisk presset, at de måtte sælge containerafdelingen til ærkerivalen Mærsk. ’Selandia’ og ’Jutlandia’ blev dog solgt til US Navy.

Tvivlsomme LRV’ere

Nakskov skibsværft var i midten af 1970’erne ved at løbe ud af ordrer. For at redde værftet besluttede ØK at få bygget fem såkaldte Liner Replacement Vessels (LRV) i Nakskov, kombineret med to fra Japan.

Det var meget dyre skibe som var hverken fugl eller fisk. De kunne det hele - laste bulkcargo, stykgods og containere, men at bruge skibene til bulklast, var som at laste grise i en Rolls-Royce, og stykgods blev fremover sejlet i containere.

Skibene kunne laste sølle 850 TEU-containere, og gik i fint vejr 16 knob, men med svagt maskineri kun 12-13 knob i dårligt vejr. De blev sat ind i Trans-Pacific farten med containers fra USA’s vestkyst til Østen og retur, men kunne ikke matche de rigtige celle-containerskibe med større kapacitet og hurtigere fart.

I forvejen var et væld af amerikanske og japanske rederier beskæftiget i Trans-Pacific farten. Trans-Panik som det blev kaldt, blev en dødssejler fra starten, og et eventyr der kostede ØK 1,5-2,0 mia. kroner. Trans-Pacific blev først lukket i 1992 til trods for adskillige røde advarselslamper gennem årene. LRV’erne var semi-containerskibe, og var som type også var ejet af Ove Skou, Dannebrog og Mærsk uden at blive nogen succes.

Nedturen accelererer

ØK var i 1970-1990’erne aktive inden for tank og bulk med en rimelig stor flåde. ØK’s sidste skib blev bulkcarrieren ’Selandia’ som blev solgt 1998, hvor rederiet dermed ophørte med at eksistere. Således blev ’Selandia’ navnet brugt til det første og sidste motorskib i ØK’s flåde.

Da Henning Sparsø i 1980 afløste Mogens Pagh, overtog han en kompleks og forgældet virksomhed, og ØK var usolid som aldrig før. Kompagniet forsatte med at sprede sig, men solgte også ud af kronjuvelerne for at redde regnskaberne.

Et køb af et tidligere kommunistisk slagteri i Østtyskland, samt investering i et nyt dyrt kontor på Midtermolen hjalp heller ikke på situationen. Dette kombineret med svære tab på skibsfarten blev begyndelsen på enden for ØK.

I 1992 overtog Michael Fiorini ledelsen i ØK, og i 1998, blev ØK’s hovedkontor flyttet til Singapore, for at koncentrere sig om Asien-aktiviteterne. Imidlertid kom Asien-krisen i 1997, hvilket var medvirkende til, at der i ØK startede en afviklingsfase.

Enden blev at ØK-navnet ophørte med at eksistere i 2015, hvor den sidste rest af Kompagniet, nemlig Santa Fe’s flytteforretning fortsatte under eget navn i London. Det utænkelige var sket - nemlig at et så stort og engang Danmarks erhvervs-stolthed nu er fortid.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
2

Overraskelse: Minister finder alligevel penge til skoleskibene

Minister flytter rundt i budgettet og giver penge til ekstra togter for både 'Gerorg Stage' og 'Danmark' i 2020

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Ammoniak-drevet 23.000-teu'er får Lloyds velsignelse

Plus

DFDS vil sende drone-hær i luften over terminaler

Odense-virksomhed har fået succes med at tilbyde rederier at effektivisere deres terminal-operationer ved hjælp af droner og kunstig intelligens

Danske Maritime kalder finanslov "ambitiøs og problematisk"

19 kidnappet fra tankskib ved Nigeria

Nyhedsbrev

8.503 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

USA opbringer skib lastet med iranske våben i Det Arabiske Hav

Online Avis Arkiv

VIDEO: Aarhus Havn sætter container-rekord

Plus

Dansk bølgeenergi-koncept skal testes i udlandet

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Total skal levere LNG til CMA CGM's containerskibe

Italien accepterer at modtage to skibe med migranter

Smyril Line udvider flåden med et femte skib

Ekstra skib baner vejen til UK for Hirtshals og for Smyril Lines nordatlantiske hjemmemarked

3

Skoleskibe forbigået i ny finanslov

Danske Rederier er ærgerlige over, at der blev ikke afsat midler til to årlige togter med skoleskibene 'Georg Stage' og 'Danmark'

VIDEO: 'Ærøxpressen' bliver døbt

Galleri: Installationsfartøjer skaber trængsel i Esbjerg Havn

Unifeeder opkøber feeder-operatør i Singapore

Alfa Laval: Markedet for ballastvand topper først i 2022

Powercon lander rekordregnskab og rekordordre

Plus

Wind Europe 2019
Esvagts rejse mod SOV-konceptet

’Esvagt Faraday’ og ’Esvagt Froude’ repræsenterede en verdenspremiere, da de så dagens lys i offshore vind – og var samtidigt resultat af Esvagts særlige udgangspunkt i standby/rescue

Plus

Wind Europe 2019
5 spørgsmål til Thomas Fauerby om Esvagts offshore vind-aktiviteter

SDK Shipping køber Odense-selskab

Torben Østergaard-Nielsens shipping- og logistikvirksomhed overtager agency, befragtning- og stevedorevirksomheden G. Sunesen

Plus

Havne i udvikling
ALC er logistikblæksprutten på Aarhus Havn

Det var lillebror, der overtog storebror, da den unge logistikvirksomhed ALC for fire år siden overtog en af de historiske grundpiller på havnen i Aarhus

Plus

Havne i udvikling
En miljø- og energihavn i tæt samspil med byen

Havnen i Hvide Sande spiller en afgørende rolle for byens varmeforsyning. Næste skridt kan blive en brintdrevet sundsuger via strøm fra fjernvarmeværkets vindmøller

Blue Future
"Jeg fik søfarten ind med modermælken"

GALLERI OG INTERVIEW: Kjartan Ross, der tog en uddannelse som dualofficer, og siden har været vidt omkring i den maritime branche - både til søs og på land. Her er hans historie

Blue Future
Sådan vil rederierne skaffe flere kvinder til søs

Danske Rederiers taskforce for flere kvinder til søs har lanceret ti anbefalinger til rederierne

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Murstenstang – findes det?

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Fastholdelse af ortopædiske indlægssåler med hjælp af vakuum

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Kundecase - TME Solutions - vibrationsmåling

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Nåede du ikke at besøge os på AJOUR?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Hvad i hulen betyder ATEX?

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Lys er også indeklima

Fuld fart på LNG-kursus

Stål kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ny partner til de lovpligtige eftersyn?

Trykkalibrator fra Summit Electronics

Allweiler slangepumper finder du hos Copenhagen Pump

Sprængplader som isolering af sikkerhedsventiler, eller som selvstændig bes...

Siemens Tip

Send til en kollega

0.218