Norden-topchef: Handelskrig kaster skygge over ellers lovende 2020
Norden har kørt sig selv i stilling til at drage nytte af bedre tørlast- som tankmarkeder. Men fortsatte handelsspændinger mellem USA og Kina vækker bekymring hos rederiets adm. direktør Jan Rindbo
Læs også: Svagt tank-marked giver underskud hos Norden
Næsten færdig med scrubber-installation
tredje kvartal
Tredje overskud i træk
Hvad står højest på din dagsorden for resten af året?
Udfordringer med nye brændstoftyper
2019 har indtil videre været præget af flere rutsjeture hos rederiet Norden. I årets første kvartal var markedet med topchef Jan Rindbos egne ord , da tørlastraterne pludselig styrtdykkede. I tredje kvartal var det så tanksegmentet, som drillede, idet et svagt spotmarked for især MR- og handysize-skibe trak ned i Nordens resultat. Og selv om Jan Rindbo nu øjner en forbedring forude i begge segmenter, er han stadig bekymret, når han kigger lidt længere ud i horisonten mod 2020. - Handelsspændingerne mellem USA og Kina kommer til at give et fingerpeg om, hvor vi skal hen. Det er ikke, fordi handelskrigen har sat en kæmpe aftryk i de volumener, vi sejler med, selv om der er nogle sojabønner, som har skiftet handelsruter. Men for os er det mere bekymrende, hvis virksomhederne begynder at være tilbageholdende med at investere. Og hvis du lægger det sammen med, at nogle af de økonomiske nøgletal har været lidt vigende, så kan det jo godt være noget, der spiller ind på udviklingen, siger Jan Rindbo. Norden kom ud af med et justeret perioderesultat - dvs. korrigeret for salgsavancer og -tab på skibe - på minus 3,6 mio. dollars. Heraf tegnede tankforretningen sig for et tab på 8,4 mio. dollars, mens tørlastforretningen tjente knap 5 mio. dollars. Ifølge Jan Rindbo skyldtes tabet i tankforretningen især, at spotraterne var svage, ligesom en del tankskibe var taget ud af drift for at få installeret scrubbere inden de nye svovlregler træder i kraft efter nytår. Men nu er der scrubbere på størstedelen af Nordens MR-tankflåde, og rederiet er dermed klar til det forventede opsving i markedet. Hvad angår tørlastforretningen, har Norden kørt sig selv i stilling til at skabe et stærkt udgangspunkt for fjerde kvartal, lyder det. - Dels har vi i Dry Operator leveret et positivt resultat i tredje kvartal. Derudover har vi brugt kvartalet til at få positioneret os rigtig godt ind i fjerde kvartal og udnytte markedets udsving rigtig godt, som vi nu gør i den del af vores forretning. Det gør, at vi er ret fortrøstningsfulde omkring Dry Operator i fjerde kvartal, siger Jan Rindbo. Norden noterer i regnskabet en forbedring af tørlastmarkedet i tredje kvartal på baggrund af fornyet vækst i brasiliansk eksport af jernmalm kombineret med høj import af kul og mindre bulk i både Kina og Indien, der var med til at løfte raterne i alle tørlastsegmenter. Men hen mod slutningen af tredje kvartal begyndte tørlastraterne atter at dale, omend de stadig befandt sig på et 'sundt' niveau ifølge Norden. Fremover forventes svækkelsen af den globale økonomi sammenholdt med store lagre af kul i Kina og Indien at tynge tørlastmarkedet. På kort sig ventes raterne dog at blive understøttet af, at mange skibe er taget ud af flåden for at få installeret scrubbere og ballastvandsystemer, noterer rederiet. Når det gælder tank, ser Jan Rindbo gode takter i stigende rater forude, selv om rederiet havde et svagt tredje kvartal. - Det gør selvfølgelig, at vi forventer en bedre indtjening i tank i fjerde kvartal, siger han. Norden måtte den 24. oktober justere forventningerne til årets resultat, hvilket primært skyldtes en regnefejl i forbindelse med de nye IFRS16-regnskabsregler. Nu forventer rederiet at nå et justeret resultat for 2019 i et spænd mellem 10 og 45 mio. dollars mod tidligere 25-60 mio. dollars. - Det vigtigste er selvfølgelig, at vi kommer godt i mål med fjerde kvartal. Vi stiler jo mod at kunne lande et overskud i år, og det vil være det tredje overskud i træk, og det synes jeg, vi har fået gjort i nogle markeder, som ikke har været så lette. Og på den lidt længere bane er fokus selvfølgelig på, hvordan vi udover at levere et overskud også kan begynde at levere et større afkast, siger Jan Rindbo. Som resten af branchen har Norden brugt mange kræfter på at gøre sig klar til IMO's nye svovlregler, der træder i kraft 1. januar 2020. Og ifølge Jan Rindbo, er rederiet rigtig godt forberedt til at leve op til reglerne, der betyder, at skibe fremover højst må sejle med brændstof, der indeholder 0,5 pct. svovl i tankene mod tidligere 3,5 pct. - Når vi taler om markedspåvirkningen, så har vi allerede set, at en del kapacitet har været trukket ud af markedet, både i tank og tørlast, fordi skibene har fået installeret scrubbers og ballastvandsystemer og derfor typisk har brugt længere tid i tørdok end før. Vi plejer som hovedregel at sige, at 1,5 pct. af verdensflåden typisk er i tørdok, og det tal er nok i omegnen af fordoblet. Dvs. der er en del kapacitet, der er trukket ud af markedet, og det har også været med til at holde hånden lidt under markedet i tørlast og nu også i stigende grad i tank, siger han. Samlet set vil Norden retrofitte 18 af rederiets egne skibe med scrubbere, hvoraf 16 ventes at være klar 1. januar. Dertil bliver der installeret scrubbere på 14 langtidschartrede nybygninger, som Norden får leveret i det kommende år. Når det gælder udbuddet af de nye typer lavsvovlsbrændstof, er Jan Rindbo også fortrøstningsfuld. - Selvfølgelig bliver der udfordringer f.eks. omkring de fuel-types, man kan blande. Der skal man virkelig være på tæerne. Det har vi jo ikke som industri gjort i stor skala før, så det er klart, at der godt kan komme nogle udfordringer med det, som vi ikke er bekendte med i dag, siger Nordens adm. direktør. Ifølge ham handler det for rederiet derfor om at sikre, at organisationen er klar til at håndtere udfordringerne såvel operationelt som teknisk og kommercielt, idet der er udsigt til noget højere brændstofpriser end de nuværende priser på heavy fuel. I tørlastafdelingen valgte Norden i september at outsource den tekniske drift af rederiets egne skibe til managementselskabet Synergy Marine Group. Beslutningen kostede 11 medarbejdere jobbet på Nordens hovedkontor i Hellerup. Om status på ændringen siger Jan Rindbo: - Vi er der, hvor langt de fleste af de skibe, der bliver outsourcet, nu er overgået til vores nye tekniske manager. Så det er sådan set i god gænge og er gået ret hurtigt hen over tredje kvartal.