23948sdkhjf

Svagt tank-marked giver underskud hos Norden

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen og Ursula R. Taylor | Tip redaktionen om en historie

Et fornuftigt marked i tørlast kunne ikke opveje skuffende resultater for Nordens tankskibe i tredje kvartal

Der var både fornyet vækst i den brasilianske eksport af jernmalm, og både Kina og Indien importerede kul og andet bulk i høj grad. 

Alligevel var de positive takter for tørlast ikke nok til at opveje den skuffelse, som tankforretningen hos rederiet Norden udgjorde i tredje kvartal. 

Det viser selskabets netop offentliggjorte regnskab for kvartalet. 

Forklaringen på, at rederiets tankforretning kommer ud af kvartalet med et underskud på otte mio. dollar (54 mio. kroner) er, at de sæsonmæssige spotrater har været svage, og at en del tankskibe desuden har været ude af drift for at få monteret scrubber i løbet af kvartalet.

Underskuddet er dog mindre end i samme kvartal sidste år, der kostede Nordens tankforretning 18 mio. dollar (121 mio. kroner). For årets sidste kvartal er forventningen da også noget mere positiv.

Læs også: Norden flytter stillinger ud af Danmark

- Med stort set alle scrubbere færdiginstalleret på ejede MR-tankskibe og en væsentlig forbedret stemning i tankmarkedet i fjerde kvartal er Norden godt positioneret til at drage fordel af den forventede bedring, siger adm. direktør Jan Rindbo i regnskabet. 

Rederiets Dry Operator-segment, der består af tørlastskibe inde på kort charter, gav tredje kvartal 2019 et overskud på 3 mio. dollar (20 mio. kroner), svarende til en forbedring fra samme periode sidste år på 50 pct. 

I den del af tørlastforretningen, der omfatter Nordens egne skibe, blev overskuddet på 2 mio. dollar (13,5 mio. kroner), hvilket er en halvering af forretningssegmentets resultat i samme periode 2018.

- Dry Operator udnyttede markedets muligheder til at generere profit i tredje kvartal, samtidig med at et stærkt udgangspunkt for fjerde kvartal blev sikret. På baggrund af dette forventer vi et positivt resultat for året både i Dry Operator og i Norden som helhed på trods af et udfordrende første halvår, siger Jan Rindbo.

Læs også: Kina optrapper konflikt med Australien med høj told på byg

Som Søfart tidligere har skrevet, justerede Norden den 24. oktober forventningerne til det justerede resultat for året til et spænd på 10-45 mio. dollar fra tidligere 25-60 mio. dollar.

Justeringen skyldes primært en beregningsfejl i forbindelse med IFRS16, der påvirker estimatet med omkring USD 15 mio. Dertil kommer tankmarkedet, der først i begyndelsen af fjerde kvartal oplevede det rateløft i forbindelse med IMO's 2020-krav, som mange tankrederier havde forventet tidligere. 

Søfart vender tilbage med et interview med Jan Rindbo senere på dagen. 

Læs også: Tank-rater og regnefejl fører til nedjustering i Norden

Norden kvartalsrapport
Mio. dollars 3. kvt. 2019 3. kvt. 2018
Omsætning 650,3 621,9
EBITDA 45,4 2,6
EBIT 11,6 -6,5
Periodens resultat 0,5 -9,3
Justeret Perioderesultat*  -3,6 -11,6
Egenkapital 819,4 851,4

*"Justeret perioderesultat” er beregnet som "Periodens resultat" justeret for "Salgsavancer og -tab, skibe m.v." inklusive justering for salg af skibe i
joint ventures.

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Online Avis Arkiv

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Send til en kollega

0.234