23948sdkhjf

Mærsk-konkurrent klar med vindskærm på 20.000 TEU'er

Efter at der i årevis er blevet optimeret på skrogets udformning under vand, er det japanske containerrederi MOL nu gået endnu et skridt videre i optimering af containerskibes luftmodstand. 

Efter et vellykket forsøg med optimering af aerodynamikken på det 6.700 TEU store 'MOL Marvel', har containerrederiet nu fået DNV-GL's pricipielle godkendelse af en lignende anordning på 20.100 TEU store containerskibe. 

Det fremgår af en pressemeddelelse fra MOL.

Som det ses af illustrationerne i galleriet gør de store skærme på stævnen, at luften bliver ledt udenom lasten af containere, der ellers står som en lodret mur op imod vinden. Skærmen er resultatet af et udviklingssamarbejde mellem MOL og Samsung Heavy Industries, og forventningen er en reduktion i brændstofforbruget på 2-4 pct. 

MOL monterede første gang en vindskærm på stævnen af 'MOL Marvel' i 2015. Skibet sejler på Stillehavet, og to år senere kunne MOL konstatere, at skærmen reducerede brændstofforbruget med 2 pct. ved en hastighed på 17 knob i sammenligning med et tilsvarende skib på samme rute.

Det fremgår ikke, i hvilket omfang og hvornår MOL har i sinde at montere vindskærme på ultrastore containerskibe (ULCC).

Læs også: Så meget brændstof har rotorsejl sparet på 'Maersk Pelikan'

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125